دولتی ها تاکید دارند دلیل عزل رحمانی نه یک مورد که موارد زیادی است که فعالان اقتصادی، صاحبان کسب و کار و افکار عمومی از آن آگاه هستند. با این حال نمی توان منکر این مساله شد که نامه رحمانی ابهامات زیادی درباره اینکه دلیل اصلی برکناری رضا رحمانی چه بوده ایجاد کرده است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: رضا رحمانی در حالی که 24 ساعت به سازمان حمایت برای سامان یافتن وزارت خودرو فرصت داده و هنوز 24 ساعت به پایان نرسیده بود خودش عزل شد تا اولین وزیر برکنار شده توسط روحانی لقب بگیرد.

به گزارش سلام نو، انتقادات نسبت به عملکرد وزارت صمت تنها مربوط به تنش های اخیر بازار خودرو نیست و به زعم بسیاری از کارشناسان کارنامه رحمانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

با این حال برکناری یک شبه رحمانی آن هم در سکوت خبری و در شرایطی که کسی تصور این اتفاق را می کرد بسیاری را کنجکاو به ابعاد شنیده نشده این ماجرا کرد. ابعادی که پس از نامه افشاگرانه رحمانی بیشتر آشکار شد.

اگر چه در نگاه اول تصور می شود عزل رحمانی در شرایطی که بازار خودرو وضعیت بغرنجی را سپری می کند به ناتوانی در مدیریت برمی‌گردد اما او در نامه خود ادعاهایی نسبت به رئیس دفتر رئیس جمهور مطرح کرده که چنانچه صحیح باشد می توان به این نتیجه رسید که عزل رحمانی بیشتر جنبه سیاسی داشته و کمتر به ناکارآمدی او ارتباط داشته است.

وزیر صمت خطاب به روحانی نامه ای نوشته و در آن از تهدید شدن توسط محمود واعظی گفته است. به گفته وزیر عزل شده صمت رئیس دفتر رئیس جمهور او را تهدید کرده در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی برکنار خواهد شد و از او خواسته شده بود که با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رأی بگیرد.

به نظر می رسد وزیر صمت از جمله مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی بوده است. فارغ از صحت و سقم این ماجرا باید در نظر داشت در صورتی که وزارت بازرگانی تشکیل می شد عملا بسیاری از اختیارات وزارت صمت کاهش پیدا می کرد. در نامه رضا رحمانی به روحانی همچنین آمده صبح روز برکناری، واعظی در تماسی با رحمانی از او خواسته استعفا دهد. با این وجود رحمانی اظهار کرده حجتی برای استعفا ندارم و بر سر کار خود باقی خواهم ماند.

روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری همان طور که انتظار می رفت ادعاهای وزیر سابق صمت را تکذیب کرده و در رابطه با دلایل برکناری او تصریح کرده به هیچ وجه از جناب آقای رحمانی خواسته نشده از لایحه دولت حمایت کنند، بلکه تاکید شده از فعالیت‌ها و رایزنی‌های فشرده سه نفر از نزدیکان‌شان-که در صورت لزوم نام آنها اعلام خواهد شد- در مجلس و رسانه‌ها علیه لایحه دولت، ممانعت بعمل آورند؛ همچنین از طرف رئیس‌جمهور به ایشان گوشزد شد که تداوم این روند تخلف است و قطعا با این تخلف برخورد خواهد شد.

دولتی ها تاکید دارند دلیل عزل رحمانی نه یک مورد که موارد زیادی است که فعالان اقتصادی، صاحبان کسب و کار و افکار عمومی از آن آگاه هستند. با این حال نمی توان منکر این مساله شد که نامه رحمانی ابهامات زیادی درباره اینکه دلیل اصلی برکناری رضا رحمانی چه بوده ایجاد کرده است.

حسن مدرسی خیابانی کیست؟

عزل رحمانی باعث شد تا حسن مدرسی خیابانی سکاندار وزارت صمت شود. او که قائم مقام پیشین وزارت صمت بوده حالا شانس این را دارد که سرپرستی این وزارتخانه را عهده دار شود.

حسین مدرس خیابانی دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران است و حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیر کل تامین و توزیع کالا، مدیر کل دفتر تنظیم بازار، هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران و ... مسئولیت داشته است. از فعالیت های اجرایی او نیز می توان به مدیرعاملی شرکت فولاد خوزستان، مدیرعاملی و عضویت در هیئت‌مدیره شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، ریاست هیئت‌مدیره گروه تراکتورسازی ایران و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره گروه توسعه معادن روی ایران اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید