شبکه نمایش خانگی یا همان ویدئو رسانه که با پخش فیلم های به اصطلاح شانه تخم مرغی مسیری رو به افول را دنبال می کرد، پس از تولیدات ناموفق تلویزیون و تولید سریال های شاخصی در رسانه خانگی شبیه به شهرزاد، قلب یخی، هیولا و ... گوی سبقت را از تلویزیون ربود و مجدد مخاطبین خود را پیدا کرد، در ادامه مطلب به بررسی چرایی این موفقیت خواهیم پرداخت.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: مدت هاست که با افت کیفیت و کمیت تولید محصولات صدا و سیما، مخاطبان اصلی رسانه ی ملی، رو به تماشای سریال های شبکه ی نمایش خانگی آورده و از آن استقبال می کنند.

در زمان های نه چندان دور ، سریال های خوب و عامه پسندی در صدا و سیما توسط عوامل حرفه ای و شناخته شده ساخته میشد و به همین علت مخاطبان از آن استقبال می کردند، اما با گذر زمان و تغییرات مدیریتی و نیز سلیقه ای در صدا و سیما کم کم چهره های محبوب مردم در رسانه ی ملی نیز از تلویزیون فاصله گرفته و دیگر میلی برای ساخت سریال و برنامه های متفاوت نداشتند، چهره های محبوبی چون رضا عطاران، مهران مدیری و بسیاری دیگر که مدت هاست عطای ساخت سریال را به لقایش بخشیده اند و از تولید سریال در تلویزیون دست کشیده اند.

به همین دلیل و نیز بدنبال آن با فاصله گرفتن بازیگران محبوب از رسانه ی ملی، شبکه ی نمایش خانگی که در پخش تله فیلم های به اصطلاح شانه تخم مرغی ناموفق عمل کرده بود توانست به مرور زمان خودی نشان دهد و در جذب و استقبال مخاطب از صدا و سیما سبقت بگیرد، مساله ای که امروز به وضوح شاهد آن هستیم و در حالیکه سریال های بی کیفیت با داستان های تکراری در تلویزیون بدون حضور ستاره های محبوب مردم ساخته می شود، شبکه ی نمایش خانگی بر تولیدات خود با داستان های مهیج و عام پسند و نیز حضور ستاره ها می افزاید .

سریال های مانکن ، کرگدن و نیز دل نمونه ی بارزی از تولیدات نمایش خانگی در این روزها هستند که به شدت در میان خانواده های ایرانی جا باز کرده و مخاطبان ،هر هفته منتظر هستند تا قسمت جدید تولید و توزیع شود، این در حالی است که سریال های در حال پخش از صدا و سیما به قدری ضعیف عمل کرده اند که گاها بسیاری از خانواده های ایرانی، حتی نامی از آن ها نیز نشنیده و بی میل و رغبت هستند.

مانکن، ساخته ی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با حضور ستارگانی چون محمدرضا فروتن ، مریلا زارعی ، امیرحسین آرمان ، فرزاد فرزین و نازنین بیاتی در حالی به قسمت های پایانی نزدیک می شود که با داستانی نو و متفاوت ، به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و کاملا موفق عمل کرده است. این در حالی است که سهیلی زاده ، از کارگردان های بنام سریال های تلویزیونی همچون ترانه مادری ، دلنوازان و فاصله ها بوده و حالا با توجه به رویکرد سازمان صدا و سیما ، تصمیم به ساخت سریال در شبکه ی نمایش خانگی گرفته است .

کرگردن ، سریال خوش ساخت و مهیجی به کارگردانی کیارش اسدی زاده و تهیه کنندگی صادق یاری از همان پخش قسمت اول سریال توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و با تیم متفاوت و جوان بازیگری شامل مصطفی زمانی ، سارا بهرامی ، هدی زین العابدین ، پوریا رحیمی سام ، بانیپال شومون و پانته آ پناهی ها به قدری موفق عمل کرده است که تحسین همگان را برانگیخته و با روایت داستانی نو به شیوه ای جدید در مقایسه با سایر سریال های تولید داخل ، مخاطبان را بی صبرانه ترغیب بدنبال ادامه ی سریال می کند .

دل ، ساخته ی جدید منوچهر هادی به تهیه کنندگی جواد فرحانی اما تا به این جای کار در حالیکه از حضور ستارگانی چون  حامد بهداد ، ساره بیات ، مهراوه شریفی نیا ، مهدی کوشکی ، یکتا ناصر ، کوروش تهامی ، سعید راد و نسرین مقانلو سود می برد ، کمی ضعیف عمل کرده و در مقایسه با ساخته ی قبلی هادی در شبکه ی نمایش خانگی یعنی عاشقانه بنظر ضعیفتر می آید، با این حال ، استقبال مخاطبان از دل نیز بالا بوده و باید منتظر ماند و دید در ادامه ی سریال و پخش آن در هفته های آتی آیا دل نیز می تواند همچون مانکن و کرگدن مخاطبان نمایش خانگی را مجذوب خوب کرده و به موفقیت دست یابد یا خیر .

به هر حال و با شرایط کنونی جامعه ، باید متذکر شد که توجهات و انتظارات مخاطبان اصلی رسانه ی ملی یعنی مردم روز به روز در حال کاهش است و این امر فرصت را به شبکه ی نمایش خانگی می دهد تا بتواند در مقابل با جذب ستاره ها و بدنبال ان مخاطبان به سوی موفقیت پیش رود .باید دید که در آینده ، مسئولین وقت صدا و سیمای کشور فکری به حال این مساله ی مهم می کنند یا خیر و روزهای خوب استقبال از صدا و سیما مجدد باز می گردد یا این امری است نشدنی .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید