اجداد ما در اثر بیماری هایی مانند مالاریا، سل، سفلیس و زخم های باکتریایی جان خود را از دست دادند. اما انسان امروز مجهز به واكسن ها و آنتی بیوتیك ها است و می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری های واگیر دار جلوگیری كند.

میکروب ها محل زندگی خود را در بدن انسان ایجاد می کنند. تجمع میکروب ها موجب  اشکالاتی درعملکرد سیستم های مختلف فیزیولوژیکی از جمله متابولیسم، هضم و سیستم  ایمنی می شود. به نظر می رسد برخی از بیماری ها با عدم تعادل باکتری در بدن مرتبط هستند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت، بیماری التهابی روده و بیماری های قلبی عروقی تمایل به میزبانی مجموعه ای از باکتری ها در معده خود نسبت به افراد سالم دارند. افراد سالم نیز به واسطه قرار گرفتن در معرض این میکروب های مختلط می توانند به جنبه هایی از این بیماری ها گرفتار شوند.

مطالعات انجام شده

در یک مطالعه، محققان نمونه های بزاق و مدفوع را از حدود 290 نفر که در نزدیکی یک دیگر زندگی می کردند، جمع آوری نمودند، تا انواع باکتری هایی که در دهان و روده آن ها ظاهر می شوند را تعیین کنند. این نتایج که در مارس 2019 در مجله Nature Microbiology منتشر شد، الگوهای مشخصی از انتقال باکتری ها در هر جامعه، به ویژه در بین افراد ساکن در یک خانواده را نشان داد. در حالی که مادران و فرزندانشان میکروب های زیادی به اشتراک گذاشتند، اما به نظر می رسید که  میکروبیوم های همسران بیشترین شباهت ها را با هم داشتند.

این مطالعه نشان می دهد که حداقل می توان برخی از عناصر میکروبیوم را بین افراد منتقل کرد. به عنوان مثال، همسرانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری در طی یک سال از طریق  شریک زندگی خود دارند.

چاقی، نیز میکروب های بالقوه قابل انتقال را شامل می شود. افرادی که دارای دوستان چاق یا خواهر و برادر چاق هستند، نسبت به سایرین بیشتر در معرض چاقی می باشند. زندگی در کشوری که میزان چاقی بالایی دارد نیز خطر چاق بودن فرد را افزایش می دهد.

گزینه های درمانی احتمالی

برخی از شرکت ها در حال حاضر شروع به تولید پروبیوتیک های نسل دوم بیماری التهابی روده کرده اند. تغییرات رژیم غذایی، داروها و در موارد شدید، پیوندهای مدفوعی می توانند به عنوان گزینه های درمانی احتمالی استفاده شوند. پیوندهای مدفوع شامل قرار دادن مدفوع از یک اهدا کننده سالم در روده بزرگ شخص دیگر به منظور احیای مجموعه آن ها از باکتری های روده است.

دانشمندان هنوز اطلاعات زیادی در مورد چگونگی شکل گیری باکتری های سالم داخلی ندارند. قارچ ها و ویروس های مختلفی نیز در بدن انسان زندگی می کنند و ممکن است مسیر دیگری را برای انتقال بیماری های غیر واگیر از فرد به فرد دیگر ارائه دهند.

امروزه، عامل بیشتر مرگ ومیرها بیماری های غیر واگیردار است. هر ساله حدود 41 میلیون نفر در سراسر جهان در اثر بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماری تنفسی، دیابت یا بیماری های مزمن دیگر جان خود را از دست می دهند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری های غیر واگیر بیش از 70 درصد از کلیه مرگ و میرها در سطح جهان را تشکیل می دهند.

در سال های اخیر دانشمندان متوجه شده اند که مجموعه میکروب هایی  که به میکروبیوم معروف هستند، روی سطح بدن می خزند و تأثیر زیادی بر سلامتی افراد دارند.

آیا ممکن است که بیماری های غیر واگیر از طریق میکروبیوم انتقال یابند؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید