بر اساس گزارش تلویزیون افغانستان محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور در مراسم تحلیف خود قول داده که تا فردا دستور آزادی زندانیان گروه طالبان را صادر کند.

به گزارش سلام نو، براساس این گزارش، اشرف غنی امروز در مراسم تحلیف دومین دور از ریاست جمهوری خود، برخلاف آنچه پیشتر اعلام کرده بود این دسته از زندانیان را آزاد نمی کند، قول داد که فردا دستور آزادی آنها را صادر خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه تیم مذاکره کننده دولت در گفت وگوهای صلح بین افغانی فردا مذاکرات خود را نهایی خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که گروه طالبان نیز در مقابل این اعتماد و حسن نیت دولت، بطور قابل ملاحظه ای از اعمال خشونت های بیشتر در کشور دست بردارد.

طالبان روز جمعه ادامه مذاکرات صلح با دولت افغانستان از روز سه‌شنبه را منوط به تحقق همه خواسته های خود اعلام از جمله آزادی زندانیان منوط کرده بود.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری "خامه پرس" افغانستان، این گروه با صدور بیانیه ای آمادگی خود را برای شروع گفت‌وگوی های صلح بین گروههای افغان با دولت کابل در روز سه‌شنبه اعلام کرد اما آنرا مشروط به تحقق همه خواسته های خود کرده بود.

"سهیل شاهین" سخنگوی دفتر سیاسی طالبان مستقر در دوحه قطر در این بیانیه‌ تاکید کرده بود که چنانچه دولت افغانستان با مفاد توافق‌ صلج "امارت اسلامی" (طالبان) با آمریکا پایبند نبوده و زندانیان شان را آزاد نکند تیم مذاکره کننده این گروه به رغم تعیین دستور کار برای آغاز این گفت وگو ها از روز سه‌شنبه ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) برای پیشبرد آن، در آن شرکت نمی کند و مسئولیت ها و عواقب آنرا نیز متوجه طرف مقابل می داند.

این در حالی بود که رادیو "صدای افغان" در گزارشی از برگزاری دیدار شامگاه جمعه "اشرف غنی" و "زلمی خلیلزاد" نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در کاخ "ارگ" ریاست جمهوری در کابل خبر داد و احتمال داد که رئیس جمهوری این کشور با آزادی زندانیان طالبان موافقت کند.

اما گزارشات بعدی حکایت از آن داشت که در این دیدار که هر دو طرف در رابطه با آمادگی‌ها و گام‌های بعدی فرآیند صلح و همچنان آغاز مذاکرات تیم مذاکره کننده دولت افغانستان با گروه طالبان به گفت و گو پرداختند، اشرف غنی شرایط اعلام شده طالبان به نماینده آمریکا را رد کرده بود.

بر اساس این گزارش، خلیلزاد پیشتر با "عبدالله عبدالله" رئیس اجرایی وحدت ملی نیز دیدار کرده و با وی در خصوص آزادی 5 هزار زندانی طالبان پیش از گفت وگوهای صلح دولت با طالبان به بحث پرداخت.

ریاست اجرایی وحدت ملی برخلاف رئیس جمهوری افغانستان، طی بیانیه‌ای از توافق صلح امریکا با طالبان حمایت کرد و گفت که نیاز است که 5 هزار طالبان پیش از گفتگوهای صلح آزاد شوند.

آمریکا و گروه شبه‌نظامی طالبان شنبه دو هفته قبل ۲۹ فوریه (10 اسفند) توافق صلحی که از مدت‌ها پیش وعده داده می‌شد را در دوحه قطر امضا کردند و زمان آغاز مذاکرات درون افغان‌ها به ۱۰ مارس موکول کرده بودند و براساس آن قرار شده بود 5 هزار زندانی طالبان و در مقابل آن یک هزار زندانی دولتی نزد طالبن تا آن زمان آزاد شوند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید