حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جلسه هیات دولت گفت:خروج از فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل یک افتخار سیاسی است و برجام در تاریخ سیاسی کشور ما کم نظیر بوده است.

به گزارش سلام نو، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ اظهار کرد: دو سال پیش رئیس جمهور آمریکا بر خلاف همه مقررات بین المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل صریحا از برجام خارج شد و خروجش را مکتوب کرد و در برابر دوربین خبرنگاران قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه مذاکره ایران و غرب برای دستیابی به توافق برجام خاطرنشان کرد: ما دو سال و چهار ماه با دنیا مذاکره کردیم. یعنی از اوایل مهر ۹۲ مذاکرات شروع شد و در ۲۶ دی ۹۴ این توافق اجرایی شد. دو سال و چهار ماه هم به این توافق عمل شد. یعنی از آخر دی ۹۴ تا اردیبهشت ۹۷.

رئیس جمهور ادامه داد: اجرای این توافق برکات فراوانی برای کشور داشت و در تاریخ سیاسی کشور کم نظیر بود. با اجرای برجام همه قطعنامه ها علیه کشورمان لغو شد. پرونده PMD بسته شد و مشخص شد تحریم های تسلیحاتی کی برداشته می شود. حساب‌های بانکی و اموال ما آزاد شد. تمام قطعاتی که در بنادر متوقف شده بود، آزاد شد. رشد اقتصادی ایران به ۱۲.۵ درصد در سال ۹۵ که در سطح جهان بی نظیر بود رسید. نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و طرح‌های نیمه تمام تمام شد. در واقع ما بهره کافی از تلاش مجدانه خود بردیم اما تحمل این دستاوردها برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت بود که یک کشور به تنهایی پای میز مذاکره بنشیند و خطرات پیش روی خود را از بین ببرد.

روحانی همچنین تصریح کرد: عراق از سال ۹۱ به زیر فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل رفت. آمریکا این کشور را اشغال کرد و دولت و سایر نهادها را در آنجا تشکیل داد اما عراق هنوز از فصل ۷ خارج نشده است. اما ایران ظرف دو سال و چهار ماه از این فصل خارج شد و این یک افتخار سیاسی تاریخ کشورمان است.

رئیس‌جمهور گفت: اگر تحریم تسلیحاتی بخواهد برگردد پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران ۱+۴ نوشتم که اگر چنین شود چه عواقب خطرناکی دارد.

روحانی افزود: دو سال پیش در همین ایام برخلاف همه قوانین و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رئیس جمهور آمریکا در یک نطقی صریحاً از برجام خارج شد و این خروج را هم مکتوب کرد و این مکتوب را در برابر دوربین خبرنگارها قرار داد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر ما بخواهیم مرور چند دقیقه‌ای بکنیم در مساله فعالیت ایران در قبال توطئه‌هایی که در زمینه هسته‌ای بود، ما دو سال ۴ ماه با دنیا مذاکره کردیم یعنی از مهر ۹۲ مذاکره را شروع کردیم که اولین موج آن در نیویورک بود، و بعد ادامه پیدا کرد. در اواخر دی ماه ۹۴ این توافق اجرایی شد و دو سال و ۴ ماه به این توافق عمل شد.

وی افزود: در این دو سال و چهار ماه خیر و برکت فراوانی برای ما داشت که در تاریخ سیاسی ما کم نظیر بوده است. باز هم از تلاش‌های وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع که در آن مقطع تلاش زیادی کردند تشکر می‌کنم. با این کار تمام قطعنامه‌های سازمان ملل کان لم یکن شد و پرونده PMD که می‌خواستند دهها سال ادامه دهند، بسته شد. حساب‌های بانکی ما آزاد شد، تمام قطعاتی که در بندرها متوقف شده بود آزاد شد و بعد از توافق برجام در سال ۹۵ رشد اقتصادی بی نظیر در سطح جهانی بود.

روحانی تاکید کرد: تحمل این مساله برای مخالفین جمهوری اسلامی سخت و سنگین بود که یک کشور به تنهایی پای میز مذاکرات بنشیند و موانع را از جلوی پای ملت بردارد. عراق از سال ۱۹۹۱ تحریم شورای امنیت شد و تحت فصل ۷ رفت. ۲۰۰۳ که آمریکا این کشور را اشغال کرد این کشور تحت فصل هفت ماند، آمریکا دولتی را خودش در عراق تشکیل داد، قانون اساسی و مجلس را تعیین کرد اما بازهم تحریم باقی ماند. عراق هنوز هم از فصل هفت خارج نشده است.

وی ادامه داد: اما ما ظرف دوسال و چهار ماه، کشور را از تحت فصل ۷ خارج کنیم پس برجام افتخار سیاسی تاریخ ایران است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امریکا می‌داند که ایران در ماه‌های آینده بزودی به یک موفقیت می‌رسد و آن رفع تحریم تسلیحاتی است. آمریکا جدیداً از خواب غفلت بیدار شده است و از خروج از برجام پشیمان شده است زیرا بزودی تحریم تسلیحاتی برداشته می‌شود و اسرائیل و عربستان بزودی به ترامپ خواهند گفت که ما اشتباه کردیم از برجام خارج شدیم. برای آمریکا دیگر برجامی وجود ندارد.

روحانی گفت: اگر تحریم تسلیحاتی بخواهد برگردد پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران ۱+۴ نوشتم که اگر چنین شود چه عواقب خطرناکی دارد.

وی با بیان اینکه ایران تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت چراکه حق مسلم ایران رفع تحریم تسلیحاتی است، گفت: راه عاقلانه این است که آمریکا به برجام برگردد و توبه کند و به ایران غرامت دهد ولی کسانی که امروز در آمریکا حاکم هستند چنین عقلی ندارند.

ادامه دارد

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید