اقتصاد ایران بارها مورد اخلال متغیرهای بیرونی بوده و بر همین اساس یک تاب آوری در ارتباط با متغیرهای کلان اقتصادی دارد. به هر حال ما در سال 97 و 98 دو سال پیاپی رشد اقتصادی منفی و تورم دورقمی داشته ایم. با توجه به اینکه وابستگی ما به اقتصاد جهانی به حداقل رسید و صادرات نفتی ما به حداقل رسید و نوع مصرف زدگی که در غرب وجود دارد در کشور ما به آن اندازه نیست تاب آوری اقتصاد ما ادامه خواهد داشت.

سلام نو – سرویس اقتصادی: ونزوئلاایزه شدن اقتصاد ایران در سال های اخیر همواره مطرح بوده است. با این وجود بیشتر کارشناسان معتقدند اقتصاد ایران با توجه به تفاوت های ساختاری فاحشی که دارد نباید با ونزوئلا مقایسه شود.

به گزارش سلام نو، هادی حق شناس، اقتصاددان در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به تفاوت های ایران و ونزوئلا در اقتصاد اظهار کرد: وقتی از ونزوئلا شدن حرف می زنیم احتمالا یکی از موارد مهم سه رقمی شدن نرخ تورم است. شاخص دیگرش کمبود کالاها در فروشگاه ها است. اقتصاد ایران هرگز به این جا نخواهد رسید. اقتصاد ایران نه تورم سه رقمی را تجربه خواهد کرد نه شاهد تخیله شدن فروشگاه ها خواهد بود. علتش هم قوی بودن بنیاد اقتصادی ایران است..

او افزود: وقتی ضریب امنیت غذایی ما بالای 80 درصد است و نیاز به واردات نیست مگر در برخی از اقلام نباید نگران این امر بود.  به طور مثال موز روی سفره ایرانیان باشد یا نباشد می توان با تنوع محصولات دیگر آن را پر کرد. از ابتدای اسفند کرونا وارد ایران شد. کدام فروشگاه است که شما نمی توانید محصولات موردنیاز خود را پیدا کنید. هفته های اول کرونا مواد ضدعفونی کننده و ماسک کمیاب شد. وضع آن روز را با امروز مقایسه کنید. غالب استانها بعد از یک وقفه خودشان این محصولات را تولید کردند و به بازار عرضه کردند.

این اقتصاددان تاکید کرد: اقتصادی مثل اقتصاد ایران اگر چه لوکس نیست اما نیازهای اساسی مردم دچار مشکل نمی شود. به طور مثال لبنیات، نان، گوشت و ... درگیر کمبود نمی شود. ارزان شدن نسبی مرغ در این روزها یکی از مشکلات اساسی مرغداران است. این اقتصاد را نباید با ونزوئلا مقایسه کرد.

حق شناس با بیان اینکه ویروس کرونا اختلال زیادی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است، یادآور شد: ما دو سال است با ویروس دیگری به نام تحریم هم سر و کار داریم. اگر امروز دنیا یک ماه است با اخلال در تولید و گردشگری و خدمات و ... رو به رو است ما دو سال است این تجربه را داریم.اگر اقتصاد جهان با کندی مواجه شده و همه پیش بینی ها این است در سال جاری میلادی کرونا رشد اقتصاد جهان را کند می کند این اتفاق در سال 97 و 98 به خاطر تحریم های ظالمانه آمریکا شروع شد.

او اضافه کرد: اما اقتصاد ایران بارها مورد اخلال متغیرهای بیرونی بوده و بر همین اساس یک تاب آوری در ارتباط با متغیرهای کلان اقتصادی دارد. به هر حال ما در سال 97 و 98 دو سال پیاپی رشد اقتصادی منفی و تورم دورقمی داشته ایم. با توجه به اینکه وابستگی ما به اقتصاد جهانی به حداقل رسید و صادرات نفتی ما به حداقل رسید و نوع مصرف زدگی که در غرب وجود دارد در کشور ما به آن اندازه نیست تاب آوری اقتصاد ما ادامه خواهد داشت.

حق شناس با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در سال 99 گفت: با این حال در بخش صنعت ما درگیر معضل خواهیم شد. با توجه به اینکه امروز به خاطر کرونا بسیاری از واحدهای تولیدی ما تعطیل هستند ما در این حوزه دشواری خواهیم داشت. اما در بخش کشاورزی به خاطر بارندگی های خوبی که اتفاق افتاده شاهد رشد قابل توجه این بخش در سال 98 بودیم. رشدی که سال 99 هم ادامه خواهد داشت. به نظر می رسد بین سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات همچنان بخش کشاورزی پیشرو باشد.

به اعتقاد او اگر ویروس کرونا در دو سه ماه آینده از ایران برود مابقی سال قابل جبران است البته همین دو سه ماه هم روی رشد اقتصادی، تورم و نرخ بیکاری تاثیر منفی خود را می گذارد. حق شناس در ادامه تصریح کرد: آمریکا 2 میلیارد دلار بسته حمایتی برای بنگاه های اقتصادی گذاشته است. در ایران هم بسته صدهزار میلیارد تومانی که 75 درصد آن برای بنگاه های تولیدی است، اختصاص یافته است. هر دوی اینها بیانگر این است که ویروس کرونا اقتصاد دنیا را مختل کرده است

او بیان کرد: در این بین دو نکته وجود دارد. یکی اینکه کشورهایی که ویروس کرونا به آنها وارد شده چگونه باید از آن عبور کنند و نکته دیگر اینکه کشورها چگونه باید از مزیت های اقتصادی خود استفاده کنند. به عنوان مثال اقتصاد ایران در بخش کشاورزی مزیت دارد. اگر در این حوزه بهره وری تقویت شود حتما بخشی از این آسیب ها جبران خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم تلاش جدی دستگاه دیپلماسی مطرح کرد: نکته مهم دیگر این است که تیم دیپلماسی کشور تلاش کند تا آثار تحریم های یکجانبه و غیرقانونی به حداقل برسد. اقتصاد ایران هم متاثر از ویروس کرونا و هم ویروس تحریم ها است. امروز نمی شود برآورد دقیقی از خسارات کرونا داشت و شرط برآورد این است که بدانیم این ویروس تا چه زمانی وجود خواهد داشت. چون پزشکان هم از ماندگاری این مهمان ناخوانده اطلاعی ندارند نمی توان به صورت دقیق در این باره سخن گفت.

حق شناس در پیش بینی خود از قیمت دلار در سال 99 خاطرنشان کرد: پیش بینی قیمت دلار به دو دلیل سخت است. تغییرات قیمت دلار یک بخشش به بیرون از کشور و بخش دیگر به داخل که آن رشد اقتصادی است، برمی گردد. در این بین یک نکته را می توان بدیهی فرض کرد. کم شدن سفر در ایام نوروز به معنای کاهش تقاضا برای سفر و به تبع آن کاهش تقاضا برای دلار است.

به گفته این کارشناس اقتصادی در سال 99 باید تنها نرخ تورم را تاثیرگذار بر نرخ ارز دانست و حداکثر انتظار می رود معادل نرخ تورم شاهد افزایش قیمت ارز باشیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید