چند سالی است ساخت و تکمیل آزادراه تهران – شمال سرعت بیشتری پیدا کرده و بر اساس آنچه در لوایح دولت آمده است آزادراه تهران - شمال قرار است تا سال 1400 به طور کامل به پایان برسد. با این همه هم به دلیل سابقه وعده و وعیدهای این چنینی هم به خاطر اخبار موجود در زمینه کمبود اعتبار نباید انتظار پایان کامل این پروژه را تا سال 1400 داشت.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بیراه نیست اگر بگوییم آزاد راه تهران – شمال طلسم شده است. با این حال خبرها حاکی از این است همزمان با دهه فجر بالاخره قرار است قطعه اول این آزادراه افتتاح شود تا به نوعی این طلسم شکسته شود. هرچند تا اتمام کامل پروژه هنوز زمان نسبتا زیادی باقی است.

به گزارش سلام نو، طرح اولیه این آزادراه سال 53 داده شد. با این حال حدود 27 سال قبل بود که احداث این آزادراه در دست اجرا قرار گرفت. این در حالی است که به دلایل مختلف که در اولویت نبودن پروژه یکی از مهم ترین آنها بوده ساخت آزادراه تهران – شمال به درازا انجامید.

چند سالی است ساخت و تکمیل آزادراه تهران – شمال سرعت بیشتری پیدا کرده و بر اساس آنچه در لوایح دولت آمده است آزادراه تهران - شمال قرار است تا سال 1400 به طور کامل به پایان برسد. با این همه هم به دلیل سابقه وعده و وعیدهای این چنینی هم به خاطر اخبار موجود در زمینه کمبود اعتبار نباید انتظار پایان کامل این پروژه را تا سال 1400 داشت.

با این حال قطعه یک این آزادراه آن طور که خبر می رسد تقریبا به پایان رسیده و جزئیاتی نظیر نصب تابلوهای راهنمایی رانندگی باقی مانده است. اگر چه چندین سال است که از افتتاح قریب الوقوع قطعه یک آزاد راه تهران – شمال می گویند اما گویا بهره برداری قطعه اول این پروژه پرحاشیه در دهه فجر امسال قطعی است. عضو هیات مدیره شرکت آزادراه‌ تهران-شمال اعلام کرده عملیات ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال به اتمام رسیده و هم اکنون در حال انجام خط کشی ها، کوبیدن گاردریل ها، و نصب تابلوهای مختلف راهنمایی و رانندگی هستیم. اخیرا محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بابت تاخیر در بهره‌برداری از این پروژه عذرخواهی کرده است.

طول مسیر آزادراه تهران-شمال ۱۲۱ کیلومتر و سرعت ماشین ها در آزادراه  تهران-شمال هم ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود . پیش بینی می شود زمان سفر در آزادراه تهران-شمال یک ساعت و ۳۰ دقیقه باشد که همین امر باعث شده بسیاری از مردم از احداث این آزادراه استقبال کنند.

فتاح ، رئیس بنیاد مستضعفان در نشستی اظهار کرده تلاش خواهیم کرد این آزاد راه به سرعت طبق برنامه ریزی زمان بندی شده انجام شود. عملیات اجرایی احداث این آزادراه به صورت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و همچنین پیمانکاران داخلی اجرا می‌شود.

عملیات اجرایی در قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال همچنان ادامه دارد با این حال با توجه به اینکه فعالیتی در قطعه ۳ انجام نمی شود نباید انتظار پایان یافتن پروژه آزادراه تهران – شمال تا پایان سال 1400 باشیم. به گفته عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران-شمال، منابع مالی هنگفت مورد نیاز قطعه سوم آزادراه تهران- شمال باعث شده که مسوولان برای تکمیل این مسیر مهم به فکر فایناس خارجی باشند. در حالی که همین چند سال پیش تیتر رسانه ها خروج چینی ها از این پروژه و حضور کارگران ایرانی بود حالا خبر می رسد هشت شرکت خارجی چینی و کره‌ای پیشنهاداتشان را برای حضور در این پروژه ارائه کرده اند.

در این بین شرکت‌های چینی بیش از بقیه  برای ساخت آزادراه تهران-شمال ابراز تمایل کرده‌اند. علی توکلی -عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران-شمال خاطرنشان کرده است: قطعه سوم آزادراه تهران-شمال به طول ۴۷ کیلومتر تقریبا  ۴ سال طول می‌کشد تا به طور کامل ساخته شود و به بهره‌برداری رسد اما برای برآورد اعتبار مورد نیاز افتتاح آن هنوز نمی‌توان عدد دقیقی را بیان کرد چرا که عملیات اجرایی در این قطعه آغاز نشده و ممکن است قیمت بسیاری از ملزومات آن تغییر کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید