از خدمات این نهاد در دفاع مقدس گرفته تا تلاش های ارتش در بلایای طبیعی و ... از ارتش محبوبیتی اجتماعی در اذهان ساخته است. در طی این سالها نیروهای ارتش بدون هیچگونه سیاسی کاری تنها دغدغه شان امنیت کشور و دفاع از مرزها بوده است.

سلام نو – سرویس سیاسی:  در روزهای پرغبار پس از انقلاب و در روزهایی که نسبت به ارتش بی اعتمادی بود کم نبودند کسانی که با ساده اندیشی در تلاش برای انحلال ارتش بودند. ایده خطرناکی که از سوی مرحوم امام مورد قبول واقع نشد.

به گزارش سلام نو، در روزهایی  که ارتش در حساس ترین روزهای خود به سر می برد و شرایط کشور شرایطی عادی نبود بنیانگذار انقلاب در اقدامی قابل تامل در پیامی ضمن اعلام ضرورت حفظ ارتش با قاطعیت هر گونه بحث درباره انحلال ارتش را رد کردند و در فرمانی تاریخی روز 29 فروردین را روز ارتش نام گذاری کردند.

از سه روز مانده به پیروزی انقلاب که همافران نیروی هوایی ارتش با امام دیدار و به خیل عظیم انقلابیون پیوستند تا پیش از نام گذاری روز ارتش خدمات زیادی برای امنیت کشور به ملت ارائه داد. اولین درگیری و نا آرامی در منطقه ترکمن صحرا و در نزدیک مرزهای شوروی(سابق) توسط گروهک‌های چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختاری منطقه آغاز شد که با اعزام یگانی از کارکنان داوطلب نیروی زمینی ارتش سرکوب شد.

ناآرامی در مناطقی مثل کردستان و آذربایجان غربی و کنترل آن توسط ارتش اقدام بعدی این نهاد بود. این در حالی است که آن روزها هم در داخل و هم از خارج جنگ روانی علیه ارتش راه افتاده بود و تلاش می شد ارتش به عنوان عامل امپریالیسم و یک نیروی ضد مردمی جا انداخته شود. فضا آن قدر متشنج شد و جوسازی ها آن قدر زیاد شد که در روزهای ابتدایی فروردین 58 شهید سپهبد ولی الله قرنی اولین رییس ستاد مشترک ارتش استعفای خود را تقدیم امام کرد.

در پیام تاریخی امام در روز 28 فروردین 58 آمده است: روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می‏‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است، جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم.

در طی این سالها ارتش یکی از محبوب ترین نهادها بوده است. محبوبیتی که اتفاقی نیست. از خدمات این نهاد در دفاع مقدس گرفته تا تلاش های ارتش در بلایای طبیعی و ... از ارتش محبوبیتی اجتماعی در اذهان ساخته است. در طی این سالها نیروهای ارتش بدون هیچگونه سیاسی کاری تنها دغدغه شان امنیت کشور و دفاع از مرزها بوده است. مأموریت اصلی ارتش آمادگی و مقابله در برابر هر گونه تجاوز نظامی علیه استقلال، تمامیت ارضی، نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع کشور ایران است. رهبر انقلاب از ارتش با کلمه شجره طیبه یاد کرده اند.

امیرسرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به محبوبیت ارتش در بین مردم دلیل این امر را این طور توضیح داده است: انضباط، سلسله‌مراتب و سلامت کارکنان از ارزش‌های بسیار مهم ارتش است، انضباط ارتش را همه دوست دارند و یکی از دلایل هویت ارتش همین انضباط است، فرماندهی معظم کل قوا فرمودند؛ ارزش‌هایی که ارتش با آن شناخته شده است را نگذارید سست شود.

ارتش فدای ملت شعاری است که همواره به عنوان شعار محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران مطرح است. رهبر انقلاب صادق بودن این شعار را این طور بیان کرده اند: ارتش در [قضیه سیل] گلستان، قبل از اینکه ستاد بحران به آنجا برسد، حضور پیدا کرد و در خدمت مردم بود. [درماجرایی دیگر] سرهنگ ارتشی خم می‌شود که یک پیرمرد پایش را بگذارد روی پشت او، تا سوار [کامیون] بشود! این یعنی ارتش در شعار «ارتش فدای ملّت» صادق است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید