دو تیم فوتبال چین و تایلند امروز در حالی به مصاف هم می‌روند که چین لشگری از مصدومان را دارد و تایلند امید بسیاری برای صعود.

سلام نو-سرویس ورزشی: از ساعاتی دیگر و با بازی اردن-ویتنام اولین بازی مرحله یک هشتم نهایی تاریخ جام ملت‌های آسیا آغاز می‌شود، مرحله‌ای که به دلیل افزایش تیم‌های جام به 24 تیم برای نخستین بار برگزار می‌شود.

به گزارش سلام نو، اردن شگفتی ساز که توانست با شکست استرالیا و ساخت یک شگفتی کم نظیر با 7 امتبار بالاتر از استرالیا و به عنوان صدرنشین گروه خود به این مرحله برسد در برابر ویتنامی قرار می‌گیرد که با به عنوان یکی از تیم‌های سوم برتر به این مرحله رسیده و این نسل از بازیکنان فوتبالش به عنوان نسل طلایی فوتبال ویتنام شناخته می‌شود.

عامل اصلی پیروزی‌ها هر دو تیم، به خصوص اردن را می‌توان مربی‌های آنان دانست. بور کیلمانس بلژیکی کسی است که توانست دید بازیکنان اردن را متحول کند و آنان را به جایی که اکنون هستند برساند.

عامر شفیع، دروازه بان با سابقه اردن درخصوص شرایط  تیم و نقش مربی بلژیکی در آن می‌گوید: ما  یک نسل طلایی داریم  که با اندیشه های تازه و مدبرانه بورکیلمانس پیشرفت قابل توجه ای داشته است و معتقدم  پیروزی مقابل استرالیا اوج این هنرنمایی بود.

وی در ادامه با تشریح نقش بورکیلمانس در پیروزی‌ها اخیر تیم ملی اردن گفت: در وهله اول  اعتماد به نفس ما را تقویت کرد و ما را همواره به قدم برداشتن در راه  پیروزی تشویق کرد در حالی که خود او هم به این امر اعتقاد داشت و خدا شکر که این کار او محقق شد. او در کل ذهنیت ما را تغییر داد.

ویتال بورکیلمانس بلژیکی که از اواخر تابستان هدایت اردن را به عهده گرفت بین سال‌های 2012 تا سال 2016 در کنار مارک ویلموتس در کادر فنی تیم ملی بلژیک حاضر بود و با نسل طلایی فوتبال بلژیک کار کرد، تجربه‌ای که ظاهرا در اردن حسابی برای او مفید بوده.

هر چند به گفته مدیر فنی تیم ملی اردن "جاه‌طلبی تیم ملی فوتبال عمان محدود به حضور در جمع 16 تیم برتر جام ملت‌های آسیا نمی‌شود و بازیکنان این تیم سخت تلاش می‌کنند تا به رویای صعود به نیمه نهایی این رقابت‌ها دست یابند" ولی این به معنی از پیشه باخته بودن ویتنامی‌ها نیست.

پارک هانگ سئو، سرمربی کره‌ای  ویتنام در کنفرانس خبری پیش از بازی با بیان این که  می‌دانیم آن‌ها بهتر از ویتنام در بازی گروهی ظاهر شدند گفت: ادامه صعود در جام ملت‌های آسیا بسیار سخت به نظر می‌رسد اما مصمم هستیم و به بازیکنان ویتنام تمامی نقاط ضعف‌وقوت اردن را گوشزد می‌کنم.

نکته قابل توجه دیگر درباره این بازی این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا علیرضا فغانی را به عنوان داور بازی اردن و ویتنام انتخاب کرد.

اژدها یا فیل‌های جنگی؛ کدام یک رقیب ایران می‌شوند؟

دومین بازی این مرحله عصر امروز بین چین و تایلند برگزار می‌شود، رقابتی که برای تیم ملی ایران هم اهمیت دارد و در صورت صعود باید در مرحله بعد با برنده این بازی رو به رو شود.

چین با حضور مارچلو لیپی با تجربه امیدوار است بتواند برای بار بعد از 12 بار حضور متوالی از سال 1976 در جام ملت‌های آسیا و دو نایب قهرمانی بالاخره بتواند عنوان قهرمانی را کسب کند.

چینی‌ها بعد از ایران و کره جنوبی باتجربه‌ترین تیم این تورنمنت است اما هیچ گاه نتوانسته به سطح افتخارات ایران یا کره جنوبی برسد چینی‌های ملقب به اژدها زرد دو بار سوم (1976 و 1992) و دو بار هم به مقام چهارمی آسیا (1988 و 2000) رسیده‌اند. آن‌ها در مجموع 6 بار به جمع 4 تیم برتر رسیده‌اند.

اما فیل‌های جنگی تایلندی سرنوشت متفاوتی با اژدهای زرد دارند و آنچنان حضور پیوسته‌ای در جام ملت‌های آسیا نداشتند. تایلند‌ها پیش از این تنها در سال 1972 در حالی که میزبان مسابقات بودند موفق شدند به مرحله حذفی صعود کنند.

در حالی که تایلند وضعیت به نسبت مطلوبی برای حضور در این بازی دارند رقیب چینی آنان با بجران مصدومان مواجه است، بحرانی که در صورت صعود چین به مرحله بعد می‌تواند با بحران بازیکنان محروم به علت دریافت کارت زرد تشدید شود.

وو لی، بازیکن مهم چینی‌ها که به دلیل مصدومیت شانه دیدار با کره را از دست داد و ممکن است بازی با تایلند را هم از دست بدهد. وو ژی و یو هانچائو دیگر بازیکنان چین هستند که با مشکل مصدومیت روبه‌رو شده‌اند که به احتمال زیاد بازی برابر تایلند را از دست داده‌اند.

مشکل اساسی دیگر که در صورت صعود گریبان چینی‌ها را می‌گیرد کارت‌ها زرد متعدد بازیکنان این تیم است. وضعیت به گونه‌ای است که 5 بازیکن تیم ملی چین در صورت دریافت کارت زرد در دیدار برابر تایلند، دیدار بعدی تیم ملی کشورشان را از دست خواهند داد.

با این همه سیریساک یودیارتای، سرمربی موقت تایلند به بازیکنانش هشدار داده که چین در غیاب گلزن اصلی‌اش، وو لی هم تیم خطرناکی است.

سیریساک که بعد از یک باخت تایلند به عنوان سرمربی این تیم منصوب شد برای هوادران این کشور تصویری از سولشیر را ترسیم کرده و آن‌ها معتقدند نوار پیروزی‌های او می‌تواند امتداد داشته باشد.

سرمربی تایلند درباره تقابل با چین گفت: من بازی چین و کره را از نزدیک دیدم و خوشحالم که برابر چین قرار می‌گیریم و با کره دیدار نخواهیم داشت. کره جنوبی در تمام خطوط تیم قدرتمندی است و سبک‌های مختلف فوتبال را به خوبی بازی می‌کند.

او معقتد است تیمش می‌تواند مانند سال 2013 بار دیگر چین را شکست دهد و به مرحله بعد برود، اتفاقی که می‌توانند فیل‌های تایلندی را رقیب شیرهای ایران در مرحله بعد کند.

کد خبرنگار: ۱۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید