همزمان با ادامه اعتصاب ها و اعتراض های گسترده در فرانسه که در میان کارکنان شبکه های حمل و نقل عمومی بیشتر به چشم می خورد، با از دور خارج شدن ۱۴ خط متروی پاریس، قلب فرانسه عملا فلج شد.

به گزارش سلام نوبه نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، در سومین هفته اعتصاب‌ ها در اعتراض به اصلاحات نظام بازنشستگی توسط دولت فرانسه، بسیاری از شهرهای این کشور صحنه اعتصاب و اعتراض های گسترده است.

صبح امروز (سه شنبه) طول ترافیک محورهای منتهی به  شهر پاریس به بیش از  ۶۰۰ کیلومتر رسید.

از ۱۶ خط متروی پاریس، هم اکنون ۱۴ خط متروی این کلان شهر یا به طور کامل تعطیل هستند یا با فواصل زمانی طولانی حرکت می کنند. تنها دو خط متروی پایتخت فرانسه به طور منظم در حال جابجایی مسافر است، رخدادی که موجب تجمع و هجوم مسافران در ایستگاه‌های متروی این شهر شده است.

در روزهای گذشته ۹ خط از ۱۶ خط مترو فرانسه تعطیل شده بود و بیشتر جابجایی‌ ها با اتوبوس‌ های درون شهری صورت می‌گرفت.

امروز جابجایی‌ مسافران همچنان به دشواری انجام می‌شود ؛ هشت خط مترو بسته و فقط ۳۰ درصد خطوط اتوبوسرانی برقرار است.

اصلاح نظام بازنشستگی از وعده‌ های انتخاباتی "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری این کشور بوده و بر تحقق آن اصرار دارد. "ادوارد فیلیپ" نخست‌ وزیر فرانسه چهارشنبه هفته گذشته (۲۰ آذر)، طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل ۴۲ برنامه مجزا را رونمایی و از اصلاحات جزئی در بازنگری این طرح اولیه خبر داد.

براساس این طرح، فرانسوی‌ های متولد پیش از سال ۱۹۷۵ میلادی مشمول این طرح نمی‌ شوند و سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌یابد.

با این حال ، معترضان به این طرح،‌ از خواسته خود عقب‌ نشینی نکرده و حذف کامل آن را خواستارند. اما دولت معتقد است به تعویق افتادن این طرح، هزینه‌ اجرای آن را در دولت‌ های آینده دو چندان می‌کند.

اعتصاب‌ها در پاریس امروز در حالی ادامه دارد که برج ایفل بسته شده و دسترسی به این بنای تاریخی امکان‌ پذیر نیست.

در کمتر از دو هفته مانده به جشن‌ های کریسمس که نگرانی دولت برای تامین وسایط حمل‌ و نقل مورد نیاز مردم و گردشگران را دو چندان کرده‌ است، اعتصاب‌ ها علیه برنامه جنجالی کاخ الیزه پیگیری می‌شود.

در روزهای گذشته، علاوه بر پاریس و «ایل دو فرانس» دیگر مناطق فرانسه از جمله مارسی، نانت ، بوردو ، لیل و استراسبورگ نیز شاهد اعتصاب‌ های خیابانی علیه اصلاحات بازنشستگی بود.

در نخستین روز این اعتصاب‌ ها در پنجم دسامبر ( ۱۴ آذر) بنا به اعلام وزارت کشور فرانسه ، افزون بر ۸۰۶ هزار نفر به طور عمده در پاریس و ایل دو فرانس در اعتراض به برنامه دولت به خیابان‌ ها آمدند.

اعتصاب‌ ها در شرایطی دنبال می‌شود که طبق نظرسنجی امروز «هریس»، ۶۲ درصد فرانسوی‌ ها از این اعتصاب‌ ها حمایت می‌کنند و ۶۹ درصد نیز خواهان برخورداری از تعطیلات کریسمس هستند.

در روزهای گذشته، اعتصاب‌ ها علیه اصلاحات قانون بازنشستگی در فرانسه، منجر به ترافیک شدید در خیابان‌ ها و بزرگراه‌های فرانسه شد؛ به گونه‌ای که در برخی روزها طول این ترافیک به حدود ۳۵۰ و حتی ۵۰۰ کیلومتر هم رسید.

تداوم اعتصاب‌ ها باعث شد تا «ژان پل دلووآ» کمیسر عالی حقوق بازنشستگی فرانسه روز گذشته (دوشنبه) از سمت خود کناره‌گیری کند که این درخواست از سوی مکرون پذیرفته شد.

این استعفا البته در شرایطی صورت گرفت که به دنبال افشای جزئیاتی از عدم شفافیت مالی این عضو سابق دولت از سوی روزنامه لوموند، دادستانی پاریس نیز وارد این موضوع شده است./ ایرنا ۹۰

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید