روس ها تلاش داشتند تا توافقی که تا پیش از اوپک پلاس با کشورهای عضو اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت را داشتند تا پایان سه ماهه دوم تمدید شود اما پیشنهاد اوپک برای افزودن 1.5 میلیون بشکه در روز به کاهش تولید نفت تا پایان سال 2020 باعث شد تا روس ها این مساله را تاب نیاورند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: نشست اوپک پلاس خروجی قابل انتظار را نداشت و همین باعث شد تا قیمت نفت در سقوطی کم سابقه بزرگترین کاهش روزانه خود در بیش از ۱۱ سال گذشته را تجربه کند.

به گزارش سلام نو، کشورهای عضو اوپک امیدوار بودند تا کاهش بیشتر تولید نفت مورد توافق همه قرار بگیرد تا بازار به تثبیت برسد. در این بین اما روس‌ها با مخالفت خود از این توافق جلوگیری کردند تا هم پیمان همکاری سه ساله میان اوپک و روسیه شکست بخورد و هم قیمت نفت به حوالی 45 دلار برسد. این در حالی است که غالب پیش بینی ها برای قیمت نفت در سال 2020 چشم اندازی بیش از 70 دلار را نشان می داد.

روس ها تلاش داشتند تا توافقی که تا پیش از اوپک پلاس با کشورهای عضو اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت را داشتند تا پایان سه ماهه دوم تمدید شود اما پیشنهاد اوپک برای افزودن 1.5 میلیون بشکه در روز به کاهش تولید نفت تا پایان سال 2020 باعث شد تا روس ها این مساله را تاب نیاورند. چنانچه پیشنهاد اوپک در نشست اوپک پلاس مورد تصویب قرار می گرفت اوپک تولیدش را جمعا ۳.۶ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۳.۶ درصد از عرضه جهانی محدود می کرد.

با توجه به عدم توافق در نشست اوپک پلاس از ابتدای آوریل هر کشور تولید کننده نفت می تواند هر مقدار نفت که می خواهد تولید کند بر همین اساس بانک هلندی ABN AMRO در گزارشی پیش‌بینی  کرده قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰  با ۱۵.۵ درصد کاهش همراه خواهد بود  و  احتمالا هر بشکه نفت به نزدیکی ۴۹ دلار خواهد رسید. این در حالی است که پیش بینی این بانک پیشتر قیمت 58 دلار برای هر بشکه نفت بود.

آن طور که محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفته در هفته آینده باید منتظر دیدارهای غیر رسمی بیشتری بین کشورهای اوپک برای کاهش تولید 1.5 میلیون بشکه ای نفت باشیم. شکاف میان اوپک و روسیه تشویش بسیاری به خاطر  تکرار ریزش قیمت نفت همچون سال ۲۰۱۴ ایجاد کرده است. در آن زمان عربستان سعودی و روسیه برای سهم بازار با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا مبارزه می کردند.

"روسیه تصمیم گرفت راهبرد زمین سوخته را برای بازار نفت در پیش بگیرد و هر کشوری به فکر خودش باشد." این حرف جان کیلداف، از شرکای شرکت اگین کپیتال در نیویورک است. او گفته است: قیمت‌ها ریزش پیدا کرده زیرا مذاکرات اوپک به شکست برای همه طرفین درگیر تبدیل شده است.

نرسی قربان، کارشناس  انرژی  با اشاره به نشست ناموفق اوپک پلاس به ایسنا گفته است: در حال حاضر بازار تاثیر خود را از تصمیم جلسه دیروز اوپک گرفته و قیمتها کاهش یافته است. اگر اوپک تصمیم بگیرد این میزان کاهش تولید را جبران کند، شرایط تغییر خواهد کرد، گفت: به عبارت بهتر اگر تصمیم بگیرد این ۳۰۰ هزار بشکه بین اعضای اوپک کاهش یابد می‌توان انتظار داشت که برنامههای اوپک بدون حضودر روسیه نیز اجرایی شود.

به اعتقاد او باید دید که این توافقات و همچنین بیماری کرونا چه میزان در عرضه و تقاضا تغییرات ایجاد می‌کند و اوپک برای ۳۰۰ هزار بشکهای که قرار بود روسیه از میزان تولید خود بکاهد چه برنامهریزی کرده است.

ویروس کرونا این روزها بر تمام ابعاد اقتصاد سایه افکنده است با این حال انتظار می رود ویروس کرونا تأثیر کوتاه مدتی بر تقاضای نفت بگذارد و مصرف در نیمه دوم سال مجدداً افزایشی شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید