«خون شد» سی امین اثر مسعود کیمیایی کارگردان سرشناس فیلم‌های جریان ساز سینمای ایران بعد از چند سال دوری از سینما است که در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم «خون شد» به نویسندگی و کارگردانی «مسعود کیمیایی» و تهیه کنندگی «جواد نوروزبیگی»، اولین فیلمی بود که  در نهمین روز سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر برای اهالی رسانه و هنرمندان در پردیس سینما گالری ملت بر روی پرده رفت.

جدیدترین ساخته ی مسعود کیمیایی به نام خون شد با بازی سعید آقاخانی، سیامک صفری، نسرین مقانلو و لیلا زارع در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد.

بیشتر بخوانید :

بررسی فیلم «خون شد»/ فیلمی پیرامون تلاش یک مرد برای بازگشت آرامش به خانواده

این درحالی بود که پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر برخی عوامل خون شد مانند مسعود کیمیایی، سعید آقا خانی و هایده صفی یاری به دلیل اتفاقات رخ داده ی اخیر در کشور و به احترام جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی از حضور در جشنواره انصراف داده اند و جواد نوروز بیگی، تهیه کننده فیلم اعلام کرده بود خون شد حتی بدون حضور این افراد نیز در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران خواهد شد.

مسعود کیمیایی که پیش از خون شد با قاتل اهلی در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت، این بار با سینمای خودش به جشنواره فیلم فجر بازگشته است، خون شد تا حدودی ادامه فیلم موفق و خاطره انگیز قیصر است و بازگشت های مشابه صوتی و تصویری زیادی با آنچه در قیصر دیده ایم، مانند ضرب زورخانه یا چاقو دارد.

این فیلم روایتگر داستان مردی با بازی سعید آقاخانی است که پس از سال ها حضور در زندان به خانه اش بازمی گردد و با خانواده ای از هم پاشیده شده مواجه می شود که باید دوباره آن ها را کنار هم جمع کند و برای این کار مجبور می شود که خون بریزد.

همین خلاصه ی چند خطی داستان فیلم نشان می دهد که کیمیایی هنوز نتوانسته دست از سینمای دهه چهل و پنجاهش بردارد و خون شد را بر اساس همان تفکرات و ایده های به نوعی فیلمفارسی هایش ساخته است.

سعید آقاخانی به عنوان بازیگر اصلی فیلم به خوبی توانسته است از عهده ی نقشش در خون شد بر بیاید و در واقع بازی او تماشاگر را به یاد شخصیت های موفقی چون بهروز وثوقی و محمدعلی فردین در فیلم های دهه ی ۴٠ و ۵٠ می اندازد بیان و گریم آقاخانی در فیلم به گونه ای است که گویا او واقعا سال ها در حبس بوده است و حالا قرار است به خون خواهی خانواده اش خون بریزد.

این مساله را در صحنه های درگیری مربوط به آقاخانی در فیلم به خوبی شاهد هستیم.مخصوصا هنگامی که چاقو به دست همسر معتاد خواهرش را می کشد و یا نانوایی که مزاحم ناموس او شده است را داخل تنور نانوایی می اندازد و به قدری بازی او قوی و تاثیرگذار است که تماشاگر احساس می کند به محله های قدیمی تهران در دهه ۴٠ و ۵٠ رفته است و با آدم های لوتی و به اصطلاح داش مشدی آن زمان مواجه شده است.

لیلا زارع در نقش خواهر آقاخانی نیز بازی متفاوت و خوبی را در نقش یک معتاد از خود نشان داده است، این مساله را در صجنه های مربوط به ترک اعتیاد و فریاد های او بر سر دکتر معالجش با بازی سیامک انصاری شاهد هستیم و قطعا نقش زارع در خون شد یکی از متفاوت ترین نقش های او در سینمای ایران خواهد شد.

نسرین مقانلو نیز به نظر متفاوت ترین و شاید بهترین حضورش در سینمای ایران را با خون شد تجربه کرده است. مادری که تمام فرزندانش او را ترک کرده اند و ناچار به زندگی با مردی است که او را مقصر تمام این اتفاقات می داند، اما ناگهان با بازگشت پسرش همه چیز عوض می شود و امید به زندگی این مادر باز می گردد.مقانلو بازی خوب و حرفه ای اش را در صحنه های مربوط به آغوش گرفتن فرزندانش به هنگام بازگشتشان به خانه آن هم پس از سال ها به نمایش گذاشته است و تماشاگر کاملا تحت تاثیر این صحنه های عاطفی قرار می گیرد.

کیمیایی در خون شد تمام بخش های مورد علاقه در فیلم هایش مانند رفاقت، برادری، وفاداری، خیانت و انتقام را به تصویر کشیده است و در واقع زیبایی فیلم او نیز در همین مسائل است. اما آنچه حائز اهمیت است، ذکر این نکته است که باید با دنیای کیمیایی و افکارش آشنایی داشته باشید تا بتوانید از تمام آنچه گفته شد لذت ببرید. اگر اینگونه نباشد، قطعا از اواسط فیلم خسته و کلافه می شوید و ناچار به ترک سینما خواهید شد.

کیمیایی همواره در آثارش نشان داده است که وسواس زیادی در انتخاب بازیگر، لباس و لوکیشن هایی دارد که قرار است فیلم در آن جا ساخته شود. خون شد نیز از این قاعده مستثنی نیست و بازی خوب سعید آقاخانی در کنار لوکیشن های قدیمی از تهران و حتی شمال کشور و قاب های زیبا از حضور بازیگران کنار یکدیگر همگی بر وسواس بالای کیمیایی در ساخت خون شد تاکید می کنند.

اما آنچه در خون شد کمی باعث کمرنگ شدن زیبایی فیلم می شود، سکانی های پایانی فیلم است که به شدت شلوغ است و مخاطب را سردرگم می کند. گویا حتما فیلم باید با خون ریختن های بسیار تمام شود و همه به جان هم بیفتند تا خونی ریخته شود.

کیمیایی اگر پایان مناسب تری را برای فیلمش و به سرانجام رساندن آنچه از قیصر در سر داشت انتخاب می کرد، بی شک خون شد می توانست خون تازه ای را به سینمای ایران منتقل کند، گرچه تا اندازه ی زیادی در این مساله موفق بوده است. اما شاید لازم باشد کیمیایی مجدد خون شد را ببیند و تدوین کوتاهی در بخشی از سکانس های فیلم انجام دهد.

فهرست عوامل فیلم «خون شد»

نویسنده و کارگردان : مسعود کیمیایی

تهیه کننده : جواد نوروز بیگی

بازیگران : سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق نورد، سیامک صفری و …

مدیر فیلمبرداری : علیرضا زرین‌دست

تدوین : هایده صفی‌یاری

سرمایه‌گذار و مجری طرح : محمدصادق رنجکشان

موسیقی : ستار اورکی

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید