ولادیمیر یرماکوف اعلام کرد روسیه امیدوار است ایران در هر شرایطی با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری‌های خود را ادامه دهد.

به گزارش سلام نو، رئیس اداره عدم انتشار و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش امیدوار است همکاری‌های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت هر شرایطی برای برجام، ادامه یابد.

ولادیمیر یرماکوف روز چهارشنبه به خبرگزاری ریانووستی گفت: ما امیدواریم که همکاریهای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی صرف نظر از هر چه که در مورد برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران (برجام) رخ می‌دهد، تغییر نکند.

وی یادآوری کرد: ایران به اجرای مفاد معامله هسته‌ای مطابق با موازنه منافع با پیروی از اصول اقدام متقابل در طول یک سال با وجود خروج واشنگتن از برجام ادامه داد.

مقام روس افزود: همه تصمیمات طرف ایرانی در مورد توقف اجرای تعهدات داوطلبانه خارج از چارچوب پیمان ان.پی.تی و توافقنامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و ماهیت اجباری نداشته و در پاسخ به اقدامات طرف مقابل انجام گرفته است.

یرماکوف ادامه داد: علاوه بر این، در چارچوب توقف اقدامات، ایران کاملا مطابق با برجام اقدام کرد و تمام اقدامات این کشور تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت و ریسک انتشار (تسلیحات هسته ای) در برنداشت.

رئیس اداره عدم انتشار و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما امیدواریم که در همکاری این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت هر شرایطی برای برجام، هیچ تغییری رخ نمی دهد.

برجام در سال 2015 در نتیجه مذاکرات ایران و گروه 1+5 شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا عقد شد.

در این توافق بین المللی که قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز در تایید آن صادر شد لغو تمام تحریم های ایران در عوض محدود شدن ابعاد برنامه هسته ای ایران پیش بینی شده بود.

اما ترامپ در اردیبهشت ماه سال 97 به دلایل واهی از برجام خارج شد و دوباره تحریم ها را درباره ایران وضع کرد.

ایران نیز در پاسخ به این اقدامات غیرقانونی، پنج گام برای کاهش تعهدات داوطلبانه در چارچوب برجام را به اجرا درآورد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید