طبق یک گفته قدیمی، "هر کمدی، زمانی یک تراژدی بوده است". این واقعیت برای بسیاری از وقایع ناگوار صادق است، هنگامی که پس از دوره های شوک و غم، سرانجام طنز و خنده دوباره احیا می شود.

بیماری کرونای فعلی بسیار متفاوت است. حتی در حالی که تعداد فزاینده ای از مردم در سراسر جهان بیمار می شوند و می میرند، با این وجود روزانه خاطرات و فیلم های خنده دار زیادی در سراسر رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود.

چرا این اتفاق می افتد؟ چرا بین فاجعه و طنز هیچ شکافی وجود ندارد؟

این یک بحران ناهنجار و مداوم است که بی وقفه در سراسر قاره ها و بدون هیچ مرزی درحال گسترش یافتن است. این امر باعث می شود افراد راحت تر با آن چه اتفاق می افتد کنار بیایند و شوخ طبعی ممکن است یکی از بهترین راه ها برای انجام درست همین کار باشد.

البته بسیاری از افراد در این مواقع احساس ناراحتی خواهند کرد، به خصوص اگر کسی را بشناسند که به طور مستقیم درگیر بیماری شده باشد. اما برای دیگران استفاده از طنز حتی ممکن است یک ضرورت باشد.

بدیهی است که ما به اصل فاجعه، قربانیان ویروس یا افرادی که از آن رنج می برند، نمی خندیم. اما می توانیم موقعیتی به ظاهر پوچ را که همه در آن قرار داریم را هدف بگیریم و موجبات شادی خود را فراهم کنیم.

از نظر روانشناختی، شوخ طبعی یک مکانیسم دفاعی عالی است که به ما کمک می کند تا با موقعیت های چالش برانگیز عاطفی، به ویژه مواردی که بیش از حد سخت و غیرقابل پیش بینی هستند، مقابله کنیم.

به عنوان مثال، بسیاری از بیماران سرطانی و پزشکان آن ها، هر روز در تلاش برای کنار آمدن و منحرف کردن ذهن از وضعیت جدی و شدید بیماری، به شوخی در مورد بیماری می پردازند و می خندند.

استراتژی مقابله با بحران

بسیاری از مردم این روزها زمان بی کاری زیادی در منزل دارند. ماندن در خانه و نداشتن مسئولیت های زیاد باعث می شود افراد بتوانند راه هایی برای خلاقیت بیشتر پیدا کنند. این روزها ما بیشتر مشغول کارهای روزمره تر هستیم، مانند این که چه کاری باید انجام دهیم در طول روز، چگونگی سرگرم کردن کودکان، چگونه زیاد غذا نخوردن و به طور کلی چگونه عاقل بمانیم و عاقلانه رفتار کنیم.

از آن جایی که مردم هم اکنون کمی ترسیده، پر تنش و در حالت آماده باش هستند، موقعیت مناسبی برای ایجاد طنز می باشد.

خنده ی پس از شنیدن یک شوخی خوب به عنوان تخلیه کننده انرژی فیزیولوژیکی و عاطفی عمل می کند و این همان چیزی است که باعث می شود احساس خوبی داشته باشیم.

اگرچه ممکن است طنز ما را از این بحران هولناک رها نکند اما می تواند به ما در مقابله با آن کمک کند. ما نمی توانیم واقعیت بیماری یا اثرات بد اقتصادی را تغییر دهیم، اما می توانیم سعی کنیم احساس خود را نسبت به آن تغییر دهیم.

با ایجاد و به اشتراک گذاشتن طنز می توانیم بهتر با این بحران کنار بیاییم و تنش را کاهش دهیم. به این ترتیب ما حداقل می توانیم کنترل برخی اوضاع را داشته باشیم  و چه راهی بهتر از خندیدن وجود دارد!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید