سالهای سال است که  هیدروکسی کلروکلین برای درمان مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقاتی در حال انجام است که بر اساس آن ممکن است این دارو داروی شفابخش کرونایی ها باشد. هرچند هنوز هیچ چیز به صورت دقیق مشخص نیست.<br/> 

سلام نو – سرویس اجتماعی: تحقیقاتی در حال انجام است که بر اساس آن ممکن است کلروکین و مشتقات آن یعنی هیدروکسی کلروکلین داروی شفابخش ویروس کرونا باشند. سالهای سال است که این دارو برای درمان مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش سلام نو، هر چه بیشتر می گذرد تعداد مبتلایان و قربانیان کووید 19 بیشتر می شود. تاکنون هزاران نفر جانشان را از دست داده اند. به نظر می رسد فعلا نباید منتظر واکسن برای کرونا باشیم. این در حالی است که نگرانی از بیشتر شدن مرگ و میر دغدغه روز همه دنیا است.

دیدیه رائولت، یک متخصص بیماری های عفونی در شهر مارسی فرانسه است که از هفته ها پیش داروی کلروکین را برای معالجه مبتلایان به ویروس جدید کرونا «موثر» و «اثربخش» می داند. او تاکید می کند که در شرایط فعلی و با توجه به شیوع گسترده ویروس جدید کرونا عدم تجویز کلروکین به بیماران «غیر اخلاقی» است.

در حالی این متخصص فرانسوی این اظهار نظر را کرده که مقامات فرانسوی آن را هنوز به طور کامل تایید نکرده و تاکید کرده اند این امر نیازمند بررسی بیشتر است. اما کلروکین دقیقا چیست؟

این ترکیب شیمیایی در سال ۱۹۵۵ میلادی جهت مصارف دارویی در ایالات متحده تایید شد.این دارو به عنوان یکی از داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک دارو ایمن و بسیار اثر بخش برای نظام سلامت قرار گرفت. هیدروکسی کلروکین نیز یکی از مشتقات کلروکین است که با نام تجاری پلاکونیل به فروش می رسد.

به گزارش یورونیوز، دیدیه رائولت داروی کلروکین را بر روی ۲۶ بیمار مبتلا به ویروس جدید کرونا آزمایش کرده است. از این ۲۶ نفر تنها ۲۰ نفر به مصرف داروی کلروکین ادامه دادند. بررسی دیدیه رائولت نشان می دهد که ویروس کرونا شش روز پس از تجویز روزانه ۶۰۰ میلی گرم هیدروکسی کلروکین تنها در بدن ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» همچنان حضور داشته است. این در حالی است که این ویروس در بدن ۹۰ درصد از افرادی که داروی هیدروکسی کلروکین را دریافت نکرده بودند پس از شش روز همچنان وجود داشته است.

این محقق فرانسوی که رئیس بخش بیماری‌های عفونی در شهر مارسی است در یوتیوب ویدیویی منتشر کرده  و در آن اظهار کرده تنها افرادی می‌توانند به طور واقعی از درمان هیدروکسی کلروکین بهره‌مند شوند که سطح ابتلای آن‌ها به بیماری متوسط باشد. اما به محض اینکه بیمار تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرد این درمان اثرگذاری کمتری خواهد داشت

دیدیه رائول گفته در جامعه هدف ما یعنی افرادی که سطح بیماری آن‌ها متوسط است و در ابتدا درمان شده اند، هیدروکسی کلروکین موفقیت قابل توجهی به دست آورده است. اما باید دقت کرد. زمانی که خیلی دیر شده باشد یعنی زمانی که افراد به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند و زمانی که دارای سندرم تنفسی می‌شوند و مجبور به لوله گذاری برای آن‌ها می‌شویم، دیگر زمان استفاده از ضد ویروس‌ها نیست.

با این وجود برای این دارو عوارض جانبی زیادی مطرح شده است. از حالت تهوع، استفراغ و ایجاد لکه ها در پوست گرفته تا بیماری‌های چشمی، اختلالات قلبی و عصبی و ... . ضمن اینکه اگر این دارو را برای ویروس کرونا در نظر بگیریم احتمال دارد افراد روماتیسمی برای درمان بیماری خود و یافتن آن دچار مشکل و با کمبود یا فقدان این دارو روبه رو شوند. باید منتظر ماند و دید در هفته های آتی محققان به چه نتیجه ای می رسند و آیا این ماده داروی شفابخش کرونایی ها خواهد بود یا خیر.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید