۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 43824186

نقش ویروس کرونا در بازار نفت به اعتقاد شمار زیادی از کارشناسان نفتی نقشی زودگذر و کوتاه مدت است. با این وجود قیمت نفتی که در بدبینانه ترین پیش بینی ها 58 دلار و خوش بینانه ترین گمانه زنی ها تا بیش از 70 دلار هم برآورد شده بود بعید نیست در هفته های آتی به 20 دلار هم برسد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: تا همین چند ماه پیش در گمانه‌زنی ها در رابطه با قیمت نفت در سال 2020 نقش چین به خاطر عدم تعامل با آمریکا و بحث جنگ تجاری پررنگ بود. هنوز هم چین نقش قابل تاملی در بازار دارد اما نه به خاطر جنگ تجاری بلکه به این خاطر که مبدا بیماری کشنده کرونا بوده است. کرونایی که این روزها بازار نفت را به شدت متاثر از خود کرده است.

به گزارش سلام نو، چند ماه قبل در اوج تنش های ایالات متحده آمریکا و چین بانک آو آمریکا گفته بود اگر چین با بی اعتنایی به تحریم های آمریکا همچنان روی خرید نفت از آمریکا پافشاری کند، قیمت نفت به 20 تا 30 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

حالا اما شکست اوپک پلاس و آماده شدن کشورهای اوپک و غیر اوپک برای آغاز جنگ قیمت از یک سو و شیوع بیماری مهلک کرونا که تقاضا برای نفت را به شدت پایین آورده از سوی دیگر کاری کرده که بسیاری از پیش بینی ها قیمت نفت را در هفته ها و ماه های آتی حوالی 20 دلار بداند. چنانچه این اتفاق بیفتد رکوردی بی سابقه در بازار جهانی نفت ثبت شده است. رکوردی که البته به هیچ عنوان برای کشورهای صادرکننده نفت خوشایند نیست.

این در حالی است که نقش ویروس کرونا در بازار نفت به اعتقاد شمار زیادی از کارشناسان نفتی نقشی زودگذر و کوتاه مدت است. قیمت نفتی که در بدبینانه ترین پیش بینی ها 58 دلار و خوش بینانه ترین گمانه زنی ها تا بیش از 70 دلار هم برآورد شده بود از ابتدای سال جاری میلادی با سقوط قابل توجهی رو به رو بوده است. قیمت‌های نفت از ابتدای امسال که کمتر از سه ماه از آن سپری شده با کاهش سی درصدی قیمت مواجه بوده اند. همین امر باعث شده تا عربستان سعودی تخفیف زیادی را برای مشتریانش در ماه آوریل اعمال کند.

مدیر بخش تحقیقات کالاهای اساسی بانک سی تی گروپ از دیگر چهره هایی است گفته در صورت وارد شدن یک شوک به بازار ممکن است قیمت نفت به 20 دلار هم برسد. او با بیان اینکه ترکیب شدن این دو رخداد مهم بسیار غیرمعمول بوده و شرایط را برای خروج از بحران سخت تر می کند،  گفته این نخستین بار است که می توان گفت در حالی که شاهد مازاد عرضه بالا برای نفت در بازار هستیم یک شوک نیز در طرف تقاضا به صورت همزمان در حال رخ دادن است. قبلا تجربه شرایط شبیه به این در بازار جهانی را داشته و این اتفاق در سال های ۱۹۷۰ میلادی و با اجرای برخی سیاست های بین المللی در حوزه انرژی توسط وزارت امور خارجه آمریکا رخ داد.

از زمان جنگ خلیج فارس تاکنون بازار نفت چنین سقوطی را تجربه نکرده بود. با این حال عدم اتحاد در نشست اوپک پلاس و آغاز جنگ قیمت میان روسیه و عربستان سعودی بازار را به هم ریخته است به طوری که علی خدری، مشاور سابق امور خاورمیانه شرکت اکسون و مدیرعامل شرکت دراگومان ونچر در پیام توییتری خود از نفت ۲۰ دلاری در سال ۲۰۲۰ خبر داده و گلدمن ساکس هم پیش‌بینی کرده است که در صورت تداوم جنگ قیمتی در بازار نفت و بازی قدرت عربستان برای ارایه تخفیف بیشتر به خریداران نفت روسیه، قیمت طلای سیاه در روزهای آتی به ۲۰ دلار در هر بشکه برسد.

در این بین اما نظرات متفاوتی هم وجود دارد. بر اساس آنچه سی ان بی سی گزارش داده تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس نفت ۳۵ دلاری را در صورت وقوع جنگ قیمت پیش بینی کرده اند یا انتظار دارند نفت پیش از سه ماهه دوم به ۴۰ دلار سقوط کند.

باید منتظر استراتژی های عربستان و روسیه در آینده ای نزدیک بود. چرا که این دو کشور در شرایط امروز بازار نفت توان تغییر معادلات را دارند.چنانچه اعضای اوپک پلاس بخواهند از سه ماهه دوم به بعد تولیدشان را افزایش دهند موج جدیدی از عرضه به سوی بازار می رود. در این شرایط انتظار می رود عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر تولیدکنندگان بزرگ اوپک تولیدشان را در سال جاری میلادی بیشتر کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید