۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
کد خبر: 46967354

معمولا مردم ادعاهای بی پایه و اساس زیادی درباره غذاها می کنند. مانند این ادعا که روغن نارگیل چربی شکم را می سوزاند یا آب کرفس می تواند همه بیماری ها را از آکنه تا افسردگی درمان کند.

در مورد گیاه جک فروت این ادعا وجود دارد که مصرف این گیاه شما را در تمام طول روز سیر نگه می دارد.

به گفته ی مدعیان این حرف، جک فروت می تواند معده شما را  10 تا 12 ساعت پر نگه دارد، طوری که نیاز به هیچ غذای دیگری نداشته باشید.

هنگامی که زنان ورزشکار کالری کافی را برای جبران سطح بالای فعالیت دریافت نکنند، این کمبود کالری می تواند منجر به اثرات نامطلوبی بر سلامت باروری، استخوان و قلب و عروق آن ها شود.

برخی دیگر از افراد کاملا با این ادعا مخالف هستند و می گویند جک فروت را نمی توان به عنوان سرکوب کننده اشتها استفاده کرد و هرگز نباید جایگزین وعده غذایی در نظر گرفته شود.

اما این بدان معنی نیست که جک فروت مغذی نیست یا ارزش افزودن به رژیم غذایی را ندارد. در ادامه، دو متخصص تغذیه، مزایای این میوه کمتر شناخته شده و چگونگی ترکیب آن را در وعده غذایی توضیح می دهند.

ممکن است این گیاه را در فروشگاه های موادغذایی مشاهده کرده باشید. به گفته آلیسون کودکدرس، متخصص رژیم غذایی و استادیار گروه علوم تغذیه ای دانشگاه تگزاس، این یک میوه گرمسیری بزرگ، "سبز و با پوستی برجسته" از درخت جک است.

این میوه بسته به میزان رسیدن آن در غذاهای شیرین و معطر استفاده می شود. این میوه در درجه اول در مناطق گرمسیری مانند هند، تایلند و آسیای جنوب شرقی رشد می کند اما در ایالات متحده نیز در دسترس است.

برخی افراد جک فروت را یک گزینه جایگزین برای گوشت گیاهی می دانند. این به این دلیل است که جک فروت هنگام پخت و پز دارای بافت گوشتی است و مانند توفو، طعم و مزه هرچه را که در آن پخته شده است از جمله ادویه جات و چاشنی های مورد علاقه شما را به خود جذب می کند و به راحتی می توان آن را مزه دار کرد.

کریستینا فیتزجرالد، متخصص تغذیه می گوید: اگرچه جک فروت و ظاهر جالب توجه آن ممکن است میوه عجیب و خاصی به نظر برسد، اما در واقع در همان خانواده انجیر و توت شناخته می شود.

جک فروت پوسته ضخیمی دارد که پخت و پز را دشوار می کند، اما می توانید از انواع کنسرو شده آن تهیه کنید که استفاده و پخت آن ها آسان است.

فواید جک فروت چیست؟

یک فنجان (165 گرم) جک فروت حاوی 157 کالری، 40 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر و 1 گرم چربی است. در حالی که سایر میوه های مشابه مانند سیب یا انبه فقط دارای 0-1 گرم پروتئین هستند، جک فروت 3 گرم پروتئین دارد. این میوه همچنین دارای ویتامین ها و مواد معدنی است. نکته قابل توجه این است که جک فروت مقدار زیادی ویتامین C و ماده ضدسرطانی دارد که می تواند به جلوگیری و کاهش التهاب کمک کند و حتی خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز کاهش دهد.

جک فروت همچنین منبع غنی از ویتامین های B کمپلکس به ویژه B6 است.

ویتامین B6، یک ویتامین محلول در آب است که برای تولید هورمون سروتونین (انتقال دهنده عصبی که در تنظیم خلق و خو مورد استفاده قرار می گیرد) و نوراپی نفرین (که به بدن شما کمک می کند تا استرس را کنترل کند) مهم است.

جک فروت منبع خوبی از پتاسیم است که می تواند پس از یک تمرین سخت، به تسکین درد عضلات کمک کند و منیزیم موجود در آن نیز کمک می کند تا سیستم ایمنی بدن شما قوی و ضربان قلبتان منظم شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید