هر چند فوتبال بین دختران ایران علاقه مندان زیادی دارد و فوتبال بانوان سال‌هاست که فعالیت خود را آغاز کرده است اما همچنان با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که نیازمند توجه مسئولان ورزشی کشور است.

به گزارش سلام نو، ‌فوتبال دنیایی با اتفاقات دوست داشتنی و جذاب، رویای بسیاری از دختران این سرزمین است. کسانی که با امید پا به مستطیل سبز رنگ می‌گذارند و آینده خود را در توپ و تور و دروازه می‌بینند. به همین دلیل است که هرچه روبه جلو می‌رویم تعداد دختران فوتبالیست افزایش پیدا می‌کند اما آنها در این راه با چالش‌های زیادی روبه رو هستند که در این گزارش به برخی از آنها پرداخته‌ایم.

لیگ و انصراف‌های بدون جریمه

12 هفته از لیگ فوتبال بانوان سپری شده است و شهرداری بم کرمان با 36 امتیاز در صدر جدول قراردارد اما درهمین مدت، چندین بازی به دلیل انصراف یکی از تیم‌ها از انجام بازی لغو شده است. این موضوع بارها مورد اعتراض برخی از مربیان از جمله تیم‌‌های صدرنشین قرار گرفت. یکی از شاهکارهای لیگ به بازی تیم‌های زاگرس شیراز با شهرداری بم کرمان برمی‌گردد که تیم شیراز با هفت بازیکن راهی زمین شد و پس از گذشت 25 دقیقه یکی دیگر از بازیکنان این تیم مصدوم و بازی مطابق با قانون لغو شد. در این شرایط سازمان لیگ فوتبال تصمیم درستی در زمینه انصراف تیم‌ها اتخاذ نکرده است و مشخص نیست که آیا به دنبال پیدا کردن راهکاری است تا با اجرایی کردن آن مانع انصراف تیم‌ها و افزایش کیفیت لیگ شود یا خیر؟

زمین‌هایی که به درد فوتبال نمی‌خورند

یکی دیگر از مواردی که بانوان فوتبالیست مخصوصا در فصل سرما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، زمین‌های بی‌کیفیتی است که به بازی آنها اختصاص داده می‌شود به گونه‌ای که گاهی زمین به باتلاقی از گل ولای تبدیل می‌شود. این موضوع ضمن دور بودن از اصول حرفه ای، سلامتی بازیکنان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که بازی در چنین زمین‌های بی‌کیفتی احتمال مصدومیت را بالا می‌برد اما گویا مسئولان هنوز نمی‌خواهند گامی در جهت حل این مشکل بردارند.

چالش پخش تلویزیونی فوتبال بانوان

با وجود حجاب کامل بانوان فوتبالیست اما تلویزیون رسمی کشور حاضر به پخش مسابقات آنها حتی به صورت غیرزنده و سانسور شده هم نیست. این موضوع یکی از چالش‌های اساسی فوتبال بانوان است چرا که باعث عدم تمایل اسپانسرها به این بخش شده و در ضعف فوتبال بانوان تاثیر گذاشته است.

فدراسیون فوتبال در این زمینه هم نتوانسته گام مثبتی بردارد حتی قادر به توجیه مسئولان رده‌های بالا برای پخش غیر زنده مسابقات هم نیست و گویا به عنوان اصلی غیر قابل تغییر و طبیعی پذیرفته که وضعیت بانوان به همین شکل باقی بماند.

تعطیلی تیم‌های ملی

تیم ملی بزرگسالان 20 فروردین 98 از مسابقات انتخابی المپیک حذف و تعطیل شد، تیم ملی جوانان 10 اردیبهشت 98 از قهرمانی آسیا حذف شد و کتایون خسرویار سرمربی وقت این تیم که از مربیان باکیفیت ایرانی و کاندیدای دریافت جایزه بهترین مربی سال آسیا بود از تیم ملی جدا شد اما فدراسیون هنوز در خواب به سر می‌برد و برنامه‌ای برای تیم‌های ملی بانوان اعلام نمی‌کند. تنها گامی که فدراسیون فوتبال در این مدت برداشته است اعزام دو تیم در رده‌های سنی مختلف به مسابقات آسیای مرکزی(کافا) بود در حالی که به احتمال قوی سال آینده مسابقات قهرمانی آسیا پیش روست و تیم ملی بزرگسالان تعطیل است.

این موارد تنها بخش کوچکی از مشکلاتی است که بانوان فوتبالیست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و حل آن‌ها گامی مثبت در جهت ارتقا کیفیت فوتبال بانوان است. هرچند فوتبال بانوان شاید اولویت چندم مسئولان ورزشی کشور هم نیست اما دخترانی که سال‌ها عمر و وقت خود را صرف این رشته می‌‌کنند انتظار حمایت‌ها و توجهات بیشتری دارند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید