گرگ‌های واقعی بازار سرمایه کسان دیگری هستند، گرگ‌های سرگردنه‌ای که از آب کره می‌گیرند و خوب بلد هستند چطوری بورس باز تازه کار را تبدیل به کیف پول کنند. اما این اتفاق چطور می‌افتد؟ با سیگنال فروشی و البته این روزها با سعی در خریدن سهام عدالت کسانی که هیچ اطلاعی از سهم و سهام ندارند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: با عرضه سهام‌های دولتی مختلف در بورس و امکان فروش سهام عدالت بورس ناگهان به جذاب‌ترین بازار کشور تبدیل شد، بازاری که بسیار با ورود به آن در یکی از مناسب‌ترین فصل‌هایش سودهای جالب توجهی کردند، سودهایی که گاهی به بیش از صد در صد هم می‌رسید.

همین سودهای ناگهانی باعث شد بسیاری در توهم غلیظی غرق شوند و گمان کنند روند سودهای کلان بورس برای آن‌ها هم‌چنان ادامه دارد و خود را در دی کاپریو وسط فیلم گرگ وال استریت ببینند. این گروه از اهالی بورس فکر می‌کنند با چند خرید پر سود در یکی از بهترین فصل‌های بورس تبدیل به بورس بازهای قهاری شدند که تنها سود و شیرینی از بورس درو می‌کنند، اما همین گرگ‌های دروگر می‌توانند مثل آب خوردن به سهام عدالت خود چوب حراج بزنند.

اما این وسط گرگ‌های واقعی کسان دیگری هستند، گرگ‌های سرگردنه‌ای که از آب کره می‌گیرند و خوب بلد هستند چطوری بورس باز تازه کار را تبدیل به کیف پول کنند. اما این اتفاق چطور می‌افتد؟ با سیگنال فروشی، آن هم سیگنالی که محصول توهم و زرنگی مشتی بورس‌باز درجه دو است نه خبره‌های بازار.

تله ارزان فروشی سهام عدالت

یکی از مهم‌ترین رخدادهای امروز بورس و اقتصاد ایران سهام عدالت است، سهام که اجازه فروش و واگذاری آن داده شده، آن هم در حالی که بسیاری از سهام دارن به جزئیات آن واقف نیستند.

پیرمرد بازنشسته‌ای که در دفتر پیشخوان حاضر شده بود تا تکلیف سهام عدالتش را روشن کند گفت به خبرنگار سلام نو گفت: من نمی‌دانم سهام عدالت چیست. دوستانم گفتند همچین چیزی به ما دادند و اینجا می‌شود تکلیفش را روشن کرد. بعضی‌ها پیشنهاد فروش دادند و بعضی هم تاکید می‌کنند که سهام را حفظ کنم.

مسئول یکی از دفاتر پیشخوان شرق تهران در گفت‌وگو با سلام نو درباره مراجعه دارندگان سهام عدالت به این دفتر گفت: ما روزانه با گروه‌های مختلف مراجعین مواجه می‌شویم که قصد تعیین و تکلیف سهم خود را دارند. به جز حجم زیاد مراجعه کنندگان و قطعی گاه و بی‌گاه سایت‌های مرتبط با سهام عدالت ما با بی‌اطلاعی مراجعان نیز مواجه هستیم.

او می‌گوید که آن‌ها تلاش کرده‌اند با نصب اطلاعیه‌های مختلف اطلاع رسانی مناسبی داشته باشند اما باز هم حجم بی اطلاعی مردم این قدر بالاست که ما واقعا نمی‌دانیم چه کاری باید انجام بدهیم. به خاطر حجم مراجعان این امکان هم وجود ندارد که به همه به صورت انفرادی پاسخ‌های کامل و دقیقی بدهیم.

فشار بیش از پیش اقتصادی باعث شده تا خانواده‌ها میل به فروش سهام به روش‌های مختلف داشته باشند، فروشی که در شرایط فعلی یک باخت بزرگ است به ویژه با توجه به این که سهام عدالت پتانسیل بالایی برای بازدهی دارد. خطر سهام عدالت این است که سهامداران به هوای چند میلیون تومان پول نقد این سهام را بسیار ارزان‌تر از آن‌چه که هست بفروشند. گرگ‌های این روزها بازار فکر می‌کنند با فروش این سهام برد کلانی می‌کنند، اما واقعیت این است که بسیار از شرکت‌های زیر مجموعه سهام عدالت با ارزش واقعی خود فاصله دارند.

سیگنال بازی و سیگنال فروشی

گرگ‌های دیگر بازار سرمایه سیگنال فروش‌ها هستند. آدم‌هایی که در حرف زدن شبیه نتورک مارکتینگ عمل می‌کنند و با یکی_دو دست کت و شلوار شیک و چهار تا حرف جذاب در اینستاگرام و تلگرام فالور جذب می‌کنند و بعد از جذب فالور زیاد دنبال راه اندازی کانال‌های خصوصی سیگنال فروشی می‌روند.

قیمت عضویت در این کانال‌ها از صد هزار تومان آغاز و تا ماهی 500 هزار تومان و بیشتر می‌رود. کافی است با چند نفر از این سیگنال فروش‌ها گفت‌وگو کنید تا بفهمید چه در سر دارند. آن‌ها نه تنها وعده سود میلیونی می‌دهند بلکه می‌گویند ما با کمک باقی سهامداران می‌خواهیم با ورود یا خروج به یک سهم قیمت آن را زیر و رو کنیم.

این وعده نه تنها تا حد زیادی ممکن نیست بلکه اگر هم ممکن باشد بر اساس قانون جرم تلقی می‌شود و قابلیت پیگرد قانونی دارد ولی به بورس باز تازه وارد حس کار بلد بودن و موثر بودن می‌دهد.

اما واقعیت این است که برنده بازی در سیگنال فروشی نه سرمایه‌گذار ساده دل بلکه سیگنال فروشی است که کلی هوادار جذب کرده، کارشناس می‌شود و پول به جیب می‌زند. عموم این سیگنال فروش‌ها تنها یکی دو سال تجربه بیشتر از باقی اهالی بورس دارند و نه چندان اقتصاد بلدند و نه آن چنان بازار سرمایه را می‌شناسند و تنها گرگ‌های سرگردنه فرصت شناس و بی‌رحمی هستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید