در واقع قمی و نبویان دو رویکرد اساسی جریان موسوم به انقلابی را دوباره زنده کردند و نشان دادند آن جریان که برای چهار سال حضور کمرنگی در بهارستان داشت دوباره قدرت گرفته است. این دو رویکرد اساسی اختصاص بودجه‌های کلان به خودی‌ها و البته بستن راه‌های ارتباطی با دنیا و فلج کردن آن‌ها است.

سلام نو – سرویس سیاسی: امروز در مجلس شورای اسلامی دو نطق و سخنرانی مرتبط با فرهنگ ایراد شد که یکی از سوی محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس و دیگری از سوی محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود. هر دو این چهره‌ها با رویکرد انتقاد از سیاست‌های جاری فرهنگی سخن گفتند و بر لزوم بازنگری جدی در این حوزه تاکید داشتند.

محمد قمی با اشاره به تشکیل نشدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در چهار ماه گذشته از شلختگی فرهنگی و عدم تحقق خواسته‌های رهبری سخن گفت و با اشاره به بودجه سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بودجه سازمان تبلیغات اسلامی در برابر وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی یک ششم و نسبت به صدا و سیما سه درصد است؛ این یعنی حمایت‌ها از سازمان تبلیغات اسلامی در حداقل قرار دارد.

او هم‌چنین با انتقاد ضمنی از حمایت‌هایی که از سازمان‌های مردم نهاد در برابر هیات‌های مذهبی شده گفت: متأسفانه هیئات مذهبی از حداقل خدمات حاکمیت محروم هستند و حتی یک شناسه و شماره حساب ندارند و سازمان های مردم نهاد از حمایت‌های دولت برخوردارند اما هیئات مذهبی از این حمایت‌ها بهره‌مند نمی‌شوند.

محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس هم در سخنانی مشابه که به بودجه‌های فرهنگی اشاره داشت گفت: باید همه توان و بودجه وزارتخانه در اختیار مطبوعات و فیلم هایی قرار بگیرد که تقویت کننده انقلاب هستند، نه اینکه جشنواره عمار و امثال آن تحریم شوند.

محور مشترک دیگر سخنان قمی و نبویان حمله به فضای مجازی و تاکید بر کم کاری در حوزه فرهنگ اسلامی بود. نبویان از این گفت که بسیاری از فیلم‌ها را خانواده‌ها با فرزندانشان نمی‌توانند ببینند و اینکه وزارت ارشاد در حال حاضر چه کاری می‌کند که جوامع سکولار نمی‌کنند.

قمی هم از بی در و پیکری فضای مجازی گفت و گفت چرا یک شعر در اینستاگرام که برای سردار سلیمانی است باید به سرعت حذف شود ولی توهین به مقدسات به راحتی صورت بگیرد و کسی نتواند اعمال حکمرانی کند؟

در واقع قمی و نبویان دو رویکرد اساسی جریان موسوم به انقلابی را دوباره زنده کردند و نشان دادند آن جریان که برای چهار سال حضور کمرنگی در بهارستان داشت دوباره قدرت گرفته است. این دو رویکرد اساسی اختصاص بودجه‌های کلان به خودی‌ها و البته بستن راه‌های ارتباطی با دنیا و فلج کردن آن‌ها است.

جریانی که به پشتوانه رای سال 92 و 94 مردم از دولت و مجلس دور شده بود حالا دوباره به بهارستان برگشته و می‌خواهد بودجه‌های بی‌حساب و کتابی را که از دست داده بود دوباره به دست بیاورد. دقت کنید که یکی از محورهای اصلی حرف‌های قمی و نبویان این است که چرا بودجه به دیگری اختصاص می‌یابد نه به دوستان ما.

قمی ناراحت است که چرا بودجه سازمانش یک ششم وزارت ارشاد است و به این مسئله اشاره نمی‌کند که وزارت ارشاد متولی اصلی فرهنگ در کشور است و سازمان تبلیغات اسلامی یک سازمان جنبی است. چرا باید یک سازمان جنبی به اندازه یک وزارتخانه مهم مثل وزارت ارشاد بودجه بگیرد؟ مقایسه با صدا و سیما هم که از اساس مقایسه بی‌جایی است چون بوجه کلانی که صدا و سیما از دولت، صندوق توسعه ملی و دیگر راه‌ها می‌گیرد با میزان تاثیر و خروجی آن سازگاری ندارد و همین حالا محل ایراد و اشکال است.

مسئله نبویان هم این است که چرا بودجه را به غیر خودی‌ها می‌دهید! او برای این که حرف خود را توجیه کند می‌گوید بودجه باید در اختیار آن‌هایی باشد که انقلاب را تقویت می‌کنند. سوال مهم این است مگر در کشور کسی محصولی تولید می‌کند که انقلاب را تقویت نمی‌کند؟

از سوی دیگر شما نمی‌توانید از خودی و غیرخودی، از انقلابی و غیرانقلابی و از اصلاح‌طلب و اصولگرا مالیات و پول بگیرید و تمام آن را تحت هر عنوانی به یک گروه خاص دهید.

درباره فضای مجازی هم اینقدر سخن گفته شده که تکرار مکررات است. سخن امثال قمی درباره این که فضای مجازی مضرات دارد چندان مغالطه آمیز است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. این که به بهانه فساد در فضای مجازی بخواهند آن را محدود کنند مثل این است که به خاطر آدم کشی در خیابان‌ها بخواهند راه عبور و مرور را مسدود کنند.

به هر شکل متاسفانه آن چه امروز در مجلس درباره فرهنگ گفته شد نشان داد که جناح اصولگرا یا همان انقلابی بیش از آن که نگران فرهنگ باشد نگران پخش پول و البته سیطره خود بر مجراهای فرهنگی است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید