"امن یجیب" یکی از آیه های سوره نمل است که برای رفع بیماری ، ناراحتی و گرفتاری خوانده می شود. اما چرا این آیه از قرآن قدرت اجابت دعا را دارد؟ و آیا این آیه اشاره به حضرت حجت علیه السلام دارد؟

چرا در هنگام گرفتاری خواندن امن یجیب توصیه شده است؟

امن یجیب شصت و دومین آیه سوره نمل است و در این سوره به کلمه" مضطر" اشاره شده است و یکی از شرایط اجابت دعا اضطرار و دل کندن از هرچه غیر خدا می باشد است و در این دعا به همین مورد اشاره شده است و هر فرد که فقط خدا را بخواند و معبودی جز خدا نداشته باشد خداوند دعای او را اجابت می کند و برای او کافیست .

تفسیر آیه امن یجیب

صالح بن عقبه می‌گوید امام صادق علیه السلام فرمودند :

« نزلت فی القائم من آل محمد علیهم‌السّلام هو و الله المضطر اذا صلی فی المقام رکعتین و دعا الی الله عزّوجلّ فاجابه و یکشف السوء و یجعله خلیفه فی الارض»

این آیه در مورد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نازل شده است و به خداوند سوگند مضطر او است هنگامی که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز به جا می‌آورد و دست به درگاه خداوند متعال بر می‌دارد و دعای او را اجابت می کند ناراحتی ها را برطرف می سازد و او را خلیفه روی زمین قرار می‌دهد .

(تفسیر قمی جلد ۲ صفحه ۱۲۹)

در روایتی از امام باقر علیه السلام بیان شده است :

«و الله لکانی انظر الی القائم و قد اسند ظهره الی الحجر ثم ینشد الله حقه... قال هو والله المضطر فی کتاب الله فی قوله : امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض»

به خدا سوگند گویا من مهدی علیه‌السّلام را می‌بینم که پشت به حجر الاسود زده و خدا را به حق خود می‌خواند... سپس فرمود: به خدا سوگند مضطر در کتاب الله در آیه امن یجیب المضطر... او است .

آیا آیه "امن یجیب" اشاره به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد؟

یکی از مفهوم های "آیه امن یجیب " حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد ولی منحصراً این آیه برای حضرت حجت علیه السلام نیست و فقط یکی از مصداق های روشن آن وجود مبارک حضرت مهدی علیه السلام است. در آن زمانی که فساد همه عالم را گرفته است و همه درها به رویمان بسته می شود و انسان به سختی می افتد و به حالت اضطرار می رسد و در مقدس ترین نقطه زمین دست به دعا بر می دارد و کشف سوء می‌کند و خداوند این دعا را شروع انقلاب مقدس جهانی او قرار می دهد و او و یارانش را خلفای زمین می کند . «و یجعلکم خلفا الارض» 1،2،3،4،5،6،7،8،9

1-   مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۵۱۷.

2-   طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۸، ص۱۱۰.

3-   طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیرالقرآن، ج۷، ص۳۹۶.

4-     سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، ج۶، ص۳۷۲.

5-    طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۵، ص۳۸۱.

6-    فخر رازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج۲۴، ص۵۶۵.

7-   حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، ج۴، ص۹۴.

8-    قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج۲، ص۱۲۹.

9-     بحرانی، هاشم بن سلیمان، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۲۲۴.

آیه کامل امن یجیب به همراه ترجمه فارسی

اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ ءَاِلهٌ مَّعَ اللهِ قَلیلاً مَا تَذَکَّرُونَ

آیا بت‌هایی که معبود شما هستند بهترند یا کسی که دعای مضطر را اجابت می‌کند و گرفتاری را بر طرف می‌سازد و شما را خلفای زمین قرار می‌دهد؟ آیا معبودی با خداست؟! کم متذکر می‌شوید.

التماس دعای فرج

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید