علی بیگدلی با اشاره به موقعیت ترامپ و بایدن گفت: با توجه به این مسائل می‌شود گفت که محبوبیت، پرستیژ و موقعیت ترامپ تا حد زیادی در این شرایط کرونایی از دست رفته و موقعیت بایدن بسیار مناسب است.

سلام نو – سرویس بین الملل: کناره‌گیری به موقع سندرز به نفع بایدن و حمایت همزمان او و اوباما از کمپین انتخاباتی معاون اول سابق رئیس جمهور آمریکا همزمان با تضعیف موقعیت ترامپ به دلیل همه‌گیری کرونا، امیدها را برای شکست او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تقویت کرده است.

آیا تضعیف موقعیت ترامپ در نهایت منجر به این می‌شود که او برای به دست آوردن یک پیروزی به برجام بازگردد یا مذاکره‌ای مناسب را به ایران پیشنهاد دهد؟ آیا ایران توان این را دارد که بار دیگر به شکل جدی روی انتخابات آمریکا اثر بگذارد و به اخراج ترامپ از کاخ سفید کمک کند؟

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با سلام نو هرچند تضعیف موقعیت ترامپ را تایید کرد اما تاکید داشت که حالا برای پیش بینی نتایج انتخابات آمریکا زود است و هنوز زمان زیادی تا انتخابات مانده.

او با اشاره به کناره‌گیری سندرز از انتخابات گفت: کناره‌گیری سندرز به نفع بایدن رسمی است که در هر دو حزب آمریکا وجود دارد و در حزب جمهوری خواه هم در نهایت تمام نامزدها هدفشان این است که آرا را جمع کنند و به نسبت موفقیت در ایالات مختلف در نهایت نامزد برجسته‌تر بالا می‌آید.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تحولات حزب دموکرات گفت: در حزب دموکرات هم برنی سندرز و جو بایدن به موفقیت‌های بیشتری دست یافتند و به مرحله آخر رقابت درون حزبی رسیدند، اما از نظر شان سیاسی و شان اجتماعی، حزب دموکرات بیشتر روی جو بایدن سرمایه‌گذاری کرد که معاون رئیس جمهور، نماینده مجلس، سناتور و فرماندار بوده و سوابق سیاسی‌اش به طور روشنی بر برنی سندرز برتری دارد. از طرفی سندرز به دلیل تمایلات شدید سوسیالیستی با وجود تاثیر غیرقابل انکاری که روی دانشجویان و کارگران گذاشت بخشی از رای خود را از دست داد.

بیگدلی اما کناره‌گیری سندرز را به معنای ریخته شدن تمام آرای او به سبد بایدن ندانست و گفت: سنت سیاسی در آمریکا این طور نیست که با کناره‌گیری سندرز تمام آرای او به بایدن اختصاص یابد و چون او گفته هودارانش تمام رای خود را به بایدن دهند. هرچند این کار خیلی موثر است اما این که صد در صد رای سندرز به بایدن اختصاص یابد ممکن نیست.

او درباره تاثیر اتحاد سندرز و بایدن بر انتخابات آمریکا و احتمال شکست ترامپ گفت: در مورد خروج ترامپ از کاخ سفید و شکستش در انتخابات ریاست جمهوری هم من بارها گفته‌ام که انتخابات آمریکا پیش بینی پذیر نیست، هرچند جایگاه ترامپ اکنون اندکی متزلزل شده، که با توجه به سابقه حزب دموکرات با ایران این پیام می‌تواند برای ایران خوشایند باشد، با این همه اکنون بسیار زود است که ما بگوییم ترامپ در انتخابات آینده شکست خواهد خورد.

او ادامه داد: ترامپ روز گذشته گفت که برای پنج سال آینده برنامه دارد که برای مردم مطرح خواهد کرد و با این کار پیامی برای رقبایش ارسال کرد. او حتی به هوداران سندرز گفت که به حزب جمهوری خواه رای دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به این مسائل می‌شود گفت که محبوبیت، پرستیژ و موقعیت ترامپ تا حد زیادی در این شرایط کرونایی از دست رفته و موقعیت بایدن بسیار مناسب است، هرچند شش ماه تا انتخابات آمریکا مانده و نمی‌توان پیش بینی کرد چه اتفاقی خواهد افتاد.

بیگدلی در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ برای تقویت خود به برجام باز می‌گردد یا خیر گفت: تزلزل ترامپ ربطی به برجام ندارد. جمهوری خواهان و طرفداران آن‌ها بیشتر به اقتصاد و مسائل درونی هم‌چون مالیات و قیمت بنزین نگاه می‌کنند و آرا ثابتی بین 35 تا 40 درصد را در اختیار دارند. برخلاف دموکرات‌ها که آرا سیال‌تری دارند. در طرف دیگر نه ترامپ زیر بار بازگشت به برجام می‌رود و نه حتی آن طور که برخی توقع دارند عراق می‌تواند در این زمینه پا در میانی کند.

او همچنین احتمال تاثیر ایران بر انتخابات آمریکا را کم دانست و گفت: موضع ایران در این موارد تاثیر چندانی بر انتخابات آمریکا ندارد. در کنار این باید دانست آمریکایی‌ها به طور عمومی به مسائل خارجی توجه ندارند و آن حساسیتی هم که روی ایران وجود دارد به خاطر اتهام زنی به ایران برای داشتن سلاح اتمی است.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره تاثیر احتمالی تنش بین آمریکا و محور مقاومت بر انتخابات این کشور گفت: بعید است نیروهای مقاومت هم با حجم سلاح جدیدی که وارد عراق شده و نگاه مسئولین عراقی به آمریکا، دنبال افزایش تنش با آمریکایی‌ها باشند و از این نظر هم نمی‌توان انتظار مسئله موثری را بر انتخابات آمریکا داشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید