۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 47123838

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد روسیه رهبری خلیفه حفتر بر لیبی را نمی‌پذیرد.

به گزارش سلام نو، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه اعلام رهبری ژنرال خلیفه خفتر، فرمانده ارتش شرق لیبی بر این کشور را نمی‌پذیرد.

سرگئی لاوروف گفت: ما اعلامیه خلیفه خفتر فرمانده ارتش ملی لیبی مبنی بر این که حکومت در اختیار این نیرو قرار می‌گیرد را نمی‌پذیریم.

وی افزود: ما بیانیه اخیر فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی را که از گفت وگو با خفتر خودداری کرده بود را تایید نکردیم و همینک نیز این بیانیه که خفتر شخصا تصمیم می‌گیرد ملت لیبی چگونه باید زندگی کند را رد می‌کنیم.

لاوروف اظهار داشت: اظهارات خفتر و بیانیه السراج به یافتن توافق پایدار که بدون آن خروج از این وضعیت امکانپذیر نیست کمکی نمی‌کند.

خلیفه خفتر فرمانده ارتش شرق لیبی به تازگی با ادعای اینکه توافق «الصخیرات» با دولت وفاق ملی لیبی منسوخ شده است، خود را حاکم این کشور اعلام کرد.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به بیانات عقیله صالح رئیس پارلمان لیبی که در آن خواستار گفت‌وگوهای ملی با هدف تشکیل نهادهای حکومتی قابل قبول طرفین مناقشه شده بود، گفت: به نظرم این آن چیزی است که ما بارها از آن سخن گفته بودیم و طرف های لیبیایی خود باید رویکردهایی برای برقراری مذاکرات بیابند.

وی ادامه داد: بازیگران خارجی نیز باید از این رویکردها حمایت کنند.

لاوروف در ادامه یادآوری کرد که بیش از دو ماه است که نماینده دبیر کل سازمان ملل در لیبی منصوب نشده است و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در آینده نزدیک باید این مقام را تعیین کند.

وی افزود: به باور عمومی، این شخص باید از قاره آفریقا باشد و چنین نامزدهایی وجود دارند و می‌دانیم که آنها اشخاص باتجربه و با اعتباری هستند.

به گزارش ایرنا، بر اساس توافقی که طرف‌های لیبی در اوایل بهمن ماه سال گذشته شهر صخیرات در مغرب به امضا رساندند، قرار بود شورای ریاستی لیبی به ریاست فایز السراج برای تشکیل دولت آشتی ملی تشکیل شود، اما شورای ریاستی لیبی در آن زمان اعلام کرد که تشکیل دولت وفاق ملی به تعویق می‌افتد.

تشکیل دولت لیبی بارها با مخالفت گروه‌های مختلف مواجه شده و به تاخیر افتاده است.

در زمان حاضر دو دولت و پارلمان موازی در لیبی وجود دارد و دولت قانونی لیبی که از سوی جامعه بین الملل و کشورهای همسایه به رسمیت شناخته شده، در شهر طبرق در شرق لیبی مستقر است و شهر طرابلس (پایتخت) در تصرف گروه های مسلح و دولت غیرقانونی قرار دارد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید