آنچه تا این لحظه بازار نفت را با دشواری رو به رو کرده است نه تنها قیمت و تولید، بلکه منابع ذخیره‌سازی آن است که ممکن است شرکت‌ها را وادار سازد تا درهای چاه‌های نفتی را ببندند که راه‌اندازی دوباره آن به آسانی نخواهد بود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: با وجود به نتیجه رسیدن نشست اوپک پلاس در هفته گذشته، در اتفاقی بی سابقه برای نخستین بار قیمت نفت در آمریکا منفی شد تا دوشنبه سیاه آمریکا با نفت نزدیک به 40- دلاری بازار را به هم بریزد.

به گزارش سلام نو، حالا کار به جایی رسیده که تولیدکنندگان نفتی حاضرند چند ده دلار بدهند تا از بشکه های نفتی که روی دستشان باقی مانده رهایی پیدا کنند. سقوط 306 درصدی قیمت نفت کاری کرده که عرضه‌کنندگان نه تنها از خریداران نفت آمریکا پول نمی‌گیرند بلکه نزدیک به 40 دلار هم به آنها می دهند.

اما این اتفاق تاریخی چگونه رقم خورده است؟ ابعاد دیگر این ماجرا چیست و نقش ویروس کرونا در این بین چقدر مهم است؟ خبرگزاری رویترز در این باره معتقد است کاهش تقاضای نفت به واسطه خانه نشینی حاصل از کرونا منجر به اشباع بازار از عرضه نفت شده است. در چنین شرایطی پالایشگاه‌ها، نفت خام کمتری از شرایط طبیعی تولید می‌کنند با این وجود صدها میلیون بشکه در انبارهای سراسر جهان ذخیره می شود و در حال حاضر هم ظرفیت این انبارها هم پر شده است.

حالا بسیاری از تاجران چاره ای جز اجاره کردن کشتی برای بشکه های نفت مازاد خود ندارند و تاکنون ۱۶۰ میلیون بشکه نفت در تانکرهای سراسر جهان جای داده شده است. به گفته رویترز هنوز مشخص نیست که آیا پایین آمدن قیمت نفت به کاهش قیمت بنزین برای مصرف‌کنندگان منجر می‌شود یا نه. به گفته سازمان بین المللی انرژی، آسیب های ویروس کرونا که به خانه نشین کردن مردم منجر شده است تنها به نفت محدود نمیشود بلکه باید در انتظار سقوط قیمت سایر مشتقات نفت مثل بنزین و سوخت جت بود.

ترامپ در این مدت همواره از تماس مکرر با مقامات روسیه، عربستان سعودی و مکزیک برای کاهش تولید خبر داده بود اما اتفاقی که دیروز در بازار نفت افتاد نشان داد این اظهارات بیشتر شبیه به یک بلوف باشد. رئیس جمهور آمریکا در حالی مدعی شده که قیمت نفت در تیرماه بین ۲۵ تا ۲۸ دلار خواهد بود که پیش از این، نفت در بازارهای بدون خریدار، بین ۳ تا پنج دلار معامله می‌شد.

ترامپ در واکنش به نفت 40- دلاری اظهار کرد: آمریکا اگر بتواند بدون پرداخت هیچگونه مبلغی نفت دریافت کند، تا آنجایی که ممکن است این کار را انجام خواهد داد. تلاش خواهیم کرد تا ذخایر راهبردی نفت آمریکا را با بهترین قیمت‌های ممکن پر کرده و از این کاهش قیمت استفاده کنیم.

او ضمن تهدید عربستان به امکان نخریدن نفت از این کشور اشاره کرده و گفته مشکل این است هیچ کسی در ۱۸۴ کشور جهان از ماشین استفاده نمی‌کند و کارخانه ها و مشاغل بسته شده‌اند. روسیه و عربستان می‌بایست ۲۰ میلیون بشکه تولید نفت را کاهش دهند اما باید بگوییم که آنها به ۱۵ میلیون بشکه رسیده‌اند.

نفت شیل آمریکا با وجود کیفیت نه چندان خوبش در سال های اخیر با توفیق خوبی مواجه شده بود و بدبین ترین پیش بینی ها هم این روزهای صنعت نفت آمریکا را پیش بینی نمی کرد.

آنچه تا این لحظه بازار نفت را با دشواری رو به رو کرده است نه تنها قیمت و تولید، بلکه منابع ذخیره‌سازی آن است که ممکن است شرکت‌ها را وادار سازد تا درهای چاه‌های نفتی را ببندند که راه‌اندازی دوباره آن به آسانی نخواهد بود.

با وجود اینکه کشورهای تولیدکننده نفت از اعضای اوپک گرفته تا دیگر تولیدکنندگان حدودا ده روز قبل برای کاهش 10 میلیون‌ بشکه‌ای تولید روزانه نفت خود به توافق رسیدند، اما افت واردات نفت به خصوص در کشورهای بزرگ واردکننده این محصول به‌حدی بوده  که حتی این کاهش چشمگیر تولید نیز نتوانسته است از مازاد نفت در بازار جلوگیری کند.

سقوط بی سابقه نفت شیل در حالی به وقوع پیوسته که نفت برنت بیش از بیست دلار معامله می شود. اگرچه پیش تر احتمال سقوط قیمت نفت به زیر صفر دلار سناریوی بدبینانه ای بود که امکان اتفاق افتادنش کمی بعید به نظر می رسید اما حالا اقتصاد جهان انگشت بر دهان در حال نظاره کردن این اتفاق است. اتفاقی که به باور کارشناسان امکان پایان در عرض چند روز را ندارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید