انتخاب عجیب فدراسیون فوتبال، دهان بسیاری از منتقدان را به انتقاد علیه سرمربی جدید تیم ملی باز کرده که سلام نو به تحلیل این انتخاب پرداخته است.

سلام نو - سرویس ورزشی: دراگان اسکوچیچ سرمربی نیم‌فصل نخست صنعت نفت آبادان با انتخاب فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد تا جاشنین مارک ویلموتس در راه انتخابی جام جهانی 2022 قطر باشد. سرمربی کرواتی که سابقه کار در ایران را دارد و هدایت تیم‌هایی چون ملوان بندرانزلی، خونه به خونه بابل، فولاد خوزستان و صنعت نفت آبادان را برعهده داشته است.

نتایج خوب با تیم‌های ایرانی

در حالی نیمکت تیم ملی به سرمربی کروات سپرده شد که او پیش از این در 4 باشگاه ایرانی حضور داشت و نتایج تقریبا خوبی را گرفته بود. او نخستین بار هدایت ملوانی را قبول کرد که مدیریت این تیم در زمان بر عهده صادق درودگر بود؛ یکی از اعضای فدراسیون فوتبال که رابطه خوبی با اسکوچیچ دارد و یکی از دلایل اصلی حضور این مربی کروات روی نیمکت تیم ملی است. اسکوچیچ توانست بهترین رتبه در تاریخ ملوان در لیگ برتر را رقم بزند و فصل را برای قوهای انزلی در رتبه ششم به پایان رساند. البته او نتوانست بیشتر از یک فصل دوام بیاورد و در همان ابتدای فصل دومش از هدایت ملوان کنار گذاشته شد.

پس از ملوان، نوبت ماجراجویی اسکوچیچ در خوزستان بود و سرمربی کروات تیم صعود کرده به لیگ قهرمانان آسیا را در اختیار گرفت. فولاد با اسکوچیچ فوتبال زیبایی بازی می‌کرد اما نتوانست درخشش فصل قبل خود را داشته باشد و با بدشانسی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حذف شد. پس از آن نوبت به خونه به خونه بابل رسید تا سرمربی کروات دوباره در شمال کشور توانایی خود را ثابت کند. اسکوچیچ با خونه به خونه تا یک‌قدمی صعود به لیگ برتر هم آمد اما نتوانست به این مهم دست پیدا کند. تیم بابلی با این مربی توانست به فینال جام حذفی برسد و تنها با یک گل مغلوب استقلال شد تا مدال نقره این مسابقات را بر گردن بیاندازد.

آخرین تیم باشگاهی اسکوچیچ صنعت نفت آبادان بود که مربی کروات در این تیم هم خوب درخشید و این تیم را تا رده چهارم جدول نیز بالا آورد.اتفاقی که در تاریخ لیگ برتر پس از 15 بازی، بی‌نظیر بود و او را تبدیل به گزینه نیمکت باشگاه‌های مطرحی چون سپاهان و استقلال کرد.

ارزان‌ترین مربی ممکن

پس از فاجعه ویلموتس و قرارداد نجومی مربی بلژیکی، اعضای فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به دنبال مربی ارزان قیمتی بودند تا بتواند خراب کاری ویلموتس را جبران کند و تیم ملی را به مرحله دوم انتخابی جام جهانی ببرد. اولویت حیدر بهاروند و سایر اعضای هیئت رییسه توافق با مربی ایرانی بود تا بتوانند ضمن بستن قرارداد داخلی، خاطره بد خارجی‌ها را فراموش کنند. پس از مطرح شدن نام یحیی گل‌محمدی، علی دایی و امیر قلعه‌نویی، هر کدام به دلیلی از گزینه‌ها خط خوردند تا دست فدراسیون در پوست گردو بماند. مشکلات مالی صنعت نفت و وسوسه مدیربرنامه‌ها باعث شد تا هیئت رییسه پای اسکوچیچ را به فدراسیون فوتبال باز کند و در مذاکره‌ای یک ساعته قرارداد فی ما بین امضا شود.

سرانجام قراردادی 400 هزار دلاری امضا شد تا مربی کروات، به یکی از ارزان‌ترین مربی‌های ملی تبدیل شود و فدراسیون فوتبال هم از این انتخاب خود راضی باشد. قراردادی که شاید جزو آرزو‌های اسکوچیچ به حساب می‌آمد و او هیچوقت فکر نمی کرد با چنین رزومه‌ای بتواند هدایت یکی از برترین تیم‌های آسیا را برعهده بگیرد.

صمیمیت پشت پرده‌ای با مدیربرنامه‌ها و دلالان

بی‌شک مطرح شدن نام اسکوچیچ در فدراسیون فوتبال به دلیل رابطه خوب او با دلالان ورزشی و غیرورزشی است. کسانی که پای او را به خیابان سئول باز کردند، به خوبی می‌دانند که اسکوچیچ در پشت پرده فوتبال روابط زیادی دارد و این روابط تنها به مدیربرنامه‌ها نیز ختم نمی‌شود. چند مجری و سردبیر ورزشی هستند که رابطه خوبی با این سرمربی کروات دارند و رابطه آن ها فراتر از خبرنگار و سوژه ورزشی است. این روابط باعث شده تا بارها پای بازیکنانی به تیم‌های اسکوچیچ باز شود که صمیمیت خاصی با این دلالان داشته‌اند و انتقاد بسیاری از اصحاب رسانه به سرمربی جدید تیم ملی به این خاطر است که امکان دارد، این دلالی‌ها به لیست تیم ملی هم کشیده شود و بازیکنی با قیمت پایین با قرار گرفتن در لیست اولیه اسکوچیچ، قیمتش دو برابر شود و قرارداد هنگفتی ببندد.

با وجود این نکات مثبت و منفی که درباره اسکوچیچ وجود دارد، باید دید او می تواند نتایج خوبش در تیم‌های باشگاهی ایرانی را در تیم ملی ایران هم انجام دهد یا خیر.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید