۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 49855100

نبولایزر شکل دارو را از مایع به غبار تبدیل می کند. فرد با استفاده از دستگاه نبولایزر دارو را استنشاق می کند و به این ترتیب دارو به قسمت های دیگر بدن وارد نمی شود.

نبولایزرها قابلیت استفاده خانگی و همچنین مدلهای قابل حمل را دارد. نبولایزرهای خانگی بزرگتر هستند و برای استفاده آنها را به یک پریز برق وصل می کنید. نبولایزرهای قابل حمل با باتری کار می کنند، یا در صورت امکان می توانید آنها را به یک پریز برق وصل کنید. بعضی از آنها فقط کمی بزرگتر از یک دسته کارت هستند، بنابراین می توانید آنها را در کیف تان جا دهید.

برای خرید نبولاییزر نسخه پزشک الزامی است و یا در مطب متخصص اطفال می توانید از آن استفاده کنید. بسیاری از مردم نیز در مطب پزشک مشکلات تنفسی شان معالجه می شود.

قیمت نبولایزرهای خانگی، به علاوه لوازم جانبی همراه آن بیشتر از  50 دلار است. نبولایزرهای قابل حمل معمولاً کمی گران تر هستند.

نبولایزر ها معمولاً تحت پوشش بیمه های درمانی هستند. قبل از خرید نبولایزر با ارائه د هنده بیمه تان مشورت کنید. تیم مراقبت های بهداشتی شما باید بتواند به شما کمک کند .

انواع نبولایزرها

سه نوع اصلی نبولایزر وجود دارد:

جت: با این نوع نبولایزر از هوای فشرده (ذرات ریز دارو در هوا) برای اننتقال دارو به وسیله یک لوله استفاده می شود.

التراسونیک: این نوع نبولایزر باعث می شود که یک ذره معلق در هوا از طریق ارتعاشات با فرکانس بالا ایجاد شود. ذرات دارویی با استفاده از التراسوونیک بزرگتر از یک نبولایزر جت هستند.

مش: مایع از طریق مش بسیار ریز عبور می کند تا ذرات معلق در هوا تشکیل شود. این نوع نبولایزر کوچکترین ذرات را بیرون می کشد. مش گرانترین نوع نبولایزر است.

در مورد اینکه آیا دهان گیر یا ماسک برای شما یا فرزندتان مناسب تر است، با پزشک خود مشورت کنید. ماسک های صورت که روی بینی و دهان آنها قرار دارد، اغلب برای کودکان زیر 5 سال بهتر است، زیرا بیشتر از کودکان بزرگتر و بزرگسالان از طریق بینی خود تنفس می کنند.

چرا از نبولایزر استفاده می کنید؟

نبولایزرها به ویژه برای داروهای آسم در نوزادان یا کودکان مناسب هستند. برای استفاده از دستگاه استنشاقی آسم یا نیاز به دوز بزرگی از داروی استنشاقی نیز مفید هستند.

نبولایزر درمانی معمولاً درمان تنفسی نیز نامیده می شود. با استفاده از نبولایزرمی توانید انواعی از داروها را استفاده کنید، از داروهای کنترل علائم آسم گرفته تا مسکن ها. این داروها شامل موارد زیر می شوند.

کورتیکواستروئیدها برای مقابله با التهاب (مانند بودزونید، فلونیزولید، فلوتیکازون و تریامسینولون ).

برونکودیلاتورها برای باز کردن مجاری تنفسی هوایی (مانند آلبوترول، فرموترول، لوالβουوترول و سالمترول).

نبولایزرها چگونه کار می کنند؟

قبل از شروع به استفاده از دستگاه، لوازم زیر را آماده کنید:

کمپرسور هوا

فنجان نبولایزر

ماسک یا دهان گیر

دارو

لوله های کمپرسور

سپس این مراحل را دنبال کنید:

کمپرسور هوا را روی یک سطح صاف و محکم قرار دهید و آن را به یک پریز برق (سه شاخه) وصل کنید.

دستان خود را با آب و صابون بشویید و آنها را کاملاً خشک کنید.

داروها را داخل فنجان نبولایزر بگذارید. بیشتر آنها در حال حاضر در ویال های دوز واحد اندازه گیری می شوند. اگر مجبورید آن را اندازه گیری کنید، برای هر دارو از یک دستگاه اندازه گیری تمیز جداگانه استفاده کنید.

فنجان نبولایزر و ماسک یا دهان گیر را بردارید.

لوله را به کمپرسور آئروسل و فنجان نبولایزر وصل کنید.

کمپرسور را روشن کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند. اگر از پشت لوله یک غبار نوری را ببینید، پس به درستی کار می کند.

روی یک صندلی راحت بنشینید. اگر از نبولایزر برای درمان فرزندتان استفاده می کنید، او را در بغل تان بنشانید. اگر ماسک دارید، آن را بگذارید. مطمئن باشید که راحت و ایمن است. اگر از دهان گیر استفاده می کنید، آن را بین دندان های خودتان یا کودک خود قرار دهید و لب های اطراف اش را ببندید.

نفس های آهسته و عمیق بکشید. در صورت امکان، هر نفس را به مدت 2 یا 3 ثانیه قبل از بازدم نگه دارید. این  عمل موجب می شود تا داروها در مجاری هوایی تان قرار گیرند.

تا وقتی تمام دارو مصرف می شود به کارتان ادامه دهید. در پایان، نبولایزر سر و صدا ایجاد می کند و مقدار مایع اندکی در داخل فنجان باقی می ماند.

اگر به سرگیجه درچار شدید، به مدت 5 دقیقه درمان را متوقف کنید. سپس به درمان ادامه دهید و سعی کنید آهسته تر نفس بکشید. در صورت بروز مشکل هنگام درمان با پزشک خود مشورت کنید.

اگر دارو اطراف فنجان چسبید، آن را تکان دهید.

پزشک به شما می گوید برای چه مدت از نبولایزر استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید