موافقان این طرح معتقدند ساختن این خانه های سی متری در کنترل بازار مسکن موثر است و برای این خانه های کوچک می توان برخی ضوابط همچون الزام به داشتن پارکینگ یا انباری را حذف کرد. توجیه این افراد این است که معمولا افرادی که این خانه های سی متری را برای زندگی انتخاب می کنند خودرو ندارند. منتقدان معتقدند این طرح جدا از اینکه به شخصیت خانواده ها توهین می کند نقطه مقابل برنامه‌ریزی برای سیاست‌های جمعیتی فعلی کشور است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بازار مسکن در پی شیوع ویروس کرونا روزهای خوبی را پشت سر نمی گذراند. این بازار در فروردین به باور بسیاری دچار سکته ای شد که هنوز هم تبعاتش به جا مانده است. به نظر می رسد برای بهبود اوضاع مسکن حداقل تا آغاز فصل تابستان باید منتظر بمانیم.

به گزارش سلام نو، رکود بازار مسکن در فروردین هر سال چیز عجیبی نیست با این وجود اتفاقی که در فروردین امسال افتاد با هر سال تفاوت داشت. فروردین امسال معاملات به ده درصد ماه های پیش از خود رسید و تنها شاهد 1243 فقره معامله بودیم.  این عدد نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸۷.۸ و ۶۳.۷ درصد کاهش داشته است. البته برخی کارشناسان با توجه به شرایط موجود در کشور این عدد را خیلی هم نشانگر وضعیت بد بازار نمی دانند چرا که تمام بازارها به جز بورس در رکود هستند.

در رابطه با بازار بورس هم برخی کارشناسان مسکن بر این باورند دیر یا زود حباب بازار سرمایه می ترکد و شاهد روانه شدن سرمایه ها به بازارهای دیگر خواهیم بود. سعید آسویار، کارشناس اقتصاد مسکن در همین راستا به ایسنا گفته با افزایش قیمت سهام، ارزش کالاها و دارایی ها به طور خودکار رشد می‌کند. از طرف دیگر زمانی که حباب بورس بترکد سرمایه ها به حوزه های خودرو، ارز، طلا و مسکن سرازیر می شود که به رشد قیمت‌ها می انجامد.

نکته جالب توجه این است در این روزهایی که تقاضا در بازار مسکن کم شد نه تنها تغییر منفی در قیمت مسکن پدید نیامد بلکه در روزهای کرونایی شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هم بودیم. افزایش قیمتی که باید منتظر تاثیر حداقل 20 درصدی آن بر قیمت مسکن از تابستان سال جاری باشیم.

کرونا البته تاثیر کمتری بر بازار ساخت و ساز داشته و به نظر می رسد ساخت و سازها پس از یک وقفه دوباره کارشان را آغاز کرده و وعده هایی که به مشتریانشان داده اند به قوت خود باقی است. پس از افت محسوس فعالیت‌ها در پروژه‌های ساختمانی از دهه سوم فرودین سال جاری با پروتکل های بهداشتی ساخت و سازها از سر گرفته شده است.

طرح خانه‌های 30 متری دردی را دوا می‌کند؟

شرایط بازار مسکن بسیاری را به فکر یافتن راهکار برای خانه دار کردن مردم انداخته است. بعد از مسکن مهر و مسکن ملی این روزها گزینه ساختن خانه های سی متری با توجه به توان متقاضیان برای پرداخت مالی روی میز است تا درباره آن تصمیم گیری شود. موافقان این طرح معتقدند ساختن این خانه های سی متری در کنترل بازار مسکن موثر است و برای این خانه های کوچک می توان برخی ضوابط همچون الزام به داشتن پارکینگ یا انباری را حذف کرد. توجیه این افراد این است که معمولا افرادی که این خانه های سی متری را برای زندگی انتخاب می کنند خودرو ندارند.

نخستین بار این طرح را پیروز حناچی، شهردار تهران به دولت ارائه کرد. طرحی که البته چندان مورد استقبال دولتی ها قرار نگرفت. منتقدان معتقدند این طرح جدا از اینکه به شخصیت خانواده ها توهین می کند نقطه مقابل برنامه‌ریزی برای سیاست‌های جمعیتی فعلی کشور است.

از سوی دیگر عده دیگری هستند که می گویند مشکل کمبود مسکن در کشور وجود ندارد و معضل اصلی ما توزیع ناعادلانه مسکن است. معضلی که به زعم آنها با ابزارهای مالیاتی و مقابله با سوداگران قابل حل است. در طرف مقابل اما برخی بر این باورند چنانچه این طرح به مرحله اجرا نرسد شاهد افزایش حاشیه نشینی خواهیم بود.

اینکه برآیند معایب و مزایای این ایده به کدام سمت سنگینی می کند بحثی است که باید با دقت توسط کارشناسان مسکن و شهرسازی بررسی شود ولی واقعیت این است که تجربه نشان داده ما در اجرا همیشه با مشکل مواجه هستیم. حال باید منتظر ماند و دید دولت توسط کارشناسان برای اجرای این طرح اقناع می شود یا خیر.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید