در قسمت سوم و آخرین قسمت نگاهی به تئاتر در سالی که گذشت به بررسی نمایش های از قبیل «شاه ماهی» به کارگردانی رضا بهاروند، «بی۵-۶» به کارگردانی فرزام رنجبر، «چشم به راه میرغضب» به کارگردانی حسین کیانی، «پا»  به کارگردانی آرمین حمدی پور و «فالش خوانی در چهارراه فخرآباد» به کارگردانی هادی احمدی خواهیم پرداخت که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : سال ١٣٩٨ در حالی پایان یافت که روزهای موفقی را برای هنر نمایش کشور در آن شاهد بودیم، جایی که اکثر کارگردانان جوان با بهره گیری از نمایشنامه های برتر دنیا و دانش آموختگان حوزه نمایش در تماشاخانه های خوب پایتخت تئاترهایی را به روی صحنه بردند و نظر مثبت مخاطبان را جلب نمود.

آنچه مشخص است رشد و پرورش اشخاص متخصص در حوزه نمایش در سطح کشور است که ضمن آشنایی با عناصر اصلی یک نمایش یعنی صحنه، متن، نور و موسیقی تئاترهای موفقی را به روی صحنه آوردند که نوید روزهای روشنی را در حوزه نمایش کشور می دهد.

نمایش هایی همچون «شاه ماهی» به کارگردانی رضا بهاروند، «بی۵-۶» به کارگردانی فرزام رنجبر، «چشم به راه میرغضب» به کارگردانی حسین کیانی، «پا»  به کارگردانی آرمین حمدی پور و «فالش خوانی در چهارراه فخرآباد» به کارگردانی هادی احمدی از نمایش های موفق سالی گذشته محسوب می شوند.

1- نمایش «شاه ماهی»

نمایش «شاه ماهی» به نویسندگی احمد سلگی و رضا بهاروند، کارگردانی رضا بهاروند و تهیه کنندگی محمد قدس بدون شک موفق ترین نمایش سال ٩٨ بود که توانست در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر نیز خوش بدرخشد.

امیر جدیدی، علی شادمان و الناز حبیبی از جمله بازیگران نمایش «شاه ماهی» بودند که به ترتیب توانستند لوح افتخار بهترین بازیگری مرد و زن را از آخرین دوره جشنواره تئاتر فجر دشت کنند.

شاه ماهی روایتی است از زیست مردمان جزیره ای محصور در آب های اقیانوس که یادآور مناسبات مردمان جنوب ایران است و بهاروند با گرفتن بازی فوق العاده تاثیرگذار از امیر جدیدی و علی شادمان و نیز طراحی متفاوت صحنه و لباس شاه ماهی را به موفق ترین نمایش سال تبدیل کرده است.

2- نمایش «بی۵-۶»

نمایش «بی۵-۶» به نویسندگی امیرنوروزی و کارگردانی فرزام رنجبر با بازی مجتبی پیرزاده، امیرنوروزی، عرفان ابراهیمی و فرزام رنجبر در تئاتر هامون به روی صحنه رفت.

آنچه نمایش بی۵-۶ را به نمایشی موفق و تحسین برانگیز تبدیل کرده است این است که نویسنده و کارگردان جهت شخصیت پردازی و هدایت بازیگران، کنش غیرمنطقی بازیگر را جایگزین کنش منطقی او کرده است و این اتفاق خود منطقی ترین و درخشان ترین واکنش از هر بازیگر در این نمایش است، در واقع کارگردان می کوشد با بهره گیری از شخصیت های امروزی، موقعیت و نمایشی از دنیا و معضل معاصر انسانی را با امیال و انگیزه های وی در هم آمیزد و به روی صحنه بیاورد.

3- نمایش «چشم به راه میرغضب»

نمایش «چشم به راه میرغضب» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی در تماشاخانه سنگلج با بازی علی سلیمانی، سیروس همتی، مجید رحمتی، وحید نفر و سهیل ملکی به روی صحنه رفت.

حسین کیانی ذاتاً به نمایش های عصر معاصر ایران علاقه خاصی دارد و این بار نیز با چشم به راه میرغضب به خوبی توانست گوشه ای از اتفاقات دوره مشروطه در ایران را به روی صحنه بیاورد.

گروه بازیگران حرفه ای نمایش به همراه طراحی صحنه و لباس مناسب که به عصرمشروطه بازمی گردد، چشم به راه میرغضب را به یکی از ماندگارترین آثار در قدیمی ترین تماشاخانه پایتخت تبدیل کرده است و تماشاگران بسیاری در حدود ٢ ماه نمایش از آن دیدن کردند.

4- نمایش «پا»

نمایش «پا» به نویسندگی و کارگردانی آرمین حمدی پور و تهیه کنندگی نوید محمدزاده تابستان امسال در سالن انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه رفت.

بازی خوب چند بازیگر ناشناس تئاتر در کنار تهیه کننده ی شناخته شده ای همچون نوید محمدزاده توانست نمایش پا را به نمایشی پرمخاطب و تاثیرگذار در سال ٩٨ تبدیل کند.

پا روایتگر زندگی یک زوج مشترک است که همواره در زندگی با مشکلات و تفاوت های بسیاری مواجه هستند و در عین حال که همدیگر را دوست دارند، در واقع از یکدیگر دور و دورتر می شوند و کارگردان تلاش کرده است واقعیت زندگی بسیاری از زوج های جوان را در جامعه امروزی روی صحنه بیاورد.

نمایش پا با روایتی دقیق، بازی های به یادماندنی و خلق فضایی رئال نفس تازه ای است در هوای آلوده این روزهای تئاتر و امید است نمایش هایی از این دست بیشتر در حوزه نمایش کشور ساخته شود.

5- نمایش «فالش خوانی در چهارراه فخرآباد»

نمایش «فالش خوانی در چهارراه فخرآباد» به نویسندگی و کارگردانی هادی احمدی و تهیه کنندگی مانفرد اسماعیلی با بازی هنرمندان ناشناس تئاتر در سالن حافظ به روی صحنه رفت.

داستان نمایش روایتگر زندگی دختر جوانی است که پس از ماجرای تلخ جدایی پدر و مادرش روزهای سختی را سپری می کند و در ادامه مادرش را نیز از دست می دهد. این درحالی است که او یک زن را عامل تمامی این اتفاقات می داند و همین موضوع زمینه ساز انگیزه ای برای انتقام می شود.

فالش خوانی در چهارراه فخرآباد به قدری نمایش تاثیرگذار و موفقی است که تماشاگر پس از ترک سالن و در حالی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، دائما با خود تک تک صحنه ها را مرور می کند و امیدوار است بتواند از این دست نمایش ها را بیشتر در تماشاخانه های این شهر شلوغ ببیند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید