با توجه به آنچه در لایحه بودجه 99 آمده بعید است بتوان انتظار اقتصاد پویا از ایران در سال آینده میلادی داشت. بودجه 99 در حالی با فروش یک میلیون بشکه نفت روزانه بسته شده که پیش‌بینی بانک جهانی بر مبنای فروش و صادرات ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز بنا شده است.

به گزارش سلام نو، با این همه سال 2020 هم بعید است که اقتصاد ایران بتواند مسیر رو به رشدی پیدا کند. حداقل با توجه به آنچه در لایحه بودجه 99 آمده بعید است بتوان انتظار اقتصاد پویا از ایران در سال آینده میلادی داشت. بودجه 99 در حالی با یک میلیون بشکه نفت روزانه بسته شده که پیش‌بینی بانک جهانی بر مبنای فروش و صادرات ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز بنا شده است.

طبق پیش بینی بانک مرکزی اقتصاد ایران به میزان ۰.۱ درصد منبسط خواهد شد. همچنین تخمین کارشناسان بانک جهانی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ می‌تواند یک درصد رشد مثبت را در پیش داشته باشد که به معنای خروج کامل از رکود است. این گمانه زنی ها البته کاهش تورم را – حداقل به صورت جدی - پیش بینی نکرده است.

اقتصاد ایران پس از خروج ترامپ از برجام و بعد هم اعمال تحریم های یک طرفه آمریکا علیه ایران زمینه بروز التهابات زیادی در حوزه اقتصاد و به ویژه بازار ارز و طلا ایجاد کرد. همین امر باعث شد سال 2018 سال به مراتب سخت تری برای ایران در زمینه های اقتصادی رقم بخورد. حال اگر چه همچنان چشم انداز آن چنان روشنی در برابر اقتصاد ایران دیده نمی شود، با این حال به نظر می رسد کورسوی امیدی برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی، هرچند اندک وجود دارد.

شاید پایین آمدن قدرت خرید مردم در پی نوساناتی که در بازار به وجود آمد، مهم ترین مشکل اقتصادی کشور بود که نمود عینی آن را می توان در زندگی مردم مشاهده کرد. سال گذشته در چنین روزهایی با فرض ثابت ماندن قیمت بنزین همه گمانه زنی ها حکایت از سال سخت دولت برای مدیریت کشور بود. این در حالی است که افزایش قابل توجه قیمت بنزین این معادلات را به سوی بدتر شدن سوق داد و از سویی دیگر ناتوانی دولت در مدیریت کشور مزید بر علت شد تا سال 2018 میلادی از آنچه پیش تر پیش بینی می شد، بدتر به پایان برسد.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ایران در سال جاری میلادی ۳.۶ درصد کوچکتر خواهد شد اما از سال آینده به مدار صعودی باز خواهد گشت و نرخ رشد ۱.۱ درصدی را تجربه خواهد کرد که همین نرخ رشد در سال ۲۰۲۱ نیز تکرار خواهد شد. بانک جهانی در گزارش خود به تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر کاهش ارزش ریال و منفی شدن نرخ رشد اقتصادی ایران اشاره کرده و در عین حال خاطرنشان ساخته که این تحریم‌ها ثبات بازار جهانی نفت را نیز به خطر می‌اندازند.

صندوق بین‌المللی پول هم در گزارشی با عنوان «چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌ای خاورمیانه و آسیای مرکزی» به بررسی وضعیت کشورهای منطقه از جمله ایران پرداخته است که در نوع خود جالب توجه است. این صندوق که چندی پیش گمانه زنی کرده بود رشد اقتصادی منفی نه و نیم درصدی در انتظار ایران است، حالا می گوید: تا پایان ۲۰۲۰ نیز اثر تحریم بر اقتصاد تخلیه شده و می‌توان انتظار رشد اقتصادی صفر را در این سال داشت. این نهاد معتقد است با وجود تحریم‌های سخت امریکا علیه ایران، ارزش تولید ناخالص از رقم برآوردی ۴۵۸ میلیارد دلار در سال جاری میلادی به ۴۶۳ میلیارد دلار در سال آینده میلادی می‌رسد.

این گزارش همچنین با اشاره به کاهش صنعت توریسم به عنوان یکی از آفات اقتصاد ایران در سال آینده میلادی نوشته است: ایران میزبان یک میلیون پناهنده است که با توجه به مشکلات ساختاری و اقتصادی ممکن است به کشورشان بازگردند. دفتر مهاجرت سازمان ملل گزارش داده که بیش از ۵۰۰ هزار تبعه افغان در ۹ ماه سال ۲۰۱۸ از ایران خارج شدند که بیش از دوبرابر دوره مشابه در سال ۲۰۱۷ است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بانک جهانی می گوید سال آینده میلادی به احتمال زیاد اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد. گمانه زنی ها همچنین حاکی از آن است که اثر تحریم های اقتصادی ایران به زودی کاهش خواهد یافت و اقتصاد ایران کمی نفس خواهد کشید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید