«سینما شهر قصه» پنجمین اثر کیوان علیمحمدی محسوب می شود و این کارگردان بعد از چهار همکاری مشترک با امید بنکدار در مقام نویسندگی و کارگردانی، با ساخت «سینما شهر قصه» به همراه علی‌‌اکبر حیدری (نویسنده‌‌ی دو اثر قبلی بنکدار و علی‌‌محمدی) فضای جدیدی را در سینما تجربه‌‌اندوزی می کند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم «سینما شهر قصه» به نویسندگی و کارگردانی مشترک «کیوان علیمحمدی» و «علی اکبر حیدری» و تهیه کنندگی «کیوان علیمحمدی» و «محمدرضا مصباح»، اولین فیلمی بود که  در روز دهم و آخرین روز سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر برای اهالی رسانه و هنرمندان در پردیس سینما گالری ملت بر روی پرده رفت.

کیوان علیمحمدی را بیشتر به واسطه ی همکاری مشترکش با امید بنکدار می شناسیم، «شبانه»، «شبانه روز»، «ارغوان» و «گیلدا» فیلم هایی هستند که این دو باهم کارگردانی کرده اند این بار اما کیوان علیمحمدی با همکاری مشترک با علی اکبر حیدری سینما شهرقصه را ساخته است و دلیل عدم حضور بنکدار در این فیلم، مشکلاتی است که برای فیلم گیلدا به وجود آمد.

بیشتر بخوانید :

بررسی فیلم «سینما شهر قصه»/ مرثیه‌ای عاشقانه برای سینما و عشاقش

سینما شهرقصه داستان عشق یک جوان عاشق فیلم فارسی در سینما با بازی حامد کمیلی است که عاشق دختری با بازی آناهیتا درگاهی می شود که خانواده او به ویژه پدرش به شدت با سینما مخالف هستند و همین امر باعث اتفاقات جالب و مخاطب پسندی در فیلم می شود.

داستان فیلم در واقع روایت عشق در قالب سینماست، حامد کمیلی در نقش جوان عاشق پیشه به خوبی ظاهر شده است و شوخی های او و پدرش با بازی بابک کریمی در فیلم خوب از آب در آمده است و برای لحظاتی لبخند را به روی لب های مخاطب می نشاند، آن ها از یک خانواده سلطنتی و جاه طلب هستند و از بد قصه کمیلی عاشق دختری می شود که از یک خانواده ی انقلابی و به شدت مخالف با سینما می شود که کارگردان می کوشد بر همین اساس داستان فیلم را جلو ببرد.

اساسا نمایش سکانس هایی از فیلم های قدیمی با هنرمندی بهروز وثوقی و ایرج قادری روی پرده سینما برای هر مخاطبی دلنشین و یادآورد خاطراتی است که از این فیلم ها و بازیگرانش دارند. اما این مساله نمی تواند ضامن موفقیت و کیفیت بالای یک فیلم باشد. دقیقا همان چیزی که ما در سینما شهرقصه با آن مواجه هستیم.

علیمحمدی و اکبری کارگردانان فیلم حتی سکانسی از فیلم کاغذ بی خط به کارگردانی ناصر تقوایی که نقشش را افشین هاشمی در فیلم بازی می کند و نیز سکانسی از هدیه تهرانی و جمشید مشایخی را در فیلم گنجانده اند که به هر طریق نظر مثبت مخاطب را جلب کنند، اما این مساله برای موفقیت فیلم کافی نیست و جذابیت آنچنانی برای مخاطب ندارد.

درحالیکه حدود یک سوم از زمان فیلم می گذرد، سینما شهرقصه چیز جدیدی برای ارائه ندارد و دستش برای مخاطب رو شده است، کارگردانان فیلم می خواستند فیلمی در ستایش سینمای ایران بسازند که تا حد کمی در این امر موفق بوده اند، اما زمان بالای فیلم ممکن است حوصله ی مخاطب را سر ببرد و به نظر عوامل سینما شهرقصه باید به فکر کوتاه کردن داستان فیلم جهت اکران عمومی باشند.

ضمن اینکه جدا از دو بازیگر و شخصیت اصلی فیلم که البته نقش آن ها هم کمی تکراری به نظر می رسد، سایر بازیگران هم مانند فرخ نعمتی، علی اوجی، رویا میرعالمی و سیاوش مفیدی دارای نقش های تکراری هستند که نمونه ی آن ها را در بسیاری از فیلم ها دیده ایم و به نظر تنها بازی بابک کریمی است که با درون مایه طنز، خوب و موفق از آب در آمده است و لبخند را روی لب های مخاطب می نشاند.

در بخشی از فیلم نیز شاهد حضور بازیگران فیلم در جبهه هستیم که صحنه های مربوط به جنگ ایران و عراق به گونه ای است که گویا بیشتر شاهد ترقه بازی میان طرفین هستیم تا جنگ و طراحی صحنه، لباس و حتی گریم در سینما شهرقصه به شدت ضعیف عمل کرده است و نشان خاصی از دهه های ۶٠ و ٧٠ در فیلم و نیز دوران دفاع مقدس وجود ندارد.

در پایان باید گفت سینما شهر قصه ضمن ادای دین به تاریخ سینمای ایران اگر می خواهد بفروشد و در گیشه موفق عمل کند، قطعا نیاز به یک بازبینی و تدوین مجدد دارد و شاید بتواند پس از کوتاه شدن زمان فیلم و یاد آوری خاطرات شیرین و نوستالژی سینما برای مخاطبانش در گیشه به موفقیت دست یابد.

فهرست عوامل فیلم «سینما شهر قصه»

نویسنده و کارگردان : کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری

تهیه کننده : کیوان علیمحمدی و محمدرضا مصباح

بازیگران : هدیه تهرانی، مرحوم جمشید مشایخی، حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، افشین هاشمی، بابک کریمی، فرخ نعمتی، سیاوش مفیدی، رویا میرعلمی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و...

مدیر فیلمبرداری : مرتضی پورصمدی

طراح صحنه : آیدین ظریف

طراح لباس : شیده محمودزاده

طراح چهره پردازی : شهرام خلج

موسیقی : بامداد افشار

صداگذار : میثم ریاحی

تدوین : سیاوش پورخلیلی

عکاس : جلال حمیدی

مدیر روابط عمومی : محمد حیدری

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید