مبارک در حالی به ریاست جمهوری این کشور می رسید که در سه دوره اول هیچ رقیبی در برابرش نبود. چیز عجیبی نیست که در چنین شرایطی قدرت نامحدود از حسنی مبارک یا هرکس دیگری دیکتاتوری بسازد که دست آخر مردم او را از اریکه قدرت پایین کشند.

سلام نو - سرویس بین الملل: حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر پس از آنکه چندین بار در این سالها خبر درگذشتش منتشر شد ساعتی پیش در سن 92 سالگی درگذشت. تلویزیون مصر این خبر را تایید کرده است.

به گزارش سلام نو، حسنی مبارک از سال 1984 تا اعتراضات سال 2011 مصر در قدرت بود. مبارک در حالی به ریاست جمهوری این کشور می رسید که در سه دوره اول هیچ رقیبی در برابرش نبود. چیز عجیبی نیست که در چنین شرایطی قدرت نامحدود از حسنی مبارک یا هرکس دیگری دیکتاتوری بسازد که دست آخر مردم او را از اریکه قدرت پایین کشند.

اعتراضات سال 2011 در مصر در واقع اعتراض به سی سال زمام داری و دیکتاتوری حسنی مبارک بود. مبارک در سال 1950 به دانشکده نیروی هوایی رفت و تحصیلات تکمیلی خود را در آکادمی نظامی شوروی سابق گذراند. او تا پیش از ترور انور سادات در مقام نایب رئیس جمهور فعالیت داشت.

بسیاری مصر را مسئول رنجش و بدبختی فلسطینی ها می دانند. دلیل این امر هم این است که آنها مبارک را شریک جرم در جنایت در نوار غزه می دانند. مردم نوار غزه پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی و تشکیل دولت حماس به ریاست "اسماعیل هنیه " با دشواری های بسیاری رو به رو شدند و دولت مصر در مسیر کاهش غم ملت فلسطین در قضایای غزه اقدام مثبتی انجام نداد.

بسته نگاه داشتن گذرگاه رفح یعنی تنها راه ارتباطی مردم غزه از دیگر جنایاتی است که مبارک در حق مردم فلسطین انجام داده است. همین رویکرد دولت مصر باعث شده تا در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی روابط ایران و مصر همیشه تیره و تار باشد.

مدتی بعد از خلع حسنی مبارک بسیاری امیدوار بودند دیکتاتور سابق مصر به اشد مجازات برسد. اما این اتفاق نیفتاد تا انقلابیون مصر بیش از پیش به مصادره شدن انقلاب 2011 تاکید کنند. دادگاه جنایی قاهره، حسنی مبارک دیکتاتور مصر و وزیر کشور وی را در پرونده جنجال برانگیز کشتار انقلابیون در جریان اعتراضات سال 2011 و فساد تبرئه کرد تا رسانه های جهان پیروزی دیکتاتوری در مصر را تیتر کنند.

هفته نامه آلمانی اشپیگل به عنوان یکی از منتقدان تبرئه حسنی مبارک نوشته بود این مساله جای تعجب ندارد، چرا که حتی بعد ازسقوط رژِیم دیکتاتوری مبارک در سال 2011 همان مهره های دوران ریاست جمهوری وی  در پست های کلیدی باقی ماندند. در وزارت کشور و دادگستری و بخش نظامی مصر به ندرت تغییراتی ایجاد شد.

حسنی مبارک چگونه خلع شد؟

در اواخر ژانویه 2011 وقتی موجی از اعتراضات میدان التحریر قاهره را در برگرفت خیلی ها تصور نمی کردند دیکتاتوری با این سابقه این قدر زود توسط مردم از قدرت کنار برود.

در 29 ژانویه حسنی مبارک در واکنش به این اعتراضات اعلام کرد که دولت را برکنار می‌کند. وی همچنین عمر سلیمان را رسما به عنوان نخست‌وزیر جدید مصر منصوب کرد. تا پیش از این، عمر سلیمان رئیس دستگاه امنیتی مصر بود. با این حال دو روز بعد از این انتصاب مبارک اعلام کرد که از قدرت کناره گیری نمی کند. او البته قول داد این آخرین دوره ریاست جمهوری او باشد.

با این همه ده روز پس از این موضع گیری عمر سلیمان، نخست وزیر جدید مصر در روز 11 فوریه استعفای مبارک را اعلام کرد و اداره امور مصر به شورای عالی ارتش مصر واگذار شد. این انقلاب که بیش از پنج هزار کشته به جا داشت.

شورای عالی ارتش مصر پس از خلع حسنی مبارک بیشترین قدرت را گرفت. کودتای عبدالفتاح سیسی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر پس از یک سالگی محمد مرسی و شرایطی که بعد از حسنی مبارک در مصر اتفاق افتاد بسیاری را به این نتیجه رساند که مصر از چنگال دیکتاتوری حسنی مبارک درگیر دیکتاتوری جدیدی شده است. انقلاب مصر را می توان یکی از انقلاب های ناکام تاریخ معاصر دانست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید