امروزه از سگ ها در کارهای بسیاری استفاده می شود. این حیوانات توانایی های خارق العاده ای در کمک به انسان دارند.

دانشمندان دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه Eotvos Lorand مجارستان می گویند این کشف به درک بهتر چگونگی تشخیص شکار توسط سگ های شکارچی هنگامی که دیگر حواس مانند: بینایی، شنوایی یا بویایی به موقع عمل نمی کنند، کمک می کند.

دانشمندان دریافتند که سطح پوست برهنه و مرطوب نوک بینی سگ پر از گیرنده های عصبی است که مانند یک سنسور مادون قرمز کار می کنند.

محققان می گویند: "سگها می توانند تابش حرارتی که از بدن گرم دیگر موجودات تشعشع می شود یا اشعه حرارتی ضعیف را حس کنند و همچنین می توانند طبق این سیگنال رفتار خود را اداره کنند."

(تصویری از کوزا، سگ چوپان بلژیکی 2.5 ساله، و فیوج، سگ جستجوگر طلای 6 ساله، قبل از انجام آزمایش در دانشگاه ELTE در بوداپست، مجارستان، در 2 مارس سال 2020)

دانشمندان آزمایشاتی طراحی کردند تا ببیند آیا مناطقی در مغز وجود دارند که به هنگام قرار گیری در معرض گرما فعالیت آنها بیشتر شود.

اسکن های مغزی از سگ ها نشان داد، هنگامی که به آنها اشیای گرمتر از اشیای محیط اطرافشان نشان داده شود، فعالیت مغزشان افزایش می یابد.

یکی از دانشمند اعصاب و احساس در دانشگاه لوند، گفت: "احتمال می رود که سایر گوشتخواران دارای یک حس مادون قرمز مشابه باشند و این فصل جدیدی را به داستان روابط جانوران شکارچی و طعمه ها می افزاید."

وی افزود: "استراتژی های شکارچی باید مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد و زیست شناسی حیوانات طعمه را با توجه به  حس گرمای بدن در ذهن شکارچیان مجدداً مورد بررسی قرار دهد."

سگهای جستجو گر طلا و نژاد بردر کالی از جمله سگ های درگیر این آزمایش بودند.

عکسی که مشاهده می کنید، عکس"کوزا "سگ چوپان بلژیکی است که بینی اش در طی یک آزمایش در دانشگاه بوداپست مجارستان در 2 مارس سال 2020 است.

تحقیقات جدید نشان می دهد، سگها دارای نوعی مشخصی از سنسور مادون قرمز در نوک بینی خود هستند که آنها را قادر می سازد، تغییرات جزئی دما را مانند زمانی که سایر حیوانات به آنها نزدیک می شوند، تشخیص دهند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید