یحیی آل اسحاق با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه 98 شکاف عمیقی بین هزینه‌ها و درآمدهای بودجه وجود دارد، گفت: اهداف توسعه ای و کیفی که باید در بودجه ملاحظه شود به حداقل رسیده است.

سلام نو - سرویس اقتصادی: یحیی آل اسحاق معتقد است برخی نمایندگان مجلس نگاه کلانی در رابطه با بودجه کشور ندارند و به جای اینکه نگاه ملی داشته باشند به فکر اعمال جهت گیری فکری خودشان در بودجه هستند.

آل اسحاق در گفت و گو با سلام نو با تاکید بر اینکه مجلس باید روی جزئیات بودجه دقت زیادی کند، گفت: بودجه ترکیبی از هرینه ها و درآمدها است.  اصول حاکم بر بودجه اسناد بالادستی است.  برنامه ششم،  قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری از جمله اینها است. در واقع  بودجه  برنامه ای در چارچوب برنامه ششم باید باشد

او اظهار کرد: مقدار فروش نفت، مالیات،  فروش املاک و دارایی ها و اوراق قرضه منابع درآمدی در بودجه هستند. باید دید رقم‌هایی که گذاشتند چقدر با واقعیت تطابق دارد. دولت آمده و دو سناریو تعریف کرده‌ است یکی با یک میلیون بشکه و دیگری با یک و نیم میلیون بشکه.

این فعال اقتصادی یادآور شد: تردید هست بتوانند این مقدار نفتی  که گفته شده را بفروشند و  در رابطه با فروش دارایی ها به نظر نمی رسد این مقدار دارایی که برای فروش گذاشته اند، مشتری داشته باشد. در رابطه با مالیات یک رقمی حدود 154 هزار میلیارد تومان مالیات گذاشته اند که نسبت به مصوب سال قبل 15 درصد بیشتر است. با توجه به رکود تورمی که در کشور احتمال دارد باشد در این صورت که فعالیت های اقتصادی ان قدر نیبست که دولت بتواند سودی کسب کند و درآمدهای مالی را افزایش دهد.

او ادامه داد: مگر اینکه درآمدهای جدید مالیاتی را افزایش بدهند. پیش بینی افزایش درآمد با این شرایط کمی بعید است. در حال حاضر یا باید جلوی فرار مالیاتی رابگیرند یا راه های دیگری را امتحان کنند. به نظر نمی رسد نسبت به مصوب پارسال بتوانند این درآمد را اضافه کنند چه برسد به نسبت عملکرد. نسبت به اوراق مشارکت دولت می خواهد 50 هزار میلیارد اوراق منتشر کند در حالی که 25 میلیارد دلار آن مربوط به بدهی های قبل است. اینکه بتوانند به عدد 50 هزار میلیارد برسند بعید است.

عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد:  روی هم رفته در رابطه با شاخه درآمدی تردید زیاد است. در رابطه با مسائل هزینه‌ای نسبت به بودجه مصوب پارسال این رقم، افزایش زیادی داشته به جای اینکه دولت هزینه ها را کم کند هزینه ها بالا رفته و قسمت اعظم بودجه صرف امور جاری شده است.

شکاف عمیقی بین هزینه‌ها و درآمدهای بودجه است

او با بیان اینکه دولت حدود 63 هزار میلیارد برای بودجه عمرانی گذاشته، گفت:این رقم  15 درصد مصوب عملکرد دولت در سال گذشته بوده است. در رابطه با هزینه های دیگر مثل هزینه های خدماتی و .. مجموع هزینه ها افزایشی است و یک شکاف عمیقی بین هزینه ها و درآمدهاست. ضمن اینکه قرار است 20 درصد به حقوق کارمندان اضافه شود. روی هم رفته هزینه و درآمد در بودجه با هم نمی‌خواند.

آل اسحاق افزود: یک سری چالش هایی در اقتصاد داریم که انتظار می رفت برنامه بودجه برای آن فکری کند. صندوق های بازنشتگی باید در بودجه راهکراهای جدی برایش دیده می شد برای معیشت مردم 14 هزار میلیارد دلار بودجه با دلار 4200 تومانی گذاشته انذ که خوب است. باید طوری تدبیر اندیشیده شود که به مردم کالاهای اساسی بر اساس همان 4200 تومان برسد نه اینکه 40 درصد گران تر شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: هزینه های پرسنلی و اداری قسمت اعظم بودجه را می گیرد. اهداف توسعه ای و کیفی که باید در بودجه ملاحظه شود به حداقل رسیده است.

او با اشاره به نقش مجلس در اصلاح لایحه بودجه اظهار کرد: دولت در رابطه با بودجه پیشنهادی داده است و کار اصلی دست مجلس است. این مجلس است که باید کلان نگر باشد. مشکلی که در مجلس داریم این است که مجلسی ها بیشتر بخشی نگر شده اند. هر کسی به فکر منطقه خودش، استان خودش و شهر خودش است. نمایندگان به جای اینکه ملی نگاه کنند به فکر اعمال جهت گیری فکری خودشان هستند.

آل اسحاق همچنین خاطرنشان کرد: جامعیت و دقتی که باید در بودجه باشد به صورت سنواتی از سالیان دراز تاکنون جوابگوی نیازهای کشور نبوده است. مجلس کار سختی دارد که باید دقت کند. در حال حاضر در شرایط اقتصاد جنگی هستیم و نباید شرایط عادی را ملاک قرار دهیم. الان همه قبول دارند که ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و باید اقتضائات جنگی را در حوزه اقتصاد ساماندهی کنیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید