حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به بحث افزایش قیمت خودرو در کارخانه می گوید ما از ابتدا اشتباه کردیم و اجازه دادیم فنر قیمت خیلی فشرده شود. در شرایط کنونی با هر فرمول و هر مکانیزمی به این فنر اجازه ارتجاع بدهید تاثیر زیادی روی بازار می گذارد.<br/> 

سلام نو – سرویس اقتصادی: یک کارشناس خودرو معتقد است در سال جاری مهم ترین اولویت خودروسازان باید جهش تولید باشد. به اعتقاد او ما در بحث تولید به شدت دچار افت شدیم و فاصله عرضه خودرو به بازار تا نیاز واقعی بازار خیلی زیاد شده است.

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با سلام نو، با اشاره به زمزمه های افزایش قیمت کارخانه ای خودرو اظهار کرد: به هر حال واقعیت این است که ما از ابتدا اشتباه کردیم و اجازه دادیم فنر قیمت خیلی فشرده شود. در شرایط کنونی با هر فرمول و هر مکانیزمی به این فنر اجازه ارتجاع بدهید تاثیرزیادی روی بازار می گذارد.

او ادامه داد: به خاطر فاصله ای که قیمت کارخانه و بازار دارد شرایط فعلی خیلی پتانسیل افزایش قیمت در کارخانه را دارد. ما در بحث تولید به شدت دچار افت شدیم و فاصله عرضه خودرو به بازار تا نیاز واقعی بازار خیلی زیاد شده است. فاصله قیمت بازار و کارخانه و فاصله عرضه خودرو به بازار دو عاملی است که باعث شده هر تصمیم و دستکاری روی قیمت بلافاصله روی بازار واکنش داشته باشد. یک بخش این مساله می تواند هیجانی باشد و یک بخش آن هم واقعی.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه ما در 14 ماه گذشته نگذاشتیم قیمت خودرو متناسب با تورم موجود در کشور افزایش قیمت داشته باشد، گفت: تنها عاملی که می تواند قدرت بازدارندگی داشته باشد و از التهابات بازار جلوگیری کند افزایش تولید است. جهش تولید واقعی اگر در خودرو اتفاق بیفتد باید شرایطی ایجاد شود که ما دست کم در سال حدود یک میلیون و سیصد هزار خودرو تولید کنیم.

کریمی سنجری همچنین مطرح کرد: برای اینکه شرکت های خودرو ساز برای این میزان تولید، انگیزه شان افزایش پیدا کند باید قیمت را به صورت پلکانی افزایش داد و افزایش قیمت خودرو در کارخانه را باید به میزان افزایش تولید در کارخانه وابسته کرد. به بیانی دیگر هر قدر ما تولید را افزایش دادیم باید به همان نسبت قیمت را افزایش داد تا التهابات با تاخیر به بازار برسد.

او اضافه کرد: شرکت های خودرو ساز باید روی قیمت های تمام شده خود کار کنند. در این حوزه جای کار بسیار است. باید فکری به حال مدیریت و میزان بهره وری از منابع شود. روش ها باید تغییر کند. اینها باعث می شود تا حدی قیمت تمام شده کاهش پیدا کند تا جلوی فشار به بازار را بگیریم.

به اعتقاد این کارشناس خودرو بیش از آنکه خودرو افزایش قیمت داشته باشد این ارزش پول ملی ما است که در حال کاهش است. کریمی سنجری در این باره بیان کرد: روی هر کالایی که دست بگذاریم می بینیم قیمتش به صورت سرسام آوری افزایشی است. تورمی که در کشور است یکی ناشی از نقدینگی زیادی است که در اختیار جامعه و بازار است و دیگری افت مستمر ارزش پول ملی است. طبیعی است که تورم 40 درصدی در سال گذشته تاثیرش را بر خودرو هم بگذارد. ما در حال حاضر با عدم افزایش به تولیدکننده ها ضرر تحمیل می کنیم. 40 هزار میلیارد عدد کمی نیست که اینها ضرر داده اند.

او درباره آزادسازی واردت خودرو می گوید این اتفاق دردی از افرادی که وضع مالی خوبی ندارند دوا نمی کند. این کارشناس خودرو نظر خود را این طور توضیح داد: شما یک خودروی خیلی مینیمم هم به کشور بیاورید با احتساب مالیات ارزش افزوده و تعرفه و خدمات پس از فروش و ... نزدیک 15 هزار دلار یا به عبارتی 225 میلیون تومان هزینه پیش رو دارید. ضمن اینکه ما در بهترین حالت و در سال های اوج بریز و بپاش ارزی حداکثر دویست هزار انواع خودروی تجاری وارد کشور کردیم. برای این تعداد با تقاضای سرریز شده موجود نمی توان خیلی به واردات امید داشت.

او ادامه داد: ضمن اینکه در یک جنگ اقتصادی و در یک اقتصاد انقباضی مدیریت ارز بسیار حائز اهمیت است. شما الان باید به افرادی از جامعه فکر کنید که توان خریدشان کمتر از 50 میلیون است. از طریق واردات نمی توان نیازهای این قشر را سر و سامان داد.

کریمی سنجری با اشاره به شرایط بازار خودرو در سال جاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها امید بازار خودرو به شرکت های خودروساز دولتی است. اینها تا می توانند باید سطح ارتباطات خود را با شرکت های چینی که امکان پذیر است زیاد کرده و تا می توانند تولید خودروهای پرتیراژ با کمترین قیمت را افزایش دهند. ما ظرفیت تولید را باید به تولید خودروهایی اختصاص دهیم که با کمترین ظرفیت بتوان بیشترین تعداد خودرو را از آن استخراج کرد. برای گرفتن التهاب بازار خودرو باید افزایش تولید در دستور کار قرار گیرد. پراید زمان مناسبی حذف نشد. ای کاش یک سال آینده و یا دو سال قبل این اتفاق می افتاد.

به گفته این کارشناس خودرو این نیاز که شرکت های خودروساز در روش های بنگاه داری و شیوه های مدیریتی خودشان تجدید نظر کنند، بیش از پیش احساس می شود و تنها در این صورت است که خواهند توانست آمار تولیدشان را افزایش بدهند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید