فیلیپه ششم در سخنانی به مناسبت کریسمس از قانون اساسی اسپانیا که به زبان کاتالونیایی و دیگر زبان‌های اقلیت است حمایت کرد.

به گزارش سلام نو، پادشاه اسپانیا در سخنانی به مناسبت کریسمس خواستار وحدت ملی شد و از قانون اساسی کشورش شد که با بحران جدایی‌طلبی کاتالونیا مخدوش شده است، دفاع کرد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا سه‌شنبه در سخنرانی تلویزیونی خود برای اسپانیایی‌ها خواست که "ارزش‌های دموکراتیک مشترک ما را برای حل مشکلات ما حفظ کنند، بدون شکاف و تقابل که باعث از بین رفتن احساس همزیستی ما شود و آینده ما را فرسوده کند."

فیلیپه ششم، قانون اساسی اسپانیا مصوب سال ۱۹۸۷ را که پس از چهار دهه دیکتاتوری ژنرال فرانسیسکو فرانکو ارائه شد، با رشد معیارهای زندگی، حقوق فردی و دستاوردهای فرهنگی این کشور که حکومت دموکراتیک را احیا کرده است، ستود.

او گفت: این نتیجه، در نهایت، حاصل کار میلیون‌ها اسپانیایی است که به لطف قانون اساسی ما توانستند همان ارزش‌هایی را که پایه و اساس همزیستی مسالمت آمیز ما، بزرگترین دستاوردهای مشترک ما و احساسات و ایده‌های ماست، به اشتراک بگذارند.

اسپانیا سال‌هاست درگیر یک بحران سیاسی ناشی از جنبش‌ جدایی‌طلبانه در بخش کاتالونیاست که شاهد اولین کشمکش خشونت‌آمیز در سال ۲۰۱۹ بود. قانون اساسی اسپانیا زبان کاتالونیایی و دیگر زبان‌های اقلیت را در کنار اسپانیایی نیمه رسمی قلمداد می‌کند اما بسیاری از کاتالونیایی‌ها که از جدایی حمایت می‌کنند، می‌گویند که دیگر احساس نمی‌کنند از سوی قانون اساسی یا خاندان سلطنتی پشتیبانی می‌شوند.

فلیپه ششم، کاتالونیا را به عنوان یکی از اصلی‌ترین موانع پیش روی اسپانیا طی سال آینده، همراه با بیکاری مزمن زیاد، نگرانی از انقلاب فناوری و همچنین "دوره اتحادیه اروپا، مهاجرت، نابرابری جنسیتی در محیط کار، تغییرات آب و هوایی و پایداری" دانست.

این پادشاه ۵۱ ساله سال ۲۰۱۴ پس از کناره‌گیری پدرش خوآن کارلوس به سلطنت رسید و بحران‌های متعددی از بن‌بست سیاسی در مادرید تا فعالیت‌های جدایی‌طلبانه در کاتالونیا را پشت سر گذاشته است.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید