۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 43781924

بسیاری از فعالان بازار در مشاغل گوناگون خواستار این هستند که با توجه به کسادی بازار در اسفند ماه از پرداخت مالیات و عوارض شهرداری معاف شوند و به جای آن بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. اما نکته مهم دیگری که در این بحبوحه معضل کرونا اقتصاد ایران را دستخوش تحول کرده کاهش غیرقابل انتظار قیمت نفت است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: احتمالا اگر ویروس کرونا هم در کشور تا این شیوع پیدا نکرده بود امسال با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد ایران لقب سخت ترین شب عید را می گرفت. با این حال بیماری کرونا معادلات را از آنچه تصور می شد هم بدتر کرد.

به گزارش سلام نو، کرونا اقتصاد همه دنیا را به هم ریخته اما در ایران مساله به مراتب پیچیده تر است. شب عید امسال به جای آنکه فرصتی برای کسب درآمد برای اقشار بسیاری از جامعه باشد نه تنها خبری از رونق نیست بلکه فعالیت های اقتصادی به شدت محدود شده است.

در شرایطی که تحریم ها در بدترین شرایط خود قرار دارد همه منتظر بودیم تا اقتصاد ایران متاثر از قرار گرفتن در لیست سیاه دچار چالش های زیادی شود اما بحران کرونا همه چیز را تغییر داد.

هنوز آمار و ارقام اقتصادی بیرون نیامده و بدون اینکه اطلاعاتی از تغییرات شاخص های اقتصادی داشته باشیم نمی توانیم تاثیر کرونا را اقتصاد ایران بررسی کنیم. با این وجود مشاهده عینی خیلی از ما از خیابان هایی که همیشه شب عید شلوغ بود نشان از آن دارد که اقتصاد ایران در این روزها درگیر رکود بی سابقه ای است. رکودی که بیش از همه به ضرر کسبه ای است که دلشان را به اندک رونق شب عید خوش کرده بودند.

در چنین شرایطی باید منتظر کاهش درآمد مالیاتی دولت هم باشیم. بسیاری از فعالان بازار در مشاغل گوناگون خواستار این هستند که با توجه به کسادی بازار در اسفند ماه از پرداخت مالیات و عوارض شهرداری معاف شوند و به جای آن بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. اما نکته مهم دیگری که در این بحبوحه معضل کرونا اقتصاد ایران را دستخوش تحول کرده کاهش غیرقابل انتظار قیمت نفت است. کاهشی که ممکن است ادامه دار هم باشد. قیمت نفت که بر اساس پیش بینی ها امید می رفت در سال  بیش از 60 دلار باشد این روزها قیمتش به حول و حوش 45 دلار رسیده است.

کسب و کارهای زیادی در کشور این روزها با دشواری فراوان دست و پنجه نرم می کنند. مشاغل خویش فرما از یک سو و مشاغلی که نیاز به اجاره مغازه و ... دارند در صورت ادامه روند ممکن است به مرز ورشکستگی برسند. در شرایط کنونی از آرایشگر و گلفروش گرفته تا تاکسی های اینترنتی و رستوران ها ... همه و همه به مشکلات قابل توجهی برخورده اند.

حمید میرمعینی، کارشناس اقتصادی به ایرنا در همین رابطه گفته در شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا، کسب‌ و‌ کارهای به‌طور عمده خدماتی، بیشترین آسیب را می‌بینند و مشاغلی مانند خرده‌فروشی، لوازم خانگی، هتلداری و حتی پوشاک، به دلیل افت شدید تقاضا دچار رکود می‌شوند.

کافی است این روزها در خیابان های خلوت شهر قدم بزنیم و کمی با کسبه بازار صحبت کنیم. بیشتر آنها از کسادی بازار گله دارند و می گویند در شرایط کنونی نه تنها بازارشان رونق ندارد بلکه به بدهی های آنها افزوده شده است.

توصیه اکید پزشکان این است که این روزها به هیچ عنوان جز در موارد ضروری به مکان های پر تجمع نرویم. طبیعی است. شرایط فعلی به نظر می رسد تا هفته ها ادامه داشته باشد و در این شرایط شاید نیاز باشد تا سازمان امور مالیاتی و نظام بانکی توجه بیشتری به مردم زیان دیده داشته باشند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید