فیلم سینمایی «مهمانخانه ماه نو» به نویسندگی نغمه ثمینی، کارگردانی تاکفومی تسوتسویی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و نقش آفرینی مهناز افشار، لاله مرزبان، علی شادمان، ماساتوشی ناگاسه و ... به صورت آنلاین در شبکه های VOD اکران شده است، به بهانه اکران این فیلم در شبکه های VOD به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم «مهمانخانه ماه نو» به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی، کارگردان ژاپنی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و نقش آفرینی مهناز افشار، لاله مرزبان، علی شادمان، ماساتوشی ناگاسه، نسیم ادبی، مریم بوبانی و ... محصول مشترک ایران و ژاپن در سال 1397 تولید شده است.

فیلم «مهمانخانه ماه نو» در 31 فروردین 1398 برای اولین بار در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بر روی پرده سینما ها رفت و پس از خروج مهناز افشار از کشور و حواشی به وجود آمده، علیرغم تلاش جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران، این فیلم نتوانست رنگ پرده سینما را به خود ببیند و پس از گذشت تقریباً 13 ماه از 31 اردیبهشت 1399 با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین در شبکه های VOD، این فیلم به صورت اینترنتی و بر بستر شبکه های VOD به اکران آنلاین درآمد.

فیلم «مهمانخانه ماه نو» که برای اولین و آخرین بار تنها در اردیبهشت 1398 در بخش جلوه‌گاه شرق سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بر روی پرده سینما به نمایش درآمد، بعد از فیلم سینمایی «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا و فیلم سینمایی «طلا» ساخته پرویز شهبازی، سومین فیلمی است که پس از شیوع ویروس کرونا در شبکه های VOD به اکران آنلاین در آمده است .

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «مردی بدون سایه» / مردی بدون سایه کارگردانی بدون هدف

نقد فیلم «سمفونی نهم» / فیلمی سورئال در بستر تاریخ

نقد فیلم «جانان» / فیلمی پر هزینه با سوژه تکراری

نقد فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» / فیلم در خصوص مشکلات مهاجرین افغان

نقد فیلم «جهان با من برقص» / نخستین تجربه کارگردانی سروش صحت در سینما

تاکفومی تسوتسویی کارگردان 63 ساله ژاپنی که اثر شاخصی را تولید نکرده است، کارگردانی این فیلم را برعهده داشته است، وی که فارغ التحصیل دانشگاه توکیو زوکی است، کار خود را با تئاتر و نمایش «ماجراجویی بزرگ» آغاز کرد، گویا فیلم سینمایی «مهمانخانه ماه نو» شاخص ترین اثر این کارگردان محسوب می شود.

فیلم «مهمانخانه ماه نو» جدا از بحث کارگردانی متوسطی که دارد، فیلم بی سر و ته و بی مفهومی که دلیل تولید این چنین اثرات مشترکی مشخص نیست، فیلمی که بدون بیان هیچ دغدغه ای سعی در سرگرم کردن تماشاگر خود و بیان قصه نیز حتی ندارد و با تماشای این فیلم این سوال پیش می آید که چرا باید بودجه برای تولید همچنین اثرات بی کیفیتی هزینه شود، فیلمی که نه قصه دارد و نه بازی و کارگردانی شاخصی که بتوان به آن بسنده کرد.

نویسندگی فیلم سینمایی «مهمانخانه ماه نو» بر عهده نغمه ثمینی، نویسنده مطرح ایرانی است که پیش از این نگارش فیلم و سریال های مطرحی چون «خون بازی»، «حیران»، «شهرزاد» و ... را بر عهده داشته است، متاسفانه یکی از ضعف های اصلی این فیلم، فیلمنامه به شدت ضعیف آن است که کارگردانی کارگردان و بازی بازیگران خود را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

فیلمنامه نویس در بیان مفهوم فیلم به شدت گنگ و نا مفهوم عملکرده است و با به هم چسباندن چند قصه و خرده روایت سعی در نگارش یک قصه بلند سینمایی داشته که در این امر موفق عمل نکرده، داستان عشق مادری به فرزندش و عشق پسر و دختر قصه اصلاً قابل پذیرش نیست و نمی توان با به نمایش گذاشتن چند سکانس منطق این عشق و علاقه را باورپذیر قلمداد کرد.

حضور پسر در زندگی دختر هیچ کمکی به پیشبرد قصه و داستان نداشته است و جز کشدار کردن قصه عملاً خاصیت دیگری ندارد و دیگر نقطه ظعف فیلمنامه علاوه بر ساختار و ارتباط خرده روایت ها با یکدیگر دیالوگ نویسی ضعیف آن است، نغمه ثمینی که با دیالوگ های تاثیر گذارش در سریال «شهرزاد»، تبحرش به دیالوگ نویسی را به رخ نویسندگان دیگر کشانده بود، در این فیلم به شدت ضعیف عمل کرده و در پاره ای از زمان های فیلم دیالوگ سطحی و طنزآمیز به نظر میرسد.

قصه فیلم «مهمانخانه ماه نو» در خصوص مادری به نام نوشین با بازی مهناز افشار است که با دختر خود مونا با بازی لاله مرزبان زندگی آرامی دارد، اما سفر مردی به ایران به نام تاکشی با بازی ماساتوشی ناگاسه زندگی آن‌ها را دستخوش تغییراتی می کند و ...

به صورت کلی بازی بازیگران این فیلم بسیار ضعیف و غیر قابل قبول است، اما مهناز افشار که در این اواخر با انتشار توئیت هایی حواشی فراوانی را برای این فیلم رقم زده بود و به خاطر بازی در این پروژه از مردم ایران عذرخواهی کرده بود، با ایفای نقش نوشین بازی تقریباً قبولی از خود ارائه کرده است، سکانس های مربوط به جدایی مادر و فرزند در کشور ژاپن از سکانس های تاثیر گذار و نقطه قوت فیلم محسوب می شود.

لاله مرزبان در نقش مونا و دختر مهناز افشار دیگر بازیگر زن این فیلم است که با بازی ضعیفش موجب دیده نشدن درام قصه شده است، بازی ضعیف وی در کنار صحبت کردنش به زبان انگلیسی از نقاط ضعف فیلم «مهمانخانه ماه نو» محسوب می شود.

علی شادمان در نقش سهند که بازی نسبتاً متوسطی در نقشی بی هویت از خود ارائه کرده است، نقش سهند در قصه بسیار بی معنا و حضور و عدم حضورش تاثیری در پیشبرد قصه ندارد و همانطور که پیش از این گفته شد، بهترین دلیل برای حضور این کاراکتر در قصه افزایش زمان فیلم است.

ماساتوشی ناگاسه بازیگر مطرح و قدیمی سینمای ژاپن در نقش تاکشی هم در این فیلم به شدت ضعیف عملکرده است، بازی خنثی و بی روح وی که از ابتدا تا انتهای فیلم نشانه های درماندگی در صورتش مشهود است، طبیعتاً حکایت از عدم بازی گرفتن خوب کارگردان این اثر حتی از بازیگر همزبان خود دارد، ماساتوش ناگاسه تجربه بازی در فیلم های شاخصی نظیر «گناه نخستین»، «شمشیر پنهان»، «پترسون»، «درخشندگی» و ... را در کارنامه بازیگری خود دارد.

نسیم ادبی بازیگر نقش رویا (دوست نوشین) در فیلم «مهمانخانه ماه نو» یکی دیگر از بازیگرانی که حضورش در فیلم کمکی به پیشبرد قصه نکرده و تنها با حضورش صرف بیان چند دیالوگ در چند سکانس بسنده شده است، مریم بوبانی نیزدر نقش مادر نوشین نقش کوتاهی را در این فیلم برعهده داشته است.

دیگر عوامل فیلم «مهمانخانه ماه نو» عبارتند از : کارگردان: تاکفومی تسوتسویی، نویسنده: نغمه ثمینی، مدیر فیلمبرداری: کاتسومی یاناگیجیما، تدوینگر: سهراب خسروی، موسیقی: حامد ثابت، صدا: بهمن اردلان، علیرضا علویان، طراح صحنه: ثنا نوروزبیگی، تهیه کننده: جواد نوروزبیگی، شهره گلپریان

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید