نمایندگان مجلس مخالفتشان را با کلیات طرح مربوط به تغییر کف و سقف عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعلام کردند.

به گزارش سلام نو و به نقل از ایسنا، کلیات طرح اصلاح تبصره یک ماده ۳۸ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) قرار گرفت. در این طرح پیش‌بینی شده بود که هیات رییسه می‌تواند کمیسیون‌هایی را که کمتر از ۱۹ نفر یا بیشتر از ۲۳ نفر عضو دارند نیز ثبت کنند تا این کمیسیون‌ها رسمیت پیدا کنند.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در توضیح طرح پیشنهادی اظهار کرد: هنوز تعدادی از همکاران نماینده را در جمع خود نداریم و اگر انتخابات مرحله‌ی دوم به تاخیر نیفتد ۱۱ نفر دیگر در شهریورماه به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می‌کنند از سویی برخی کمیسیون‌ها و حداقل یکی از آنها به نصاب لازم نرسیده و نمی‌توانند تشکیل جلسه دهند و موارد ارجاعی را بررسی کنند، زیرا ما مجوز قانونی برای نصاب کمتر کمیسیون‌ها نداریم.

الیاس نادران در جریان بررسی این طرح گفت: در این طرح به هیات رییسه اختیار داده شده که سقف کمیسیون‌ها را کاهش یا افزایش دهد. هیات رییسه برای ۴۱ نفر از اعضای پارلمان مصوبه ۴۱ بندی داشت و نهایتا شش نفر را به کمیسیون بودجه آورد که مشاغل‌شان هیچ ارتباطی به این کمیسیون نداشته است. این‌که بخواهیم با این سابقه هیات رییسه به آن اختیار دهیم که کف و سقف کمیسیون‌ها را تعیین کند واویلاست.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: وقتی ما کمیسیون‌ها را شروع کردیم آیین‌نامه‌ها روشن بود و دستورالعملی به پیوست آیین‌نامه وجود داشت که هیات رییسه و شعب می‌توانستند آن را اصلاح کنند و این کار طبق مقررات انجام شد. در مورد این طرح هم مخالف و موافق حرف بزنند نهایتا هرچه تصمیم مجلس شورای اسلامی باشد عمل خواهد شد.

ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی این طرح تصریح کرد: کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی هنوز تشکیل نشده است؛ در حالی که یکی از کمیسیون‌های مهم و کلیدی است؛ حتی ماهیتا می‌تواند مهم‌تر از کمیسیون اصل ۹۰ باشد. حتی می‌شد پیشنهاد ادغام این دو کمیسیون را بدهیم که کارآمد شود.

در نهایت پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق کلیات طرح اصلاح آیین‌نامه برای تغییر کف و سقف عضویت نمایندگان در کمیسیون‌ها به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید