هادی معتمدی، روانپزشک در گفت‌وگو با سلام نو اظهار کرد: صرف نظر از حضور آدمها در کنار هم و تحمل پذیری آنها و محیط های جغرافیایی بسته، عامل اصلی افزایش خشونت خانگی را باید در مسائل اقتصادی و تاثیرات آن بر بسیاری از مردان دانست. متاسفانه خیلی از مردان در این شرایط راه برون ریزی را بلد نیستند و  کوچکترین جرقه ای منجر به انفجار و خشونت خانگی می شود.

سلام نو - سرویس اجتماعی: در شرایطی که ویروس کرونا همه ابعاد زندگی مردم سراسر جهان را دستخوش تغییر کرده گفته می شود آمار خشونت خانگی در این ایام رو به فزونی رفته است. یک روانشناس معتقد است اقتصاد متهم اصلی این اتفاق است.

هادی معتمدی در گفت‌و‌گو با سلام نو با اشاره به اینکه اقتصاد و معیشت دلیل عمده افزایش خشونت های خانگی است، اظهار کرد: مقداری باید صبر کرد تا آمار و ارقام به صورت دقیق منتشر شود اما اگر اخبار منتشره در این مورد را بپذیریم باید گفت دلیل عمده افزایش خشونت خانگی مشکلات اقتصادی است. به هرحال قشر  عظیمی از افراد خانه نشین کسانی هستند که روزمزد هستند و حالا در خرج زندگی خود و با داشتن فرزند مانده اند.

او ادامه داد: به هر حال هزینه های زندگی کاهش پیدا نکرده و زندگی در خانه های کوچک و دور هم بودن با بچه‌های کوچک و هرینه بالا باعث می‌شود بار عصبی زیادی ایجاد و بسیاری به دلایل عدیده از جمله اینکه آموزشی برای خانه نشینی ندیده اند، نتوانند این شرایط را تحمل کنند.

این روانپزشک با بیان اینکه حیطه فعالیت‌ها برای افراد متوسط  جامعه خانه‌های کوچک است و بسیاری از آنها تحمل سروصدای بچه‌ها را ندارند، یادآور شد: این روزها روابط زناشویی بین زن و شوهرهای جوان به دلیل حضور بچه‌ها خیلی محدود می‌شود و این می‌تواند یک فشار روحی برای زوجین به وجود بیاورد. نکته دیگر اینکه در قرنطینه زن‌ها حیطه مدیریتی خودشان را از دست می‌دهند. یه طور مثال اگر در ساعتی از روز می‌توانستند به خودشان برسند، کتابی بخوانند، با مادرشان صحبت کنند و کارهای روزمره خودشان را انجام دهند، حالا این موقعیت را از دست داده اند.

معتمدی اضافه کرد: کسانی که اهل ورزش و مسائل این چنینی بوده‌اند همه نمی توانند آن را ادامه بدهند و همه اینها حاصل یک تغییر است. در اینجا ذکر این نکته خیلی لازم است که باید به آن پرداخته شود. اگر آمار و ارقام مربوط به افزایش خشونت خانگی درست باشد باید به این نکته توجه شود که تغییر سبک زندگی و مهارت انعطاف پذیری به ما آموزش داده نشده و در شرایط این چنینی ما قدرت انطباق را نداریم. شما می‌بینید کشورهایی که در این زمینه این امکان را دارند یا آموزش های لازم به آنها داده شده به راحتی با این مسائل کنار می آیند. کشورهایی مثل آلمان، ژاپن، کره و حتی چین از جمله این کشورها هستند.

او با تاکید بر لزوم افزایش انعطاف پذیری افراد تاکید کرد: صرف نظر از حضور آدمها در کنار هم، تحمل‌پذیری آنها و محیط های جغرافیایی بسته عامل اصلی را باید در مسائل اقتصادی و تاثیرات آن بر بسیاری از مردان است. متاسفانه خیلی از مردان در این شرایط راه برون ریزی را بلد نیستند و  کوچکترین جرقه ای منجر به انفجار و خشونت خانگی می شود.

معتمدی تغییر عادت‌های روزمره در شرایط کنونی را امری واجب دانست و خاطرنشان کرد: ما وقتی در شرایط خاص قرار می‌گیریم باید عادت روزمره خود را تغییر دهیم. البته درباره مسائل اقتصادی آدم نمی داند چه پاسخی بدهد چرا که دولت ها در این باره مسئول هستند ولی به طور خلاصه درباره کنار آمدن با قضایایی از این دست باید برخی عادت‌های خود را تغییر دهیم. اگر نمی توانیم عادت‌های خود را تغییر دهیم همان محیط کوچک خانه را باید تقسیم‌بندی کنیم و هر کسی بتواند ساعتی را به خودش اختصاص دهد. اگر اهل ورزش است با ورزش کردن، اگر اهل نوشتن است با نوشتن و اگرکارهایش با تلفن قابل انجام است ساعتی  برای این کار اختصاص داده شود. به این ترتیب این کار باعث می شود ذهن ما برای مدتی با مسائلی که با عادت های قبلی ما ربط دارد درگیر شود. اگر هیچ کدام از این کارها نشود نیاز به تغییر عادت است. ورزش سبک در خانه، تغییر دادن تغذیه و پرهیز از رژیم‌های سنگین، تنظیم ساعت خواب و... از جمله کارهایی است که در این ایام توصیه می شود.

او ادامه داد: اگر اهل گفت‌وگو هستید با دور هم نشستن و بازی‌های گروهی می توانیم خودمان و بچه ها را سرگرم کنیم. یکی از راه ها هم این است که بتوانیم با دوستان خود ارتباط برقرار کنیم. از دیدن فیلم های خشن و اخبار ناگوار باید پرهیز کرد. مجموع این شرایط مهارت خانه‌نشینی، تغییر رفتار و سبک زندگی در حد محدود را در ما تقویت می کند. اگر کسی اهل عبادت باشد زمان خوبی برای این کار در اختیار دارد.

این روانپزشک همچنین بیان کرد: یادمان باشد می توانیم با نگاه بدبینانه و غر زدن این روزها را طی کنیم و با شرایط موجود درگیر باشیم. می توانیم بدون توجه به خانواده ارتباطات اجتماعی خود را پیگیری کنیم. اما راه دیگر این است که نگاه خوشبینانه و واقع بینانه داشته باشیم. به همسرمان کمک کنیم. خوب است بنشینیم و برای آینده پس از کرونا برنامه ریزی کنیم. کارهای عقب مانده و خانه تکانی هایی که سال هاست قصد انجامش را داریم انجام دهیم و  در ذهن خود خانه تکانی کنیم.

معتمدی با ابراز امیدواری از پشت سر گذاشتن این دوران و بازگشت دوباره زندگی عادی گفت: آدم زرنگ کسی است که از این چند ماه گرفتاری اجباری بتواند برای خودش برنامه های خوبی را استخراج کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید