در شرایطی که بحران کرونا همچنان می تازد بسیاری از بازارها از ظرفیت فضای آنلاین به نفع خود بهره بردند و یا حداقل تلاش کردند تا با استفاده بهینه از این مسیر زیان خود را به حداقل برسانند. با این وجود بازار مسکن ماهیتا این مساله را برنمی‌تابد و نیاز به حضور فیزیکی خریدار و فروشنده به طور کامل حس می شود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بازار مسکن در بهمن سال جاری به مراتب از دی ماه بهتر بود و با افزایش بیست درصدی معاملات وارد اسفند شد. با این حال ویروس کرونا طوری بر سر بازار مسکن آوار شد که  می توان گفت معاملات از نوع مصرفی در بازار مسکن تقریبا به صفر رسید.

به گزارش سلام نو، شیبی که از زمستان سال جاری قیمت مسکن به خود گرفت با شیوع ویروس کرونا متوقف شد اما با توجه به افزایش قیمتی که در نهاده های ساختمانی و آهن آلات بود و تاثیری که بازار ارز بر قیمت مسکن گذاشت بازار با وجود رکودی که به آن گرفتار شده کاهش قیمتی مشاهده نکرد. صرفا در برخی مناطق شمال تهران معاملاتی صورت گرفت که اغلب قراردادهای آنها هم از نوع سرمایه گذاری است. این در حالی است که برخی از واسطه های ملکی می گویند گروهی از سفته‌بازان در شمال تهران با استفاده از رکود فعلی اقدام به خرید واحدهای زیر قیمت می‌کنند و این بازار به شکل نیمه جان هنوز سرپاست.

اگر چه دولت به دلایل گوناگون ترجیح داد تا قرنطینه شهرهای مختلف کشور صورت نگیرد اما بسیاری از مردم خودشان را قرنطینه خانگی کرده اند و همین امر به بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن آسیب زده است. بررسی ها نشان از آن دارد که ویروس کرونا باعث شده تا تقاضای خرید به شدت افول داشته باشد. حتی تماس برای آگهی‌های فروش مسکن در فضای مجازی هم به نصف کاهش یافته است.

در شرایطی که بحران کرونا همچنان می تازد بسیاری از بازارها از ظرفیت فضای آنلاین به نفع خود بهره بردند و یا حداقل تلاش کردند تا با استفاده بهینه از این مسیر زیان خود را به حداقل برسانند. با این وجود بازار مسکن ماهیتا این مساله را برنمی‌تابد و نیاز به حضور فیزیکی خریدار و فروشنده به طور کامل حس می شود.

هنوز زمان مشخصی برای خداحافظی کرونا از کشور اعلام نشده و این بدین معنا است که اقتصاد ایران حالا حالاها باید این مهمان ناخوانده را تحمل کند. حسین عبده‌تبریزی، اقتصاددان و تحلیلگر بازار مسکن معتقد است: در این وضع بازار مسکن به سمت سکون و اصلاح قیمت متمایل خواهد شد و کاهش قیمت واقعی مسکن به‌تدریج و در ماه‌های آینده قطعاً رخ خواهد داد.

این اقتصاددان با بیان اینکه شارژ قیمت مسکن ناشی از سفته‌بازی در قیمت زمین است،به همشهری گفته است: زمین مسکونی یک عنصر انحصاری است که سفته‌بازی روی آن عامل اساسی رشد قیمت مسکن محسوب می‌شود؛ زیرا قیمت اصلی‌ترین نهاده تولید مسکن را افزایش می‌دهد؛ بر این اساس، اگر سیاست‌گذاری‌های این بازار به سمت تعادل‌بخشی و ساماندهی حرکت نکند، می‌تواند تحولات قیمتی بازار مسکن را همچنان ادامه دهد.

اگر پای صحبت مشاوران املاک بنشینیم بیشتر آنها افزایش قیمت مسکن را به سودجویی واسطه ها ربط می دهند. در شرایطی که افزایش شدید قیمت در یکی دو سال اخیر قدرت خرید مسکن توسط مردم را به شدت پایین آورده این امر روی قیمت مسکن تاثیر چندانی نداشته و همچنان بنا به دلایل متعدد این افزایش قیمت محقق می شود.

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است بازار مسکن در فروردین ماه سال آینده به دلیل تعطیلی بازارها ثبات خواهد داشت، اما در اردیبهشت ماه قیمت‌ها خود را پیدا خواهد کرد و در خردادماه قیمت مسکن به نوعی خود را به خوبی نشان خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید