یک دامپزشک در گفت‌وگو با سلام نو اظهار کرد: اخباری که تاکنون درباره کرونا گرفتن حیوانات شنیده شده صحت ندارد و هیچ یک هنوز اثبات نشده اند. ممکن است برخی حیوانات بیماری های ویروسی دیگری بگیرند اما تا زمانی که مجامع رسمی مانند سازمان بهداشت جهانی و سازمان دامپزشکی خبری در این باره نداده اند نمی توان به شایعات این چنینی اطمینان کرد

سلام نو – سرویس اجتماعی: کرونا این روزها زندگی همه ما را تحت شعاع قرار داده است. برای خیلی از مردم که با حیوانات سروکار زیادی دارند این سوال مطرح است که آیا این ویروس که تاکنون شمار زیادی از مردم جهان را به کام مرگ برده از طریق حیوانات منتقل می شود یا خیر؟

شاهین سپنتا، دامپزشک و فعال حقوق حیوانات معتقد است نه تنها امکان انتقال کرونا از حیوان به انسان وجود ندارد بلکه اساسا تاکنون هیچ حیوانی مبتلا به این بیماری نشده است. او در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به لزوم رعایت نکات بهداشتی در قبال حیوانات اظهار کرد: حیوانات خانگی مثل سگ و گربه بهتر است در این مدت در مکان های عمومی برده نشوند چنانچه این اتفاق افتاد لازم است دست و پاهای آنها ضدعفونی شود. این کار نه به خاطر اینکه حیوانات بیماری را منتقل می کنند بلکه به خاطر این است که ممکن است آنها آلودگی را از بیرون به منزل بیاورند.

این دامپزشک ادامه داد: در واقع همان اقدامات بهداشتی که ما در ارتباط با انسان مثل شست و شو و ضوعفونی دست و لباس انجام می دهیم همان را باید در رابطه با حیوانات خانگی اگر از منزل بیرون بروند انجام دهیم. به جز این نکات جای نگرانی نیست و حیوانات خانگی اعم از سگ و گربه نمی توانند ناقل بیماری کرونا باشند.

سپنتا با اشاره به شایعات پیرامون انتقال بیماری از ماهی قرمز به انسان در آستانه نوروز تاکید کرد: برخی گفته اند ماهی قرمز ممکن است باعث انتقال شود اما هیچ گزارشی در رابطه با انتقال بیماری از ماهی های قرمز به انسان وجود ندارد ضمن اینکه ماهی های قرمزی که در بازار هستند تولید داخل هستند و این شایعه که از چین و یا خارج از کشور این ماهی ها وارد کشور می شوند درست نیست. ضمن اینکه ماهی های داخل کشور هم توانایی انتقال بیماری کرونا به انسان را ندارند.

این دامپزشک افزود: به هر حال همیشه چه بحث بیماری همه گیر مطرح باشد چه نباشد باید بعد از تماس مستقیم با حیوانات دست خود را بشوییم و همچنین حیوانات را هر گاه به بیرون از منزل می‌بریم هنگام بازگشت باید دست و پای آنها را شسته و ضدعفونی کنیم. این یک اصل است که بدون در نظر گرفتن بیماری کرونا همیشه باید رعایت شود و ربطی به امروز و دیروز ندارد.

او با بیان اینکه این ویروس اساسا حیوانات را درگیر نمی کند، خاطرنشان کرد: اخباری که تاکنون درباره کرونا گرفتن حیوانات شنیده شده صحت ندارد و هیچ یک هنوز اثبات نشده اند. ممکن است برخی حیوانات بیماری های ویروسی دیگری بگیرند اما تا زمانی که مجامع رسمی مانند سازمان بهداشت جهانی و سازمان دامپزشکی خبری در این باره نداده اند نمی توان به شایعات این چنینی اطمینان کرد. روی هم رفته این ویروس دستگاه تنفسی را درگیر می کند و علایمی همچون سرفه خشک و بدن درد را در انسان دارد اما هنوز در حیوانات ما به صورت رسمی خبری مبنی بر اینکه سگ یا هر حیوان دیگری کرونا ویروس گرفته باشد نشنیده ایم و بعید هم به نظر می رسد این اتفاق افتاده باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید