شورای امنیت در بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر در لیبی درخواست کرد تا هر چه سریع‌تر با امضای توافق آتش بس در نزدیکترین زمان ممکن موافقت کنند.

به گزارش سلام نو، شورای امنیت سازمان ملل خواستار دستیابی به آتش بسی فوری از سوی طرف‌های درگیر در لیبی شد.

به نقل از سایت النشره، شورای امنیت از طرف‌های درگیر در لیبی خواست تا در نزدیک‌ترین زمان ممکن به ‌توافق آتش‌بسی دست یابند تا روند سیاسی جهت خاتمه جنگ در این کشور از سر

گرفته شود.

شورای امنیت در بیانیه‌ای که در پایان نشستی در خصوص نتایج نشست روز یکشنبه برلین برگزار شد، اعلام کرد، اعضای این شورا طرف‌های درگیر در لیبی را به مشارکت سازنده در کمیته نظامی موسوم به "۵+۵" جهت امضای توافق آتش بس در نزدیکترین زمان ممکن ترغیب می‌کنند.

احتمال می‌رود این کمیته که بر سر تشکیل آن در نشست برلین توافق شد متشکل از پنج عضو به نمایندگی از سوی نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" و پنج عضو به نمایندگی از سوی دولت وفاق ملی لیبی باشد.

ماموریت این کمیته تعیین راه‌های تقویت توقف اقدامات جنگی میان طرف‌های درگیر در لیبی است.

کنفرانس برلین درباره بحران لیبی یکشنبه (۲۹ دی ماه) با حضور رهبران و وزرای خارجه ۱۲ کشور و روساء و نمایندگان پنج سازمان برگزار شد.

پیشتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار کرد: در کنفرانس برلین درباره لزوم پایبندی به ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی و نیز حل بحران این کشور تنها از راه‌های سیاسی و یک راهکار جامع برای این بحران توافق کردیم. دو طرف بحران لیبی نیز درباره ایجاد ساز و کاری نظامی شامل پنج نماینده از هر دو طرف جهت نظارت بر آتش‌بس توافق کردند.

به گفته صدراعظم آلمان، شرکت‌کنندگان در کنفرانس برلین تعهد دادند از هیچ یک از طرف‌های لیبیایی در طول اجرای آتش‌بس حمایت نکنند.

نیروهای حفتر چهارم آوریل عملیات گسترده‌ای را علیه طرابلس آغاز کردند. در جریان این عملیات درگیری‌های شدیدی میان نیروهای حفتر و دولت توافق ملی رخ داده است.

لیبی از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ شاهد بحران سیاسی و نظامی است. در حال حاضر دو طرف اصلی بر سر قدرت در این کشور جنگ دارند. یکی دولت توافق ملی لیبی که مقر آن طرابلس است و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت موقت در شرق لیبی با ریاست عبدالله الثنی که پارلمان طبرق و ارتش "ملی" لیبی به رهبری خلیفه حفتر از آن حمایت می‌کنند.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید