۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 52560898

 ماهواره سامانه ناوبری بیدو از جنوب غربی چین با موفقیت به فضا پرتاب شده است.

ایرنا نوشت: این ماهواره با نام «دب اکبر» (Big Dipper) به عنوان ۵۵ امین ماهواره خانواده بیدو توسط یک موشک حامل «لانگ مارچ بی۳» به فضا پرتاب شده است.

این ماهواره قرار بود روز سه شنبه گذشته برابر با ۲۷ خرداد به فضا پرتاب شود اما مقامات چین همان روز از تعویق پرتاب آن به دلیل «مشکلات فنی» خبر دادند.

با پرتاب این ماهواره، سیستم ناوبری بیدو چین با بیش از ۱۰ میلیارد دلار هزینه تکمیل می شود و به مشترکان سراسر جهان در ۷ زمینه از جمله موقعیت یابی و ناوبری خدمات رسانی خواهد کرد.

چین می گوید با تکمیل این سیستم ناوبری، ضمن ایمن نگه داشتن ارتباطات نظامی، نیروی قوی محرکه برای توسعه صنایع مربوط ایجاد کرده و به کاربرد آن در تولید و زندگی یاری خواهد کرد.

اکنون سامانه بیدو در بسیاری از زمینه ها و تجهیزات از جمله تجارت الکترونیک و گوشی هوشمند مورد استفاده گسترده قرار گرفته است به طوری که شرکت های اصلی تولید تراشه در جهان، تراشه سازگار با سامانه بیدو تولید کرده و به فروش می رسانند.

این سامانه همچنین می تواند در بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات پوشیدنی از جمله ساعت مچی کودکان، دستبند موقعیت یاب سالمندان، قطارهای سریع السیر، ترابری ریلی و پروژه های مهندسی استفاده شود.

سامانه بیدو با سامانه های ناوبری "جی پی اس" آمریکا، گلوناس روسیه و گالیله اروپا تفاوت دارد این سامانه با استفاده از سه ماهواره در مدار، یک صورت فلکی ناوبری ترکیبی را تشکیل داده است که ضمن پوشش جهانی، خدمات موقعیت یابی و ناوبری با دقت بیشتر را نیز ارایه می دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید