باقلا  سرشار است  از فیبر،  کلسیم و پروتئین است. به همین دلیل یک غذای به‌حساب می‌آید و کمک قابل‌توجهی  به پوکی استخوان و کنترل فشارخون  می‌کند. در این مطلب با یکی دیگر از غذاهای گیلانی آشنا می‌شویم. در مناطق شمالی از باقلا غذاهای بسیار زیادی درست می‌شود. نظیر  باقلاقاتق ، پاچ باقلا ، باقلا رشتی و بیجار کله که با برنج پخته می‌شود و....

مواد لازم برای تهیه باقلاقاتق

۲ پیمانه پاچ باقلا پاک‌شده

۱ الی ۲ قاشق غذاخوری شوید خشک

۲ عدد تخم‌مرغ

۲ الی ۳ قاشق مرباخوری سیر رنده شده

۲۰ گرم کره

۱ قاشق چای‌خوری زر چوبه

نمک و فلفل به مقدار لازم

مراحل تهیه خورشت باقلاقاتق

به میزان کافی روغن را در ماهیتابه ریخته و بگذارید گرم شود. بعد از سیر رنده شده یا کوبیده استفاده کنید آن را  با حرارت کم تفت دهید  تا زمانی که بوی سیرتان بلند شود مراقب باشید تا سیر شما زیاد طلایی نشود  به دلیل اینکه  قرار است  با بقیه مواد هم تفت‌داده شده  در غیر این صورت سیاه شده و می‌سوزد. .باقلاهای پوست‌کنده خود را به سیر اضافه می‌کنیم بعد از چند دقیقه زردچوبه را اضافه می‌کنیم . میزان استفاده از زردچوبه بستگی به ذائقه شخصی خودتان دارد. مواد به‌دست‌آمده را خوب تفت می‌دهیم.

یک قاشق غذاخوری شوید خشک را اضافه می‌کنیم. میزان شوید نیز به ذائقه‌ی خودتان برمی‌گردد. چند دقیقه به غذا مهلت خوب سرخ شدن می‌دهیم. ازآنجایی‌که باقلا زود پخته می شه نیاز نیست که زیاد آب بریزیم. به میزان باقلا و رنگ سبز یا زرد بزرگ یا کوچک زمان پخت بستگی دارِد ولی معمولانیم ساعت زمان برای پختن آن کافی است. یک لیوان الی یک ونیم لیوان آب جوش که از قبل آماده کرده‌ایم رو به مواد اضافه می‌کنیم. حال زمان مناسبی هست که کره را اضافه کنیم. سر ظرف را گذاشته و اجازه می‌دهیم تا باقلا خوب پخته بشود و جا بیافته و آب آن‌هم کم شده باشد.

اضافه کردن شوید

در این زمان که آب باقلا کم شده وقت اضافه کردن نمک و فلفل هست .خوب هم می‌زنیم چند لحظه زمان می‌دهیم تا نمک به خورد غذا برود. آب که رو به تحلیل رفت تخم‌مرغ‌ها را در ظرف می‌شکنیم، و سر ظرف گذاشته تا تخم‌مرغ‌ها سفت شده و خودش را به گیره.

زمانی که تخم‌مرغ‌ها سفت شد و غذا شروع به روغن انداختن کرد زمان مناسبی برای خاموش کردن گاز است.

باقلا قاتق را با نان و سبزی تازه و با هر چاشنی که دوست دارید نوش جان کنید.

نکته

همان‌طور که باقلا خواص زیادی دارد در خوردن آن باید احتیاط شود.به دلیل اینکه تحریک‌کننده اصلی بیماری فوویسم است به همین خاطر در میان عامه مردم به بیماری باقلا ای مشهور است. مصرف باقلا برای این بیماران خوشایند نیست و حتی منجر به مرگ آن‌ها خواهد شد.در بعضی مواقع پیش‌آمده که این موضوع باعث اشتباه شدن جواب آزمایش شود و هپاتیت ب مثبت نشان دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که خانم‌های باردار از خوردن آن امتناع کنند تا نوزادشان دچار آسیبی نشود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید