مسئله خاشقجی می تواند فرصتی برای آمریکا به منظور ارزیابی مجدد کل سیاست هایش در منطقه خلیج فارس باشد.

در تازه‌ترین موضع گیری‌های بین المللی سعودی‌ها در حوزه نفت، خالد الفالح وزیر انرژی عربستان گفت سعودی قصد ندارد همانند آنچه در سال 1973 میلادی رخ داد، مصرف‌کنندگان غربی را تحریم نفتی کند، اما تاکید کرد اذعان کرد در سایه اعمال تحریم‌های نفتی بر ایران هیچ تضمینی برای اینکه قیمت نفت افزایش نیابد، وجود ندارد.

الفالح در پاسخ به این سوال که آیا جهان می‌تواند مانع بازگشت به نفت 100دلاری برای هر بشکه شود، گفت: نمی‌توانم به شما تضمین دهم، من نمی‌توانم درباره اینکه برای صادرکنندگان دیگر چه پیش خواهد آمد، پیش‌بینی کنم. وزیر انرژی عربستان گفته که در صورت کاهش صادرات ایران، لیبی و دیگر کشورهای صادر کننده نفت نمی‌تواند کمبود 3 میلیون بشکه‌ای نفت را جبران کند.

موضع جدید وزیر عربستانی در حالی اعلام می‌شود که پیش از این ولیعهد عربستان گفته بود حاضر است کاهش فروش نفت ایران را جبران کند. به نظر می‌رسد موضع جدید عربستان جدای از ناتوانی این کشور در افزایش بی رویه تولید و فروش نفت دلایل سیاسی نیز دارد و بن سلمان مایل است به شرکای غربی خود اعلام کند که عربستان با وضعیت فعلی حاضر نیست به خود فشار بیاورد.

ترامپ و هزینه‌ای که باید بدهد

تحلیل گران آمریکایی معتقدند رفتار عربستان هم‌چنان می‌تواند فرصتی برای آمریکا باشد. عربستان رفتار غیر قابل قبولی در قبال آمریکا که آن را شریکی قابل اعتماد می دانست، داشته است. اما با توجه به اصل "باید از مشکلات به نفع خودمان استفاده کنیم،" مسئله خاشقجی می تواند فرصتی برای آمریکا به منظور ارزیابی مجدد کل سیاست هایش در منطقه خلیج فارس باشد.

آن‌ها معتقدند اشتباه عربستان فرصت تجدید نظر در سیاست‌های منطقه‌ای را به آمریکا می‌دهد و ترامپ می‌تواند در این حوزه با ایران وارد گفت‌وگو شود. ولی آیا ترامپ به سادگی به این کار تن می‌دهد؟ برخی معتقدند ترامپ به هر شکل مجبور به تنبیه جدی سعودی است چون مماشات با شاهزاده خشن سعودی می‌توان باعث ضربه خوردن ترامپ و حزب جمهوری خواه در انتخابات‌های آتی آمریکا شود.

مقامات عربستان نیز به خوبی از این مسائل آگاه هستند و به نظر می‌رسد به همین دلیل آماده استفاده کردن از اهرام نفت، ایران و بازار سهام آمریکا علیه ترامپ هستند. سعودی‌ها سهام قابل توجهی در بازارهای مالی آمریکا دارند و می‌تواند با جا به جایی سرمایه خود مهم‌ترین دست آورد ترامپ یعنی بهبود وضعیت مالی و کاری آمریکایی‌ها را تحت شعاع قرار دهند.

حال باید صبر کرد و دید ترامپ و آمریکا چگونه با چالش تهدید سعودی مواجه خواهند شد؟ هزینه سکوت را خواهند یا هزینه مقابله با متحد خود را؟

سلام نو-سرویس سیاسی: امروز ثابت شده که چندی پیش جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی، چندی پیش در کنسولگری عربستان به قتل رسیده. اتفاقی که باعث تردید جدی متحدان سعودی با این کشور شده.

اروپا از اجلاس داووس در صحرا کنار کشید و اخیرا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد که فروش سلاح به عربستان را متوقف می‌کند.

آمریکا هم با تمام اما و اگرهای ترامپ در فکر برخورد جدی با سعودی است. ترامپ هرچند در ابتدا در قتل خاشقچی تردید داشت ولی حالا آن را پذیرفته و در فکر برخورد با عربستان است! البته برخوردی که شامل قطع فروش سلاح نشود.

آمریکا در فکر تنبه سعودی‌ها

شاید صریح‌ترین اظهار نظر درباره مواضع آمریکا درباره عربستان را مارکو روبیو، سناتور مشهور جمهوری خواه داشته، اظهار نظری که معتقد به تنبیه عربستان است، هرچند مطلوب آمریکا نیست.

روبیو با انتشار پیامی در توئیتر در خصوص وضعیت بوجود آمده در روابط آمریکا و عربستان بواسطه قتل جمال خاشقجی نوشت: قتل جمال خاشقجی غیر اخلاقی است. این ماجرا برای ترامپ و افرادی همچون ما که از روابط استراتژیک آمریکا و عربستان حمایت می کنند غیر قابل پذیرش است. آنها (عربستانی ها) نه تنها این مرد را کشتند بلکه ترامپ و متحدان وی در کنگره را در وضعیتی بسیار وحشتناک قرار داده و به ایران یک هدیه مجانی دادند.

دونالد ترامپ نیز پس از مدت‌ها این پا و آن پا کردن به خبرنگاران در کاخ‌سفید گفت با بن‌سلمان، تلفنی حرف‌زده. ترامپ گفت تاکنون توضیحات عربستان درباره کشته‌شدن جمال‌خاشقچی راضی‌کننده‌نبود. البته ترامپ ساعتی‌بعد در گفت‌وگو با شبکه‌تلویزیونی یو‌اس‌تودی، مدعی‌شد «اگرچه توجیهات عربستان درباره خاشقجی مبهم است ولی این قتل احتمالا یک توطئه برنامه‌ریزی‌شده نبوده؛ در ضمن فروش اسلحه به عربستان را نمی‌توان بازایستاند. باید تنبیه‌های دیگری پیدا کرد.»

ترامپ تاکید کرده که برای تنبیه عربستان با چهره‌های ارشد کنگره مشورت می‌کند و تلاش می‌کند در این مورد به حرف آن‌ها گوش کند.

عربستان آمریکا را تهدید می‌کند

اما عربستان نیز در برابر مواضع آمریکا ساکت نمانده. منابع خبری پیش از این گفته بودند که بن سلمان به داماد ترامپ گفته کودتای غرب علیه خود را فراموش نخواهد کرد. پیش از آن نیز سردبیر یکی از رسانه‌های نزدیک به سعودی به صورت تلویحی تهدید کرده بود عربستان می‌توان به دوست حزب‌اللله و حماس تبدل و به ایران نزدیک شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید