وام سی میلیونی ازدواج که به عبارتی برابر با شصت میلیون برای زوجین می شود باعث شده تا افزایش ازدواج هایی که بعضا نامتعارف است در بخشی از نقاط کشور بالا رو به فزونی برود. طیبه سیاوشی در آمار عجیبی از 70 برابر شدن متقاضیان وام ازدواج خبر داده است.

سلام نو – سرویس اجتماعی: وام ازدواج که تا همین دو سال قبل 15 میلیون تومان بود احتمال دارد سال آینده به 50 میلیون تومان افزایش پیدا کند. این در حالی است که در حال حاضر وام ازدواج 30 میلیون تومان است. با این حال افزایش وام ازدواج تبعاتی فراتر از تاثیرگذاری اقتصادی داشته است.

به گزارش سلام نو، وام سی میلیونی ازدواج که به عبارتی برابر با شصت میلیون برای زوجین می شود باعث شده تا افزایش ازدواج هایی که بعضا نامتعارف است در بخشی از نقاط کشور بالا رو به فزونی برود. چندی پیش محمد مهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از دادن وام ازدواج به کودکان زیر 15 سال انتقاد کرده بود و حالا طیبه سیاوشی در آمار عجیبی از 70 برابر شدن متقاضیان وام ازدواج خبر داده است.

این آمار و ارقام طبعا نشان از وخامت شرایط اقتصادی دارد نه افزایش اشتیاق جامعه به تشکیل خانواده! سیاوشی، نماینده تهران ضمن بیان این آمار اظهار کرده است: در تمام گروه‌های سنی در بازه‌های ۵ ساله و حتی در افراد بالای ۵۰ سال، افزایش تعداد متقاضیان وام ازدواج امسال و سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶، حدوداً بین ۱۰ تا ۲۰ برابر شده است و به همین دلیل، افزایش تقاضای وام ازدواج برای سنین زیر ۱۵ سال به طرز عجیبی نگران‌کننده است. البته این افزایش ۱۰ تا ۲۰ برابری نیز، نشان‌دهنده‌ تعداد بالای ازدواج‌ها ظرف امسال و سال گذشته نیست، بلکه افزایش مبلغ وام باعث شده تا تعداد بیشتری، متقاضی این وام باشند.

طبق آنچه آمارهای بانک مرکزی بر ما آشکار کرده در شش‌ ماهه ابتدایی سال جاری ازدواج افراد زیر ۱۵ سال ۴ برابر کل سال گذشته بود و همین مساله نگرانی‌ها را در حوزه کودک‌همسری بسیار افزایش داده است.

متاسفانه بر اساس گفته مسئولان مشخص شده که در عمل در شماری از استان‌ها، خانواده‌هایی وجود دارند که حاضرند برای چند میلیون دختران خود را بفروشند. آن زمانی که بحث افزایش وام ازدواج مطرح شد مهم ترین چشم انداز آن افزایش ازدواج در جامعه هدف بالای 20 سال بود با این حال آنچه مسلم است این هدف با شکست مواجه شده و به جای آنکه امروز افزایش ازدواج جوانان را شاهد باشیم با فروش دختر و بحث تکراری سال‌های اخیر یعنی کودک همسری مواجه هستیم.

افزایش چشم‌گیرِ تقاضای وام ازدواج برای افراد زیر ۱۵ سال نشان از آن دارد که هنوز هم نگاه کالایی به زن طرفدار جدی در کشور دارد. حالا که خبر از افزایش وام ازدواج می رسد برخی نگران این امر هستند که بحث کودک همسری افزایشی بیش از این پیدا کند. این در حالی است که راهکارهایی همچون قانون گذاری در مجلس و تعیین شرط سنی برای گرفتن وام ازدواج می تواند تا حد زیادی از ولع برخی افراد با فرهنگ های خاص برای گرفتن وام ازدواج به هر قیمتی جلوگیری کند. بدون شک چنانچه طرح افزایش حداقل سن ازدواج که به کودک‌همسری معروف شد با خودش این همه مخالف نمی آورد و  ممنوعیت ازدواج پسران زیر ۱۶ سال و دختران زیر ۱۳ سال در کمیسیون حقوقی مجلس تصویب می‌شد، امروز شاهد این میزان از تبعات جبران ناپذیر ازدواج در سن کم نبودیم.

کافی است گشتی در فضای مجازی بزنیم و واژه وام ازدواج را جست و جو کنیم. آنگاه متوجه خرید و فروش وام ازدواج 60 میلیونی به صورت غیرقانونی می شویم. نکته جالب توجه این است که اگر بخواهید وارد سایت خرید و فروش وام ازدواج بشوید باید اشتراکی را از 29 تا 89 هزار تومان خریداری کرد و سپس اقدام به مذاکره کنید.

باید منتظر ماند و دید کمیسیون تلفیق درباره وام ازدواج 50 میلیونی چه تدبیری اتخاذ می کند. آن طور که از مجلس خبر می رسد کمیسیون فرهنگی وام 50 میلیونی ازدواج با بازپرداخت 7 ساله را تایید کرده و باید منتظر ماند و دید نهایتا این امر به کجا خواهد انجامید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید