دانشمندان اولین حیوان را کشف کردند که برای زندگی به اکسیژن احتیاج ندارد. این جمله می تواند، ماهیت یک حیوان را تغییر دهد. با شناسایی اسپورهای یک انگل در حال تغییر به نام Henneguya salminicola  محققان دریافتند که این اولین حیوانی است که برای بقای خود اکسیژن نمی خواهد.

شاید به نظر شما همه حیوانات برای زندگی به اکسیژن نیاز دارند.

اما کاملا در اشتباه هستید، بعضی از حیوانات به اکسیژن نیاز ندارند!

محققان فقط یک ارگانیسم منحصر به فرد را کشف کرده اند که نیازی به تنفس ندارد، اما در عوض، انگل ریزی در بافت های سلولی ماهی قزل آلا زندگی می کند و به گونه ای تکامل می یابد که برای تولید انرژی به اکسیژن نیاز ندارد. این باکتری هم نوع دیگری از این موجودات بدون تنفس است.

استفان اتکینسون، عضو ارشد تحقیقاتی در گروه میکروبیولوژی دانشگاه اورگان بیان می کند: با یک روش ساده و روشن می توان ثابت کرد، گاهی اوقات تعداد این حیوانات کمتر که نیست، بلکه بیشتر هم است. او همزمان با نویسندگی مقاله ای در مورد پیشگویی، کمتر از 10 سلول هنوژیا سلمینکلولا که به تازگی ظاهر شده اند، همکاری می کند.

طبق مطالعات جدید، یک کرم 550 میلیون ساله یکی از اولین حیواناتی است که بعد از این همه سال عمر کردن باز هم قادر به حرکت و تصمیم گیری است.

وی می گوید: وقتی ما به "حیوانات" فکر می کنیم، فقط موجودات چند سلولی را که برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند، تصور می کنیم. برخلاف بسیاری از موجودات تک سلولی از جمله پروتئین ها و باکتری ها را هم باید جزئی از آن ها بدانیم. اما ما با تحقیقات خود نشان داده ایم که حداقل یک حیوان چند سلولی وجود دارد که ابزار ژنتیکی برای استفاده از اکسیژن ندارد.

نوع دیگری از حیوان بدون نیاز به اکسیژن به نام H. salminicola cnidarian myxozoan وجود دارد که با چتر دریایی و مرجان مرتبط است. این موجود در بافت بدن ماهی قزل آلا زندگی می کند و "دزد مواد مغذی حاضر و آماده" هستند که از دریافت این مواد غذایی به جای اکسیژن به طور مستقیم استفاده می کنند. در ادامه یافته های این تیم ویژگی هایی را که یک "حیوان" می تواند، داشته باشد، گسترش می دهد.

انگل در محیط های کم اکسیژن زندگی می کند، بنابراین نفس نمی کشد. این ارگانیسم کیست های سفید کوچک را در عضله ماهی قزل آلا تشکیل می دهد. محققان اظهار دارند که به ماهی صدمه نمی زند و انسان را آلوده نمی کند.

محیط هایی که ماهی در آن زندگی می کند، تا حد زیادی عاری از اکسیژن است، بنابراین انگل برای زنده ماندن، بدون اکسیژن نفس می کشد. این حذف اکسیژن با ژنوم میتوکندری آن به طور کامل سازگار است. میتوکندری ها در بیشتر ارگانیسم ها، مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کنند و نیازی به اکسیژن ندارند.

نکته: "با از دست دادن ژنوم، انگل در مصرف انرژی صرفه جویی می کند و همین طور با تکثیر ژن دیگر نیازی  به عوامل دیگر مانند اکسیژن حس نمی شود".

اما هنوز محققان مطمئن نیستند که انگل به جای اکسیژن از چه چیزی انرزی دریافت می کند و ادامه حیات می دهد، اما اتکینسون فرض می کند، مولکول های موجود در میزبان  که قبلاً انرژی تولید کرده اند، را جذب می کند.

اتکینسون و تیمش فکر نمی کنند که این گونه آخرین حیوان بدون نیاز به اکسیژن باشد. او انتظار دارد، گونه های دیگری را کشف کند که می توانند، بدون اکسیژن زنده بمانند و احتمالاً " حالت های عجیب و غریب" داشته باشند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید