به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نفتی وضعیت اوپک در طی این سالها از یک بازیگر مقتدر جهانی در بازار نفت تبدیل به یک نهاد منفعل و رو به افول شده است. صعود نفت شیل آمریکا و تاثیر آمریکا بر راهبردهای نفتی کشورهایی مانند عربستان سعودی از جمله دلایل مهم افول این روزهای اوپک است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: توافق تاریخی در بازار نفت بالاخره محقق شد و مقرر شد کشورهای اوپک پلاس کاهش تولید را در دستور کار قرار دهند تا بازار نفت از بحرانی که در هفته های اخیر با آن دست و پنجه نرم می کرد، خارج شود. واکنش بازار به این اتفاق مثبت بود.

به گزارش سلام نو، جنگ قیمت عربستان سعودی و روسیه و همچنین شکست خوردن نشست اوپک پلاس دست به دست هم داده بود تا بازار نفت به سرعت سقوط کند. در این بین پادرمیانی آمریکا بین روسیه و عربستان نهایتا طرفین را به توافقی مهم مجبور کرد که بر اساس آن همه کشورهای نفتی به جز ایران بر روی کاهش تولید نفت به اندازه یک دهم توافق کردند. در این بین عربستان خیلی مایل به اجرای این توافق نبود اما معادلات بازار آنها را به این توافق سوق داد.

کشور مکزیک هم از دیگر مخالفان جدی این توافق بود اما در انتها نتوانست تاثیری روی تصمیم دیگر کشورهای عضو اوپک پلاس بگذارد. در حال حاضر تقریبا تمامی کشورها معتقدند توافق نفتی ایجاد شده آنها را از یک بحران عمیق رهایی بخشیده است. زنگنه وزیر نفت درباره مخالفت های مکزیک گفته بر اساس تقسیم‌های توافق اولیه قرار بود مکزیک روزانه ۴۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود بکاهد که وزیر انرژی این کشور قبول نداشت. در این مدت صحبت‌هایی شد و قرار شد مکزیک در ماه‌های مه و ژوئن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود کم کند و گفتند بقیه آن را آمریکا قول داده است از جانب مکزیک کم کند..

در هفته ای که گذشت پس از تماس ها و گفت و گوهای مجازی مکرر بین وزرای کشورهای عضو ائتلاف اوپک و گروه 20 بالاخره این توافق به سرانجام رسید. تنها دقایقی پس از این توافق بود که قیمت نفت در لندن بیش از 4٪ افزایش یافت و به حدود 33 دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که بهای نفت اوپک بدون تغییر خاصی ثابت مانده است.

طبق این توافق ائتلاف اوپک تولید نفت را 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. این عدد کمتر از پیشنهاد اولیه که 10 میلیون بشکه در روز بود. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در مصاحبه ای پس از این توافق به بلومبرگ گفته ما نشان داده ایم که اوپک پلاس بیدار و زنده است. من از این توافق بسیار خوشحال هستم.

در حالی که ویروس کرونا بسیاری از بازارهای جهانی را به تعطیلی کشانده است، اد مورس، کارشناس بازار نفت و سرپرست تحقیقات کالا در شرکت سیتیگروپ، درباره این توافق گفته است: اقدامات بی سابقه ای برای دوره بی سابقه ای صورت گرفته است. در گفتگوهای تاریخی مربوط به کاهش تولید، بی سابقه بوده است که آمریکا نقش اساسی در میانجیگری بین عربستان سعودی و روسیه برای توافق جدید ائتلاف اوپک پلاس داشته باشد.

آینده اوپک بعد از این توافق با چالش های بیشتری رو به رو خواهد بود. حالا دیگر از دهه 70 میلادی که نفت در انحصار اوپک بود گذر کرده ایم و اگر چه هنوز کشورهای عضو اوپک نقش کلیدی در نوسان های بازار نفت دارند اما چالش های اساسی پیش روی اوپک وجود دارد. یکی از این چالش ها این است که برخلاف گذشته کشورهای اوپک وحدت و همدلی گذشته را ندارند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نفتی وضعیت اوپک در طی این سالها از یک بازیگر مقتدر جهانی در بازار نفت تبدیل به یک نهاد منفعل و رو به افول شده است. صعود نفت شیل آمریکا و تاثیر آمریکا بر راهبردهای نفتی کشورهایی مانند عربستان سعودی از جمله دلایل مهم افول این روزهای اوپک است.

در حالی که در توافق نفتی اخیر مهم ترین نقش را ایالات متحده آمریکا بازی کرد به نظر می رسد نشانه های ضعیف شدن اوپک بیش از پیش نمایان شده و باید در آینده منتظر ماند و دید کشورهای عضو اوپک برای این بحران تدبیری می اندیشند و یا ترجیح می دهند در حضور خود در این سازمان تجدید نظر کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید