فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی و تهیه کنندگی مسعود ردایی و نقش آفرینی علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش خلق و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «سال دوم دانشکده من» فیلمی درام به نویسندگی پرویز شهبازی، کارگردانی رسول صدرعاملی و تهیه کنندگی مسعود ردایی با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران در سال 1396 تولید شده است.

فیلم «سال دوم دانشکده من» در ۱۰ مهر ۱۳۹۸ بر روی پرده سینما ها رفت و علیرغم تبلیغات زیاد و حضور بازیگران مطرحی نظیر علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش خلق، سها نیاستی، فرشته ارسطویی و ... توانست به فروش ۹۲۳٬۴۶۵٬۰۰۰ تومان در گیشه دست یابد که به نوعی شکست برای عوامل سازنده فیلم محسوب می شود.

فیلم «سال دوم دانشکده من» برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1397 در بخش سودای سیمرغ حضور داشت وعلیرغم نامزدی بهترین موسیقی متن برای کریستف رضاعی، اما درنهایت موفق به دریافت جایزه از این جشنواره نشد.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «سمفونی نهم» / فیلمی سورئال در بستر تاریخ

نقد فیلم «جانان» / فیلمی پر هزینه با سوژه تکراری

نقد فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» / فیلم در خصوص مشکلات مهاجرین افغان

نقد فیلم «جهان با من برقص» / نخستین تجربه کارگردانی سروش صحت در سینما

نقد فیلم «مهمانخانه ماه نو» / فیلمی بی هویت محصول مشترک ایران و ژاپن

کارگردانی فیلم «سال دوم دانشکده من» بر رسول صدرعاملی نویسنده، کارگردان 65 ساله سینما بوده است، وی فعالیت خود را به صورت تجربی در سینما و با با تهیه کنندگی فیلم «خونبارش» به کارگردانی امیر قویدل آغاز کرده است، وی در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن سال ۱۳۸۰ به خاطر کارگردانی فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد.

فیلم «سال دوم دانشکده من» سیزدهمین فیلم بلند سینمایی رسول صدرعاملی در مقام کارگردان محسوب می شود، وی پیش از این فیلم، کارگردانی فیلم هایی نظیر : «گل‌های داودی»، «دختری با کفشهای کتانی»، «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «شب»، «هرشب تنهایی»، «زندگی با چشمان بسته » و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

رسول صدرعاملی در سیزدهمین فیلم بلند خود همانند اکثر آثار سابقش سراغ قصه ای  درام اجتماعی با درونمایه دغدغه دختران جوان کشور رفته است، وی برای فیلمنامه این فیلم سراغ نویسنده ای به نام پرویز شهبازی رفته است که خودش هم سابقه طولانی در نگارش و کارگردانی فیلمنامه های اجتماعی نظیر «دربند»، «نفس عمیق»، «طلا»، «خانه دختر» و ... دارد.

فیلم «سال دوم دانشکده من» علیرغم داشتن یک قصه جذاب اما در پرداخت حرفی برای گفتن ندارد، و بسیار در بیان مسئله گنگ و نامفهوم است، و از رسول صدر عاملی بعید بود قصه ای با این حجم از جذابیت را به اثری متوسط و بی کنش بدل نماید، رسول صدر عاملی که گویا در کارگردانی این اثر ناتوان بوده در بیان هدف اصلی فیلم ضعیف عمل کرده و فیلمنامه ای را که می توانست یکی از آثار مهم اجتماعی سالهای اخیر سینما محسوب شود را با پرداخت ضعیف به فیلمی متوسط و بدون هدف تبدیل نماید.

مهمترین ضعف رسول صدر عاملی در پرداخت شخصیت قهرمان فیلم است و مهتاب که در ابتدای فیلم به صورت قهرمان بی بدیل و دوست آوا نشان داده می شود در ادامه با پرداخت ضعیف به یکباره به ضدقهرمانی تبدیل می شود که به اصطلاح سعی در تصاحب نامزد دوست صمیمی اش یعنی اوا را دارد.

رسول صدر عاملی در سیزدهمین فیلم بلند سینمایی خود، همانند سایر آثارش از ترکیب بازیگران مطرح سینمایی در کنار بازیگران نامطرح و آماتور بهره گرفته که حاصل آن معرفی بازیگران جدید به سینمای ایران است، همانند ترانه علیدوستی که در فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» به سینمای ایران معرفی شد، وی در پیش تولید این فیلم از 900 بازیگر تست گرفته شد که در پی آن 22 بازیگر در این فیلم به ایفای نقش پرداختند و دو چهره جدید به نام های  سها نیاستی و فرشته ارسطویی به سینمای ایران معرفی شدند.

نویسندگی فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» بر عهده پرویز شهبازی، نویسنده وکارگردان مطرح ایرانی است که پیش از این نگارش فیلم و سریال های مطرحی چون «نفس عمیق»، «مالاریا»، «خانه دختر»، «دربند»، «به آهستگی» و ... را بر عهده داشته است، فیلمنامه ای که همانطور گفته شد می توانست اثر مهم اجتماعی سالهای اخیر سینمای ایران باشد، اما با پرداخت ضعیف کارگردان فیلم به اثری متوسط و رو به زوال تبدیل شده است.

تهیه کنندگی فیلم «سال دوم دانشکده من» بر عهده مسعود ردایی است که پیش از این با پرویز شهبازی در فیلم «مالاریا» در مقام تهیه کنندگی همکاری داشته است، وی پیش از این تهیه کنندگی فیلم هایی نظیر «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «برف سرخ» به کارگردانی بهرام توکلی، «سه بیگانه» به کارگردانی مهدی مظلومی، سریال «عالیجناب» به کارگردانی سام قریبیان و ... را نیز برعهده داشته است.

مسعود ردایی که معمولاً سراغ کارگردانانی می رود که فروش  گیشه آن تضمین باشد، این بار نیز سراغ رسول صدر عاملی و پرویز شهبازی رفته است که با ساخت یک اثر اجتماعی علاوه بر ساخت اثری تاثیرگذار به فروش خوبی نیز در گیشه به دست آورد، اما گیشه این فیلم علیرغم انتظارات همگان علیرغم دارا بودن از عوامل پشت صحنه و جلوی دوربین مطرح خیلی راضی کننده نبود و به نوعی شکست در پرونده کاری این تهیه کننده محسوب می شود.

داستان فیلم «سال دوم دانشکده من» پیرامون دو دوست صمیمی دانشجو به نام های مهتاب با بازی سها نیاستی و آوا با بازی فرشته ارسطویی است که همراه دوستان دیگرشان و مسولان دانشگاه راهی اردوی اصفهان می شوند، در این سفر برای آوا حادثه‌ای رخ می‌دهد و مهتاب در شرایط ویژه‌ای قرار می‌گیرد و پس از آن مهتاب سعی می‌کند تا با علی نامزد آوا با بازی پدرام شریفی وارد رابطه‌ای عاطفی شود و همین مسئله سبب بروز مشکلاتی بین مهتاب و نامزدش با بازی بابک حمیدیان خواهد شد و ...

در فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» بازیگران مطرحی نظیر علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش خلق، سها نیاستی، فرشته ارسطویی و ... به ایفای نقش پرداخته اند و ترکیب بازیگران فیلم نشان از فروش بالای این فیلم در گیشه دارد، اما پرداخت ضعیف قصه توسط کارگردان موجب شد که علاقمندان به هنر هفتم از این فیلم استقبال ننمایند.

هر چند که معرفی بازیگران جدید به سینمای ایران دارای ارزش معنوی بسیار است، اما همیشه سایه این ریسک و شکست و عدم استقبال مخاطبین نیز تا پایان اکران فیلم بر روی فیلم سایه می اندازد، هر چند که سها نیاستی و فرشته ارسطویی همانند سایر بازیگران مطرح این فیلم توانسته اند به خوبی از عهده نقش های خود بر بیاییند، اما احتمال می رود که اگر رسول صدر عاملی، دو بازیگر مطرح را برای نقش های مهتاب و آوا انتخاب می کرد شاید استقبال خوبی از آخرین اثر وی می شد.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» عبارتند از: کارگردان : رسول صدر عاملی، تهیه کننده: مسعود ردایی، فیلمنامه‌نویس: پرویز شهبازی، مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، چهره‌پرداز: عبدالله اسکندری، طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی، تدوین: مصطفی خرقه‌پوش، صدابردار: منصور شهبازی، صداگذار: سیدمحمود موسوی‌نژاد، موسیقی: کریستف رضاعی، جلوه‌های ویژه بصری: جواد مطوری، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، عکاس: مریم تخت‌کشیان،مدیر مارکتینگ:امین عطایی

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید