پس از آنکه خبر رسید 15 نفر از مردم در شهرهای شمالی ایتالیا به کرونا مبتلا شده اند و یک مرد 78 ساله هم از دنیا رفته مقام‌های دولتی دستور تعطیلی و توقف فعالیت مدارس و مراکز عمومی را صادر کردند. در کشور ما اما وضعیت طور دیگری است. امروز شنبه سه اسفند مدارس تعطیل شده اما این تعطیلی نه برای مقابله با کرونا بلکه برای شمارش آرای انتخابات مجلس است.

سلام نو – سرویس اجتماعی: کرونا وارد ایران شده و مسئولان در بحران به وجود آمده مثل همیشه بدترین نوع اطلاع رسانی را دارند به طوری که ما باید آمار مربوط به کرونا را از وزیر بهداشت ترکیه بشنویم.

البته مسئولان وزارت بهداشت این آمار در رابطه با کرونا را نادرست خوانده اند اما با توجه به اطلاع رسانی ضعیف وزارت بهداشت باید به مردم حق داد توضیح یک مقام ترکیه‌ای را موجه تر از توضیح با تاخیر مقامات داخلی بدانند.

وزیر بهداشت در گفت وگویی که با همتای ترکیه ای خود داشته بود از وجود دست‌کم بیش از ۷۵۰ مورد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا و ۱۸ مورد قطعی سخن گفته است. به گفته کیانوش جهان‌پور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت برداشت وزیر بهداشت ترکیه از حرف‌های سعید نمکی نادرست بوده و او تصور کرده در ایران 750 نفر به کرونا مبتلا شده اند.

ضعف اطلاع رسانی در مواقع بحرانی همواره پاشنه آشیل ما بوده است. در بحران هایی نظیر پلاسکو، زلزله و سیل بارها این مساله را دیده ایم. در حال حاضر هم دلیل اصلی داغ شدن شایعات کرونایی را باید عدم توجه کافی به تاثیر رسانه ها و اطلاع رسانی درست دانست.

در غفلت روابط عمومی وزارت بهداشت و صداوسیما، طبیعی است که برخی افراد بی نام و نشان از فضای به وجود آمده استفاده کنند و اطلاعات نادرست از کرونا به مردم بدهند. اطلاعات کم موجود در مورد بیماری کرونا با توجه به ابهاماتی که وجود داشت باعث شد تا شایعات بی اساس در انتشار سریع از واقعیات پیشی بگیرند.

کرونا در ایران با همه جای دنیا فرق دارد!

گفته می شود یک درصد از افرادی که به کرونا مبتلا می شوند جان خود را از دست می دهند اما این آمار در کشور ما متفاوت است. بر اساس آخرین آمار که مشاور وزیر بهداشت در توییترش اعلام کرده 28 نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده اند که پنج نفر از آنها جان باخته اند.  این مساله نشان از آن دارد که آمار ما در مقابله با کرونا اصلا جالب نیست.

البته این همه تفاوت‌های کرونا در ایران با کرونا در دیگر کشورها نیست. کافی است کشور ایتالیا که به لحاظ تعداد مبتلایان به کرونا تفاوت محسوسی با ایران ندارد را بررسی کنیم. بیراه نیست اگر بگوییم چند شهر ایتالیا به طور کامل تعطیل شده است. پس از آنکه خبر رسید 15 نفر از مردم در شهرهای شمالی ایتالیا به کرونا مبتلا شده اند و یک مرد 78 ساله هم از دنیا رفته مقام‌های دولتی دستور تعطیلی و توقف فعالیت مدارس و مراکز عمومی را صادر کردند. نکته قابل توجه اینکه مقام‌های دولتی در مناطق شمالی ایتالیا نه تنها مدارس بلکه بارها و مراکز عمومی را نیز تعطیل کرده‌اند. کار به جایی رسیده که حتی تمام فعالیت‌های عمومی از جمله کارناوال‌ها، عشای ربانی در کلیسا، رخدادهای ورزشی و ... را به‌مدت یک هفته ممنوع کرده‌اند. نخست وزیر این کشور هم تاکید کرده همه چیز تحت کنترل است و دولت «سطح بسیار بالایی از تمهیدات احتیاطی را در نظر گرفته است.

در کشور ما اما وضعیت طور دیگری است. امروز شنبه سه اسفند مدارس تعطیل شده اما این تعطیلی نه برای مقابله با کرونا بلکه برای شمارش آرای انتخابات مجلس است. این در حالی است که نه تنها مقابله جدی برای عدم شیوع کرونا انجام نشده بلکه ایرلاین های داخلی به خاطر منفعت طلبی خود و شاید هم به خاطر سیاست غلط سازمان هواپیمایی بدون توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی به چین رفت و آمد داشتند.

خبر رسیده که شورای شهر به خاطر کرونا یک هفته تعطیل شده است. جالب اینجا است نهادی مثل شورای شهر تعطیل می شود و باقی مردم در مراکز عمومی هر لحظه باید نگران ویروس کرونا باشند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید